fbpx

PrestaShop – Benjamin Teszner, wywiad cz.1

Wywiad z Benjaminem Tesznerem – Dyrektorem Generalnym PrestaShop, globalnego lidera rozwiązań e-commerce dostarczanych na licencji Open Source.

Benjamin Teszner objął stanowisko CEO PrestaShop w kwietniu 2012 roku. W tym
czasie projekt rozwijał się na rynki międzynardowe, a nowy Dyrektor Generalny już
w pierwszym roku po objęciu stanowiska zapewnił firmie 40% wzrost przychodów i poprowadził ekspansję PrestaShop w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Benjamin Teszner ukończył Szkołę Biznesu i Ekonomii HEC w Paryżu, Sciences-PO oraz Wyższą Szkołę Ekonomii w Londynie. Swoją karierę jako przedsiębiorca internetowy rozpoczął, zakładając firmę Alafac.com – portal społecznościowy poświęcony studentom, który po uzyskaniu oczekiwanej skali działalności sprzedał wyspecjalizowanej grupie medialnej. Następnie dołączył do sektora finansowego, aby spędzić 8 lat w inwestycjach kapitałowych (UFG-Siparex i Weinberg Capital Partners).

W 2009 roku Benjamin został Dyrektorem Generalnym grupy O2i, spółki notowanej na giełdzie Alternext, będącej liderem w branży informatycznej z zakresu projektowania graficznego oraz kluczowym graczem w branży skomputeryzowanych szkoleń zawodowych (przychody 50 mln Euro; 300 pracowników). W kwietniu 2012 rozpoczął swoją przygodę z globalnym liderem rozwiązań e-commerce na licencji Open Source – PrestaShop.

 

1. Krzysztof Rdzeń: W jakich okolicznościach narodził się pomysł na projekt PrestaShop?

 

Benjamin Teszner: Bruno Lévêque wpadł na pomysł utworzenia PrestaShop w wieku 22 lat podczas pracy nad LeGuide.com, internetową porównywarką cen. Wyczuł on duże zapotrzebowanie w społeczności internetowej na mocne, darmowe rozwiązanie dla e-handlu typu open source [przyp. red. o otwartym kodzie źródłowym].

W 2007 roku, wspólnie z Igorem Schlumbergerem, uprzednim prezesem LeGuide.com, założył PrestaShop. Już w ciągu 1 miesiąca oprogramowanie PrestaShop zostało ściągnięte tysiąc razy oraz przetłumaczone na 13 języków przez członków społeczności.

 

2. Jakimi liczbami można dziś opisać PrestaShop? 

 

Benjamin Teszner: Dziś PrestaShop osiągnęło poziom ponad 3 mln pobrań w 163 państwach. Oprogramowanie jest dostępne w więcej niż 60 językach, a nasza społeczność liczy około 600 tys. członków.

 

3. Jaki jest obecny model biznesowy PrestaShop i kiedy się ukształtował?

 

Benjamin Teszner: PrestaShop dostarcza darmowe oprogramowania open source od 2007 roku. Model naszej działalności opiera się na sprzedaży szablonów oraz modułów uzupełniających projektowanych w celu optymalizacji oraz personalizacji sklepu internetowego. Moduły te dostępne są na stronie „Dodatki Addons” w naszym sklepie internetowym pod adresem: http://addons.prestashop.com/pl.

 

4. Jakie osiągnięcia z 2013 można uznać za najważniejsze dla projektu? Jakie są plany PrestaShop na 2014 rok?

 

Benjamin Teszner: W 2013 roku nasz obrót wzrósł o 40%, sięgając 8,5 mln euro, z czego połowa została wygenerowana za granicą.

Naszym celem jest dążenie do przyspieszenia naszego wzrostu na skalę międzynarodową. PrestaShop przyznano nagrodę Bsoco za najlepsze rozwiązanie e-commerce roku. Poszerzyliśmy także nasze partnerstwo z eBayem o kilka kolejnych państw europejskich.

