fbpx

Pomysł na biznes, czyli wybór rynku według Jeffa Bezosa

Wyodrębnienie lub wykreowanie niszy rynkowej, czyli często powracający temat pomysłu na biznes to pierwsze wyzwanie przed którym staje przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą.

O wyborze rynku na bazie asortymentu pisaliśmy już na łamach Mensis, poruszyliśmy też tematy związane z kreowaniem niszy rynkowej. Dziś natomiast, po lekturze “jednym kliknięciem” czyli krótkiej książki o historii Jeffa Bezosa, podzielę się kilkoma spostrzeżeniami dotyczącymi poszukiwania pomysłu na biznes przez twórcę potęgi Amazon.com.

 

I choć minęły już blisko dwie dekady od chwili kiedy Bezos rozpatrywał swój pomysł na biznes, warto wziąć pod uwagę te kryteria również dzisiaj przy poszukiwaniu własnego źródła zysków.

Według autora książki Bezos przyjął następujące kryteria:

  • Znany produkt. Produkt musi być powszechny, rozpoznawalny przez klienta i prosty. Mówiąc prosty mam na myśli minimalizację problemów związanych z parametrami produktu takimi jak gwarancja, gabaryty czy źródło pochodzenia. Gdy klient nie musi weryfikować oryginalności produktu, nie martwi się o rozmiar i czas gwarancji (w przypadku książek) jest w bardziej komfortowej sytuacji niż ten sam klient przymierzający się do zakupu odzieży czy elektroniki użytkowej.
  • Kształt rynku. Podzielony przez autora książki na “duże rozmiary rynku” i “konkurencję”. Gdy Bezos planował swój biznes mógł wziąć pod uwagę duży już w tamtych czasach rynek oprogramowania, jednak 1/3 tego rynku należała do Microsoftu co wykluczało sprzedaż oprogramowania. Z kolei asortyment na rynku muzycznym w 1994 roku stanowiło około 300 tys. pozycji, a to w porównaniu z 3-milionami tytułów książek stosunkowo niewielki asortyment. Powyższe kryteria dają nam dzisiaj dwa wnioski – rozpoczynającej firmie ciężko jest konkurować w niszy zdominowanej przez inny podmiot, dlatego najlepszym wyborem wydaje się być duży rynek z mocno rozproszoną konkurencją, gdyż prawdopodobieństwo zdobycia pozycji lidera wzrasta, a potencjalnie niewielki udział w dużym rynku szybciej przekłada się na zyski.
  • Pozyskiwanie asortymentu, czyli wybór produktów które łatwo pozyskać w dużej ilości i w krótkim czasie. Wydaje się, że dzisiaj istnieją hurtownicy lub dystrybutorzy niemal każdego produktu w każdej branży. W rzeczywistości element “pozyskania asortymentu” warto rozpatrzyć w kilku aspektach. Po pierwsze najlepiej spoglądać na rynek, w którym istnieją równe szanse na pozyskanie asortymentu w atrakcyjnej cenie, model dystrybucji jest klarowny i zdominowany przez legalne źródła dystrybucji. Po drugie – i to jest kolejne z kryteriów przyjętych przez Bezosa – należy spoglądać na takie branże, które gwarantują nam integrację systemów informatycznych. Trudno wyobrazić sobie aby dystrybutor książek nie udostępniał bazy danych nowo powstałej księgarni, z drugiej strony na rynku wciąż istnieją branże w których szeroki asortyment nie został jeszcze odpowiednio sprowadzony do formy elektronicznej, a ręczne zarządzanie tysiącami produktów w sklepie internetowym jest praktycznie niemożliwe.
  • Możliwość oferowania atrakcyjnej ceny. Cena to nieunikniony wyznacznik decyzji zakupowych. Jeśli nasz start w e-commerce związany jest z wprowadzeniem do świata online branży z biznesu tradycyjnego mamy duże szanse na zaproponowanie atrakcyjnych cen ze względu na niższe koszty prowadzenia e-biznesu. Taką sytuację wykorzystał Bezos, bo pomimo istnienia dużych graczy w branży księgarskiej działających w modelu tradycyjnym nikt przed nim nie zaoferował tak szerokiego asortymentu w sieci. Optymalizacja logistyki i możliwość wysyłki towarów od dystrybutorów do klienta końcowego znacząco ograniczyła koszty, a to przełożyło się na niższe ceny książek oferowanych przez Amazon.

Cztery wymienione powyżej kryteria połączone z ogromnym potencjałem wzrostu internetu w drugiej połowie lat dziewiędziesiątych spowodowały, że prosty pomysł na księgarnię online zbudował potężny biznes. Według autora książki Bezos od początku miał wizję osiągnięcia pozycji największego gracza e-commerce, a działalność księgarni internetowej miało ułatwić zbudowanie takiej potęgi.

Zostaw odpowiedź