fbpx

Polski rynek reklamy w dół, globalny w górę

Takie wnioski przynosi najnowsza prognoza ZenithOptimedia, z której wynika, że do końca 2013 roku wartość rynku reklamowego w Polsce wyniesie 6.3 miliarda złotych.

Zgodnie z poprzednią prognozą z drugiego kwartału wzrost wydatków na reklamę zanotuje wyłącznie Internet i symbolicznie kina. Najmocniej oberwą nośniki outdoorowe i prasa.

 

Najgorzej prezentuje się sytuacja właśnie w reklamie outdoorowej, której prognoza została poprawiona na jeszcze słabszą – wystarczył do tego jeden kwartał. Niemniej tracą największe stacje telewizyjne – pieniądze reklamodawców płyną do coraz mniejszych stacji i kanałów tematycznych.

 

Czarny scenariusz napisano także dla prasy. Spadki w magazynach sięgną 21%, dzienniki zapikują w dół o 25%! Na tle starych mediów dobrze wypada radio, które straci o symboliczne 4.4 procenta.

 

Świetnie ma się Internet, który odnotuje roczny wzrost na przewyższający globalną dynamikę – wyniesie on 7.3%. Ale jeśli przyjrzymy się głębiej, jest co analizować:

 

“Dwucyfrowy spadek odnotowały wydatki na display, jego kosztem zyskują natomiast reklama video, traktowana coraz częściej jako przedłużenie kampanii telewizyjnych, social media oraz reklama w wyszukiwarkach”

 

Na koniec krótka informacja o wydatkach reklamowych w różnych branżach. Tutaj rozrzutni byli przedstawiciele farmaceutyki, finansów, sieci handlowych, producenci napojów i alkoholi.

 

Oszczędzali za to branżowcy z FMCG oraz telekomunikacja, w tym telefonia komórkowa. Ponadto kieszeń zaszyli przedstawiciele branży motoryzacyjnej, szczególnie Peugota, Fiata, Kii oraz Hyundaia.

Zostaw odpowiedź