Wydarzenie organizowane dla naszej społeczności e-handlowców – Barcamp 7 – miało miejsce w listopadzie 2013 roku i przyciągnęło ponad 2 000 ludzi z całego świata.

W trakcie przepełnionej konferencji na targach e-commerce w Paryżu PrestaShop opublikowała wersję PrestaShop 1.6 Alfa.

W 2014 roku PrestaShop wprowadzi najnowszą wersję swojego oprogramowania e-commerce typu open source: PrestaShop 1.6. Wersja ta została w pełni zmodyfikowana, aby sprostać oczekiwaniom dużych i małych sprzedawców: zadbano głównie o elastyczny design back-office’u i front-office’u oraz nowy panel administracyjny skupiający się głównie na biznesie. Pracujemy również nad nową wersją naszej oferty SaaS, która wydana zostanie w tym roku.

 

5. Ile sklepów internetowych powstaje na bazie oprogramowania PrestaShop i w jakich branżach najczęściej?

 

Benjamin Teszner: Każdego roku na PrestaShop otwieranych jest ponad 30 000 sklepów internetowych. Ich sektory działalności podążają za trendami e-commerce: odzież, moda, motoryzacja, elektronika, AGD, jak również media i internetowe kasy biletowe.

 

6. Jak plasuje to PrestaShop wśród rozwiązań open source?

 

Benjamin Teszner: PrestaShop jest globalnym liderem rozwiązań e-commerce typu open source na rynku (150 000 sklepów na świecie). PrestaShop jest bardzo łatwe w użyciu i pozwala uruchomić profesjonalny sklep internetowy w bardzo krótkim czasie oraz bez zaawansowanej wiedzy technicznej. 310 darmowych funkcji zawartych w oprogramowaniu bardzo ułatwia handlowcom życie: logistyka, płatności, rynki elektroniczne oraz marketing w Internecie. PrestaShop współpracuje z najważniejszymi firmami w branży internetowej, takimi jak PayPal, eBay, DPD, GlobalKurier czy Google. Wszystko po to, by dostarczyć e-sprzedawcom to, co najlepsze w e-commerce.

 

7. Ile z tych sklepów w rzeczywistości rozwija się w dochodowe projekty i czym to jest podyktowane?

 

Benjamin Teszner: Według badań przeprowadzonych przez CCM Benchmark około 2/3 sklepów internetowych osiąga próg rentowności. Zależy to od wielkości sklepu internetowego: im większy sklep, tym bardziej prawdopodobne jest osiągnięcie progu rentowności. 75% sklepów internetowych z obrotem ponad 50 mln euro oświadczyło, że osiągnęło stan rentowności, w odróżnieniu do jedynie 45% niedużych sklepów internetowych.

Gdy sklep internetowy zostanie już uruchomiony, konieczne jest osiągnięcie krytycznego rozmiaru działalności, aby uzyskać stan rentowności, a następnie kontynuować rozwój.

Jednocześnie ważne jest uzyskanie satysfakcji i uwiarygodnienie sklepu internetowego. Dziś jest to stosunkowo proste ale wymaga pozyskiwania i prezentowania opinii dotychczasowych klientów o sprzedawanych produktach oraz zapewnienie szybkiej możliwości wymiany produktu w przypadku niezadowolenia klienta.

Bezpieczne i różne formy płatności online (gotówka za pobraniem, przelew bankowy lub karta kredytowa), jak również wiarygodny i szybki transport pomogą zwiększyć współczynnik konwersji w sklepie internetowym. Aby strona wyświetlała się na początku wyników wyszukiwania w wyszukiwarkach, konieczne jest, żeby sklep internetowy został zoptymalizowany pod kątem SEO, co można uzyskać, przestrzegając kilku prostych zasad. Powyższe nie jest jedyną słuszną receptą na osiągnięcie progu rentowności w e-commerce ale w wielu przypadkach są to zadania fundamentalne.

 

Przeczytaj drugą część wywiadu.

1 komentarz

  1. szm 23-09-2014

Zostaw odpowiedź