fbpx

Polskie e-sklepy: w zakresie cen dochodzimy już do ściany

Z raportu opublikowanego przez CubeResearch wynika, że sześciu na dziesięciu przedstawicieli sklepów internetowych deklaruje, że w 2013 r. ich placówki odnotowały wzrost sprzedaży.

Trzy czwarte przewiduje większe obroty w tym roku.

Handel internetowy od kilku lat rozwija się w Polsce w tempie dwucyfrowym, co czyni go jedną z najbardziej dynamicznych dziedzin gospodarki. Dotychczasowe wyniki branży i pozytywne nastroje pozwalają ostrożnie prognozować, że na koniec 2014 r. wartość rynku e-commerce w naszym kraju przekroczy 35 mld zł

mówi Michał Berezowski, partner zarządzający w CubeResearch.

W dokumencie możemy przeczytać, że jednym z największych wyzwań, stojących przed polską branżą e-commerce jest wyniszczająca wojna cenowa. Autorzy raportu zauważają, że zjawisko bardzo zaciętej rywalizacji o klienta wyłącznie ceną produktu jest przez wielu uczestników tego rynku postrzegane za jego największą chorobę.

Berezowski zauważa ponadto, że:

Według badań, 70 proc. właścicieli sklepów WWW twierdzi, że osiągnęło już granicę, za którą konkurowanie ceną staje się niemożliwe. W rezultacie najbliższe miesiące będą stały pod znakiem sięgania po coraz bardziej wyrafinowane metody odróżnienia się od konkurencji.

MÓJ KOMENTARZ

W polskim e-commerce dyskusja o poza-cenowych metodach zdobywania przewagi konkurencyjnej toczy się od dawna. Opisywany raport to jasny dowód na to, że paliwo pt. “zaoferuję produkt najtaniej i dzięki temu klienci wybiorą właśnie mnie” właśnie się wypala.

Bezsprzecznie cena towaru to dla zdecydowanej większości polskich e-kupujących nadal bardzo istotny czynnik i trudno się z tym faktem polemizować. Jaskrawym przykładem tego stanu rzeczy jest chociażby to, iż blisko 60 proc. polskich internautów korzysta z porównywarek cen. To więcej, niż w niektórych krajach Europy Zachodniej.

Ale nie sposób też nie zauważyć, że w miarę dojrzewania e-handlu w Polsce na znaczeniu już dawno zyskały również inne czynniki: szybkość i wygoda zakupów. O takie aspekty funkcjonowania e-sklepu jak czytelna i krótka ścieżka zakupowa, brak ukrytych opłat dodatkowych, dogodne sposoby płatności czy też szeroki wachlarz możliwych sposobów transportu zdecydowanie warto zadbać. Wysoka jakość obsługi to zadowolenie klienta. To z kolei przełoży na naszą reputację, która coraz częściej okazuje się być dla Polaków ważniejsza od jedynie niższej ceny szerzej nieznanego e-sklepu X.

 

 

Zostaw odpowiedź