fbpx

Raport: Polscy konsumenci w Internecie 2019

Pora wrócić do raportu E-commerce w Polsce 2019 autorstwa Gemiusa i przyjrzeć się najnowszym trendom w zachowaniach zakupowych Polaków.

Polska nie jest mistrzem świata, ani nawet Europy, ani nawet Europy Środkowo-Wschodniej, gdy mowa o ilości osób korzystających z Internetu. Podczas, gdy w Estonii odsetek e-obywateli przekracza grubo 90 procent, my walczymy o przeskoczenie progu z 80-cioma procentami. Takie mamy realia, z których wynika stopniowe spowolnienie w handlu internetowym.

Według deklaratywnego badania Gemiusa aktywność Polaków w sieci kształtuje się następująco:

  • 62 procent Internautów kupuje online
  • 60 procent Internautów kupuje w polskich sklepach internetowych
  • 26 procent Internautów kupuje w zagranicznych sklepach internetowych

Z tego wniosek, że 2 procent respondentów zadeklarowało zakupy wyłącznie w zagranicznych sklepach online. Oczywiście, rodzi się pytanie w jaki sposób rozumieć „zagraniczny” i „polski”. Czy badaczom chodziło o domenę, dostępny język na stronie, magazyny na terenie Polski, czy też rejestrację działalności gospodarczej, a może o faktyczny udział rodzimego kapitału w danym biznesie?

Przejdźmy do czynników motywujących do robienia zakupów online. Tutaj wygrywa przede wszystkim dostępność sklepów internetowych całą dobę. Czy tak rzeczywiście jest? Warto monitorować stronę swojego sklepu aby być pewnym, że jest dostępny całą dobę, a przy tym zadbać szybkość ładowania, wersję RWD i sprawny check-out. Aby sklep faktycznie był dostępny zawsze i wszędzie. Badanie dotyczące motywacji kształtuje się następująco:

  • 75 procent – dostępność całą dobę
  • 72 procent – brak konieczności jechania do sklepu
  • 68 procent – nieograniczony czas wyboru

Gdzie podziały się niższe ceny? Zaskakujące, ale nie jest to już główny czynnik jaki wymieniają respondenci. I to w czasach, gdy konkurencja między e-sklepami rozgorzała do czerwoności. Ale nie do końca, bo pora na czynniki, które skłoniłyby respondentów do częstszego kupowania:

  • 55 procent – niższe koszty dostawy
  • 53 procent – niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych
  • 42 procent – kody rabatowe
  • 42 procent – zniżka dla osób kupujących przez Internet.

Zostaw odpowiedź