fbpx

Raport: Grupa Allegro zmniejszyła inwestycje w reklamę aż o 45 procent!

Podobnie czyni reszta branży, poza byłym właścicielem Allegro.pl, czyli Grupą Naspers. Skąd te różnice?

Jak donosi Codemedia, cała branża polskiego handlu internetowego wydała na reklamę w ubiegłym roku kwotę 222 milionów złotych, co jest sumą niższą o prawie 17 milionów w stosunku do roku ubiegłego. Sklepy internetowe wydały mniej o 9 procent, ale biznes e-aukcyjny poskąpił wydatków aż o 22 procent. Nie ma co ukrywać, że gdy piszemy „biznes e-aukcyjny”, myślimy Allegro.pl.

W drugą stronę działała Grupa Naspers (Naspers Classifieds), która zarządza portalami OLX.pl, otodom.pl oraz otomoto.pl. Efekt to 22 procentowy wzrost wydatków w kategorii „serwisy ogłoszeniowe”. Jak wyjaśnić te różnice? Nie jest to szczególnie trudne, portal Allegro.pl zyskał nowego właściciela, który poniósł kosztowne wydatki przy przejęciu nowego biznesu i liczy każdy eurocent. Z kolei Naspers dmucha balonik, aby w odpowiednim momencie wypuścić go jak najwyżej i zlicytować. Z pewnością,w tym roku powinniśmy spodziewać się, ze Naspers zdecyduje się na kolejne odcięcie kuponów ze swoich inwestycji w Polsce.

Gdy spojrzymy na udział wydatków w poszczególnych kategoriach może nas spotkać srogie zaskoczenie. Otóż portale aukcyjne nie są największymi reklamodawcami w polskim e-commerce. Aż 71 procent wydatków generują sklepy internetowe. Na drugim końcu stawki są porównywarki cenowe (5 procent) oraz pasaże handlowe (2 procent).

W kontrze do tych myśli jest podział wydatków wg poszczególnych podmiotów, ponieważ numerem jeden jest Allegro.pl, które przeznaczyło na reklamę 26.4 miliona złotych, co jest wynikiem gorszym o 45 procent, gdy spojrzymy na wydatki Grupy z roku 2015. Zaraz za Allegro.pl znalazły się: Zalando oraz Naspers. Na kolejnych miejscach uplasowały się: Bon Prix, Tchibo, Eobuwie.pl, Grupa Wirtualna Polska, Heligo Polska (właściciel Enbutique.com), Polska Press Grupa i Ucando. Wśród TOP 10 brandów zalazło się osiem sklepów internetowych: Zalando.pl, Bob Prix, Tchibo, Eobuwie.pl, Domodi.pl, Enbutique.com, Ucando.pl i Denley.pl.

Analiza została przygotowana przez dom mediowy Codemedia na podstawie unettowionych danych Kantar Media.

Zostaw odpowiedź