fbpx
co to jest ppc

PPC w Polsce, czyli przymus najlepszej opcji

O ile monopol jest najgorszym wrogiem dywersyfikacji w SEM, to należy przyznać, że system Adwords jest najbardziej zaawansowanym i skutecznym z perspektywy reklamodawcy programem PPC.

Google AdWords jest jednym z produktów oferowanych w wachlarzu usług Kont Google. Pozwala na emisję reklam, które są ściśle powiązane z zapytaniami użytkowników wyszukiwarki, lub przeglądanymi przez nich treściami. Jest klasycznym przykładem reklamy PPC, która wspólnie z działaniami SEO (optymalizacją witryny pod wyniki naturalne) odpowiada definicji marketingu w wyszukiwarkach.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Kiedy i gdzie przeprowadzono pierwszą kampanię reklamową online?
  • Co to jest PPC?
  • Kto upowszechnił PPC?
  • Co gwarantuje skuteczność reklam?
  • Jak mierzyć efekty?
  • Co to jest Google AdWords?
  • Jakie elementy wpływają na wynik jakości?

 

Reklama PPC, a marketing online.

W październiku 1994 roku przeprowadzona została jedna z pierwszych kampanii reklamowych online. Na stronie magazynu hotwired.com ukazała się reklama firmy AT&T. Na uznawanym za pierwszy w Internecie bannerze widniał tekst:”Have you ever clicked your mouse right here? You will”. Ratio jego kliknięć do wyświetleń wynosiło 78%.

Dziś myśląc o takiej strategii możemy się tylko uśmiechnąć i pomyśleć o niesamowitym tempie rozwoju marketingu online.

Nie mniej jednak kliknięcie w dalszym ciągu stanowi podstawowy element inicjacyjny w procesie realizacji celów biznesowych na witrynie. Na kliknięcia, które przekonwertują się w sprzedaż liczy każda kampania reklamowa. Najlepiej zaś obrazują to działania na jednym z kanałów marketingu w wyszukiwarkach, czyli PPC.

PPC (z ang. pay-per-click) pozostaje obecnie najpopularniejszą formą rozliczeń marketingu w wyszukiwarkach. Operuje modelem, w którym opłaty przewidywane są w przypadku kliknięcia, a inwestycje w reklamę w tym kanale systematycznie się zwiększają. Według badań Covario, w porównaniu do 2010, globalne wydatki na płatnych wynikach wyszukiwania wzrosły w trzecim kwartale 2011 o 24%.

Obecnie PPC znajduje w Internecie różnorodne zastosowanie. Do generowania zysków wykorzystują go zarówno wyszukiwarki, programy reklamowe skupiające wydawców, jak i pojedyncze witryny (np. Facebook). PPC jest również atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnego display. Większość z wyszukiwarek bowiem posiada sieci reklam kontekstowych. W ramach różnych programów partnerskich dzieli się zyskami z kliknięć również z wydawcami.

Za ojca PPC uznawany jest Bill Gross, założyciel GoTo.com, przekształconego w późniejszym okresie w Overture. Gross jako pierwszy upowszechnił ideę reklamy w formie płatnych wyników wyszukiwania. Pomysł ten w późniejszym czasie wykorzystali również twórcy Google, a ich system reklamowy oparty na modelu PPC pozostaje do dziś głównym źródłem dochodu (28 miliardów dolarów z reklam za 2010!).

 

Google AdWords, czyli PPC w Polsce

Google w naszym kraju posiada ok. 97% rynku wyszukiwania, tym samym AdWords niepodzielnie króluje wśród systemów PPC, na które decydują się polscy marketerzy.

Patrząc na ranking, zdawać się może, że sytuacja w Polsce nie pozostawia nam większego pola manweru. Warto pamiętać, że NetSprint, który nisko plasuje się wśród silników wyszukiwarek, zarządza wspólnie z Wirtualną Polską bardzo mocno rozbudowaną siecią reklamy kontekstowej, AdKontekstem. Według badań Gemius Megapanel dociera ona do ok. 92% polskich użytkowników Internetu. Oferuje emisję reklam na witrynach grupy WP, Onetu, Interii, czy serwisów PolskaPresse. Adkontekst współpracuje także z ARBOinteractive SmartContext i obecnie pozostaje dodatkowym rozwiązaniem dla wielu strategii reklamowych.

Bezsprzecznie jednak system AdWords jest najbardziej zaawansowanym z perspektywy reklamodawcy programem PPC. O ile monopol jest najgorszym wrogiem dywersyfikacji w SEM, paradoksalnie w Polsce doświadczamy go w najskuteczniejszym wydaniu.

