fbpx

Proces zamówienia w sklepie internetowym – praktyczne wskazówki

60-70% potencjalnych klientów sklepów internetowych porzuca swój koszyk na etapie finalizacji zamówienia. W świecie offline tego typu historie są rzadkością. Klient wchodzący do sklepu stacjonarnego, a następnie napełniający wózek zakupowy towarami, finalizuje transakcje niemal ze 100-procentową skutecznością.

W zakupach tradycyjnych nie przeraża nas ani wielogodzinne robienie zakupów, ani nawet perspektywa oczekiwania na finalizację zakupu w kilkunastoosobowej kolejce. W sklepach internetowych jest zupełnie inaczej. Graham Coke CEO firmy QuBit (były product manager w Google) zajmującej się szeroko rozumianą analityką webową wskazuje trzy najczęstsze czynniki wpływające na duży współczynnik porzuceń koszyka w sklepie internetowym. Co istotne wspomina też o tym jak ów proces optymalizować w celu zwiększania konwersji:

  • Proces zamówienia. Problemy ze sposobami płatnościami,  formami dostawy, a przede wszystkim wymuszanie rejestracji w sklepie internetowym to jedne z najczęstszych powodów porzuceń koszyka na etapie finalizacji zamówienia. Badanie Forrester Research wykazało, że 23% użytkowników rezygnuje z zakupu w sklepie internetowym w chwili gdy sklep wymusza rejestrację.
  • Ukryty koszt dostawy. Główny powód rezygnacji użytkowników z zakupów to ukryte koszty dostawy zamówienia ujawniane dopiero na etapie finalizacji zamówienia. Gdy cena końcowa zamawianego produktu różni się od ceny podstawowej (ze względu na doliczenie przez sklep kosztów przesyłki), aż 74% potencjalnych klientów jest w stanie zrezygnować ze zrealizowania transakcji.
  • Problemy z działaniem sklepu. Niektóre problemy prowadzące do rezygnacji klienta z zakupów nie dotyczą samego procesu zamówienia ale witryny sklepu w ogóle. Powolne działanie serwisu (według badania Akamai) odpowiada za 46% porzuceń koszyka. Jednocześnie sprawnie działająca strona jest jednym z czynników zachęcających użytkownika do powrotu na strony sklepu.

Jak rozwiązać problem nadmiernego porzucania koszyka przez potencjalnego klienta sklepu internetowego? Istnieje co najmniej pięć elementów, na które warto zwrócić szczególną uwagę by minimalizować ryzyko porzucania koszyka przez użytkownika.

  • Szczegóły. Ekspozycja wyłącznie istotnych do sfinalizowania transakcji elementów na etapie procesu zamówienia. Minimalizacja elementów rozpraszających użytkownika i rezygnacja z metod zwiększania wartości koszyka na etapie finalizacji może zwiększyć konwersje w e-sklepie. Zachowanie danych użytkownika w tym danych karty płatniczej w celu szybszego zrealizowania przyszłych transakcji również zaowocuje zwiększonym współczynnikiem konwersji. Wśród szczegółów, które niekoniecznie sprawdzą się w naszych realiach, a na pewno nie we wszystkich branżach, można wskazać wdrożenie systemu płatności PayPal jako sposób na nawet 14-procentowy wzrost konwersji, a także możliwość opłacania drobnych transakcji przy użyciu telefonu komórkowego.
  • Optymalizacja kroków w procesie zamówienia. Standardowy proces zamówienia to często 4-6 kroków. Na każdym z etapów niezbędne jest wielokrotne podejmowanie decyzji (wybór formy dostawy, metody płatności i inne), a także wprowadzanie danych w polach formularza. Przykładem dobrej optymalizacji poszczególnych kroków zamówienia jest system 1-Click zaproponowany przez Amazon.
  • Używanie scentralizowanych systemów. Dziś możliwość zalogowania się do sklepu przy użyciu danych facebooka czy danych allegro dla sklepów opartych o platformę istore to namiastka scentralizowania danych, które pozwalają pominąć kilka uciążliwych dla użytkownika kroków w procesie zamówienia. Podobnie ma się rzecz z systemem płatności PayPal oraz działającym na polskim rynku PayU.
  • Współpraca na zasadzie ujednolicenia procesu zamówienia. Standaryzacja procesu zamówienia w sklepach internetowych może ułatwić życie użytkownikom sieci, a przy tym zwiększyć zyski wielu e-sklepów.
  • Integracja procesów i danych w obrębie własnych platform lub sklepów jednej spółki gwarantuje optymalizację procesu zamówienia i zwiększenie ostatecznej konwersji każdego ze sklepów.

 

Źródło: http://mashable.com

Zostaw odpowiedź