fbpx

Raport: połowa małych e-sklepów w Polsce stoi w miejscu

Jak donosi nowy raportu Shopera – polski e-commerce drobnych przedsiębiorców zmienia się i nie przypomina w niczym rynku sprzed dekady.

Chociaż do raportu Shopera trzeba podejść z odpowiedniej perspektywy to jest on wartościowym źródłem informacji na temat aktualnej sytuacji drobnych e-przedsiębiorców w Polsce.

Badanie przeprowadzone metoda CAWI w dniach 7-21.01.2019 r. na próbie 445 sklepów internetowych korzystających z oprogramowania Shoper. Stąd nie jest to badanie w żaden sposób reprezentatywne dla polskiego e-commerce ale w dalszym ciągu stanowi wartościową eksplorację w segmencie początkujących użytkowników sklepów internetowych w naszym kraju.

Najciekawszą częścią raportu jest wykres, który pokazuje na jakich branżach skupia się dzisiaj przeciętny początkujący polskie przedsiębiorstwa internetowy. Okazuje się, że aż 22 procent rynku to kategoria dom i ogród. Wysoko jest także zdrowia i uroda (blisko 13 procent) oraz ubrania – ponad 17 procent.

Zniknęły z horyzontu młodych e-handlarzy księgarnie i antykwariaty. Podobnie jak elektronika i komputery, które opanowane przez wielkie molochy skutecznie przykręciły śrubę mniejszej konkurencji i odstraszają potencjalnych nowych graczy.

Coraz większą część wschodzącego rynku e-commerce w Polsce stanowią sklepy hobbystyczne oraz te związane ze sportem i podróżami. W dalszym ciągu rynek e-moto stanowi skromną niszę w stosunku do rynku offline.

Ponadto, jak informuje raport, niecała 1/3  procent sklepów, które wzięły udział w badaniu nie odnotowało wzrostu lub zanotowało spadek, zaś kolejne 21 procent zanotowały wzrost o skromne „do 10 procent”, co de facto oznacza, że nie straciły rok do roku.

Tym samym, perspektywy stojące przed małymi e-przedsiębiorcami w Polsce nie rysują się przesadnie różowo, co zdaje się także potwierdzać niedawno przywoływane badanie Eurostatu, z którego wynika, że dynamika e-commerce w Polsce jest już na poziomie jednocyfrowym i poniżej średniej europejskiej.

Zostaw odpowiedź