fbpx

Raport IAB Polska: polski rynek reklamy cyfrowej zasuwa na pełnych obrotach

Po chwilowej zadyszce rynek reklamy internetowej w Polsce odzyskał wigor i wszedł na pełne obroty osiągając blisko 17 procentową dynamikę.

W pierwszym półroczu 2018 roku wydatki na reklamę online wzrosły o ponad 300 mln zł, dzięki czemu osiągnęły wartość prawie 2,2 mld zł. W poprzednim kwartale tego roku utrzymało się tempo rozwojowe (+17%), które statystyki pokazywały także w pierwszych trzech miesiącach roku (16%).

Zakładając, że dynamika wzrostu utrzyma się na zbliżonym poziomie koniec roku polski rynek reklamy cyfrowej powinien zamknąć rekordową wartością przekraczającą 4,6 mld zł rocznych obrotów.

Jak twierdzi IAB Polska:

Coraz bardziej realny staje się także scenariusz, zgodnie z którym na przełomie roku 2018 i 2019 dojdzie do historycznego punktu zwrotnego w obrazie rynku reklamowego, kiedy to łączne wydatki na wszystkie formaty reklamy cyfrowej przekroczą wydatki na telewizję, co sprawi, że reklama cyfrowa stanie się największym medium.

Do najdynamiczniejszych form przekazu reklamy należą: mobile (wzrost o 45% rok do roku), social media (+54%) oraz wideo online (+41%). Rynek w dalszym ciągu przechodzi na sprzedaż reklamy w modelu programmatic (+31%).

Ogólny obraz rynku w dalszym ciągu jest klarowny – reklama graficzna to 50% udziału, podczas gdy marketing w wyszukiwarkach pozyskuje prawie jedną trzecią tortu reklamowego online (32%), zaś ogłoszenia prawie jedną siódmą (15%). Jedyną tendencję spadkową odnotowano w segmencie tradycyjnej reklamy e-mail.

Istotnej zmianie nie uległ także udział poszczególnych branż w wydatkach reklamowych online. Pomimo drobnych rotacji, w czołówce pozostaje wciąż 5 podstawowych sektorów (handel, komunikacja, motoryzacja, finanse i żywność), które pozyskują w sumie prawie 51% tortu reklamowego. Warto jednak zauważyć duży wzrost łącznych wydatków na produkty szybko zbywalne (+36%), a także – analizując szczegółowe branże – napoje i alkohole (+55%), higiena i pielęgnacja (+49%) oraz media, książki, CD i DVD (+37%).

 

O BADANIU

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

pW badaniu uwzględniono przychody: Aegis Media, Agora, Cormedia, Eniro, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, Havas Media, IDG, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, IPG Mediabrands, LEADR, Media Impact, Money.pl, NetSprint, Novem, OMD, Pkt.pl, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, Ströer Digital, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, Vivaki, ZPR Media. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS. Od roku 2016 do analiz włączono także dane Gemius AdReal oraz Sotrender, które służą do kalibracji wydatków globalnych graczy.

Dane zbierano do 11 października 2018 r.

Więcej informacji o badaniu na: http://iabadex.pl

Zostaw odpowiedź