Skuteczność reklamy gwarantują tutaj oprócz zasięgu, mierzalność i precyzja, które Google wzbogaciło Wynikiem Jakości.

 

Mierzalność efektów

W odróżnieniu od pozostałych form marketingu, PPC pozwala praktycznie natychmiastowo ocenić zwrot z inwestycji i wartość zysków z reklamy. Podczas kampanii AdWords pozostajemy w pełnej kontroli nad kosztami oraz na bieżąco możemy śledzić realizację celów biznesowych, czyli konwersje.

Konwersją określamy pożądaną akcję użytkownika, którą powinien podjąć podczas odwiedzin na witrynie. Najprostszym przykładem konwersji są transakcje, bądź formularze kontaktowe.

AdWords już bezpośrednio w interfejsie oferuje proste narzędzie do śledzenia konwersji.

Możliwa jest również pełna integracja z Google Analytics. Dzięki importowi kosztów,
w raportach towarzyszy nam automatycznie skalkulowany zwrot z inwestycji (ROI).

 

Precyzja

W przypadku Google AdWords odnosi się do kilku aspektów. Podstawo kojarzy się przede wszystkim z emisją reklam w dokładnym momencie poszukiwania przez użytkownika usługi, bądź produktu. Precyzyjnie w systemie można również określić poziom wydatków kampanii reklamowych, bez ryzyka nieplanowanych kosztów. Dzienne budżety reklamowe oraz maksymalne stawki za kliknięcie pozwalają na bezpieczną realizację strategii.

Z równie dużą dokładnością reklamodawca jest w stanie wykorzystać opcje nakierowania reklam, które daje szerokie możliwości podczas emisji i zdobywania klientów w obszarach istotnych dla konkretnego biznesu.

 

Wynik Jakości

Zdecydowanie unikalna wartość, która wyróżnia Google Adwords na tle pozostałych systemów reklamowych i w bardzo dużej skali odpowiada za sukces kampanii reklamowej.

Wynik Jakości decyduje przede wszystkim o tym, czy reklama będzie mogła wziąć udział w aukcji. Określa ile reklamodawca musi zapłacić za słowo kluczowe, by wyświetlić reklamę na pierwszej stronie i ile faktycznie będzie kosztowało go kliknięcie.
Im wyższe wyniki jakości uzyskiwane są podczas kampanii, tym mniejsza za nią opłata.

 

Jakie elementy wpływają na wynik jakości?

Powiedzmy jasno na początek, że są pewne czynniki, których Google nie podaje do informacji (tzw. „other relevant factors”). Te uznawane za kluczowe są nam jednak znane:

– zgodność słów kluczowych oraz reklam z zapytaniami użytkowników
informacje dotyczące historii CTR dla słów kluczowych i reklam
– historia działań i wyników.Każde konto Google AdWords posiada własną historię.
– Jakość stron docelowych, na które kierowani są użytkownicy. Tutaj od pewnego czasu nie chodzi już tylko o czas ładowania się strony.
– wyniki reklam w danym regionie geograficznym

 

We wrześniowym raporcie e-commerce Internet Standard, liczba polskich sklepów internetowych oszacowana została na 10 tysięcy. Ponad 68% ankietowanych zdeklarowało wykorzystanie płatnej reklamy w wyszukiwarkach (PPC), jednak tylko 32% określiło działania jako najskuteczniejsze ze stosowanych form marketingu.

Być może wynik jakości nie jest jeszcze dla wszystkich zaletą przekładającą się na zyski, zdecydowanie znajduje się jednak w argumentach przemawiających za tym właśnie systemem reklamowym. To Wynik Jakości pozwala Google utrzymanie symbiozy pomiędzy rezultatami wyszukiwania i czyni tak efektywnym. Płatne wyniki nie tracą na trafności do zapytania użytkownika, a reklamodawcy mają równe szanse reklamy, bez względu na wielkość wykorzystywanych budżetów.

 

Jeśli aktualnie szukasz sposobu, by zareklamować działalność swojej firmy, gorąco zachęcam do wypróbowania Google AdWords. Nie dlatego, że Google jest najpopularniejszą wyszukiwarką w Polsce, ale ponieważ AdWords jest najskuteczniejszym z dostępnych narzędzi do reklamy w kanale PPC.

 


Artykuł pochodzi z miesięcznika Mensis.pl nr 1 Listopad 2011. Autor: Marcela Krzemień

Zamów drukowany Mensis.pl lub czytaj darmowe fragmenty online:

 


Zostaw odpowiedź