fbpx

Raport: czarny piątek w Polsce to nadal głównie marketing

Raport Deloitte i Dealavo potwierdza spostrzeżenia wielu Internautów – czarny piątek to w Polsce głównie deklaracje, a nie działania.

Mocno nagłaśniany i zyskujący w Polsce na popularności Black Friday to w dużej mierze nadal zabieg marketingowy twierdzi Deloitte. Jedynym jasnym światełkiem są największe sieci, których obniżki były znacznie większe niż dla ogółu rynku.

Ze „Świątecznego Barometru Cenowego” wynika, że w tym dniu w porównaniu do piątku 16 listopada ceny były niższe średnio o 3,5 procenta. Ponadto, badanie Deloitte pokazało, że zakupami w Black Friday było najbardziej zainteresowane przede wszystkim młodsze pokolenie (89 proc.), czyli osoby w wieku 18-34 lat.

Przy czym trzeba nadmienić, że nie jest to badanie wybitnie reprezentatywne. Za pomocą oprogramowania Dealavo Smart Prices konkretne oferty tych produktów zostały wyszukane oraz poddane codziennemu monitoringowi. Łącznie przebadano ponad 300 produktów, które znajdują się w ofercie blisko 800 sklepów online. Około 58 produktów znalazło się na monitorowanej liście, zarówno w ubiegłym, jak i tym roku, co pozwoliło porównać ceny w Black Friday w 2017 i 2018 roku.  Jest to kropla w morzu całej nieprzebranej oferty e-commerce w Polsce.

– W tym roku zaobserwowaliśmy ciekawą prawidłowość. Pierwsze komunikaty o Black Friday pojawiły się w Polsce zaraz po 1 listopada, co pokazuje, że handlowcy spodziewali się dużych zysków i starali się maksymalnie wykorzystać nadarzającą się okazję – mówi Wojciech Górniak, Dyrektor w dziale konsultingu, Lider zespołu ds. sektora dóbr konsumenckich Deloitte.

W raporcie wskazano kategorie produktów, które Polacy najchętniej wybierają jako prezenty dla najbliższych:

  •  drobny sprzęt AGD,
  • czekolady,
  • DIY,
  • gry,
  • konsole,
  • kosmetyki,
  • książki,
  • laptopy,
  • muzyka,
  • okulary wirtualnej rzeczywistości (VR),
  • perfumy,
  • planszówki,
  • smartfony,
  • artykuły sportowe,
  • tablety,
  • telewizory,
  • wearables (akcesoria oraz ubrania wyposażone w zaawansowane technologie),
  • zabawki
  • zegarki.

 

Zostaw odpowiedź