fbpx

Psychologia kolorów w marketingu – infografika

O oddziaływaniu kolorów na stany emocjonalne wiemy wszyscy – mniej lub więcej. Czasami jednak warto ową wiedzę ustrukturyzować i przypomnieć.

Jest ku temu dobra okazja, bo Homestead autor programu do prostej budowy stron www postanowił zebrać najważniejsze informacje w jednej, niezwykle obszernej infografice.

 

Fanta – pomarańcz, Starbucks – zieleń, McDonalds – czerwień i żółć. Kolor i kształt to podstawa dobrej identyfikacji. W przypadku marek popularnych decydować powinien właśnie kolor lub jego zestawienie, ponieważ jak dowodzą badania naukowe ludzki umysł najszybciej rozpoznaje kolor – zanim odczyta znaki lub kształty wie już z jakim kolorem ma do czynienia.

 

Zacznijmy od trzech podstawowych. Czerwień, tworzy poczucie konieczności i natychmiastowości, stąd chętnie sięgają po nie fast foody – jesteś głodny, zjedz natychmiast, krzyczy czerwony.

 

Czerwień kojarzona jest z ruchem, pasją i podnieceniem, stanowi stymulant psychiki, podnosi ciśnienie krwi i szybkość bicia serca. To zrozumiałe, widok krwi lub otwartej rany musi podnosić poziom adrenaliny, aby właściciel organizmu nie zasłabł, tylko udał się na poszukiwanie pomocy.

 

Niebieski jest preferowany przez mężczyzn, kojarzony jest ze spokojem, wodą i pewnością. Daje poczucie bezpieczeństwa, stymuluje budowanie zaufania. Zazwyczaj używany jest przez konserwatywne marki, a także jako wystrój biur, ponieważ stymuluje produktywność. Tutaj odnośnikiem, który wpływa na postrzeganie niebieskiego jest woda, morze, ocean.

 

Zieleń kojarzy się ze zdrowiem, spokojem i naturą – stąd często możecie ją spotkać w logotypach aptek i leków. To zrozumiałe, wszystko co zdrowe w roślinności zazwyczaj mieni się zielenią.

 

Często kojarzona także z bogactwem – a to pewnie za sprawą koloru dolarów. Zielony stymuluje harmonię umysłu i wzmacnia balans między ciałem a psychiką.
Purpura to kolor króli, mądrości i powszechnego poważania. Nic dziwnego, często spotykamy go na ołtarzach religijnych. Purpura i inne odcienie fioletu stymulują kreatywność, sugerują piękno, bogatą wyobraźnię i rozmach.

 

Żółty i pomarańczowy wzmagają dobry nastrój, wywołują uśmiech i pozytywne myśli. W dużych ilościach i natężeniu mogą wywoływać niepokój, w rozsądnie dawkowanych mocno stymulują umysł wyzwalając entuzjazm.

 

Czarny sugeruje autorytet, siłę, stabilność i moc. Często kojarzona jest także z inteligencją.

 

Szary sugeruje praktyczność i bezczasowość. Jego nadużywanie może prowadzić do poczucia nijakości.

 

Biały kojarzony jest z czystością, jakością i bezpieczeństwem. Można go używać także do wskazywania absencji, ale także kreatywności.

 

Więcej informacji poniżej

 

Zostaw odpowiedź