fbpx

Real-time marketing (RTM) – kolejna nowość już jest

Jak wspominałem w ostatnim miesięczniku Mensis marketing internetowy jest bardzo świeżą dziedziną, gdzie praktyka totalnie zdominowała teorię. Niewiele osób zawraca sobie głowę teoretycznym rozważaniami, w którą stronę zmierza marketing internetowy na świecie. Niemniej rozważa gonitwę pojęć, która spada nam na głowy każdego miesiąca.

Najnowszym z nich jest „Real-Time Marketing” (RTM) omawiany w najnowszym wrześniowym raporcie eMarktera.

 

 

Real time marketing, czyli marketing czasu rzeczywistego, w dosłownym tłumaczeniu to jak zwracają uwagę autorzy raportu eMarketera bardziej parasol skupiający nowe zjawiska niż wyklarowane pojęcie gotowe do ulokowania w podręczniku. Wśród najważniejszych zjawisk, które dzieją się pod wcześniej wspomnianym parasolem „Real-Time Marketing” (RTM) należałoby widzieć:

  • personalizację treści w odpowiedzi na zachowania konsumenta,
  • akcje w odpowiedzi na zachowanie klient na stronie www,
  • akcje w odpowiedzi na trendy i zbiorowe zachowania konsumentów w social media,
  • rozmowy na żywo z konsumentem przez czat webowy,
  • „trigerowane” maile,
  • aktywność w social media,
  • aplikacje mobilne z geotargetowaniem.

 

 

Jak widać, RTM zasadza się na natychmiastowej reakcji na określone zachowania konsumentów zarówno na stronie www marki, jak i w social media. Nie dziwi więc, że według badań trzema zdecydowane najpopularniejszymi kanałami komunikacyjnymi RTM są:

  • social media,
  • strona www,
  • e-mail.

 

 

Skąd rosnąca popularność nowego pojęcia? Marketingowcy coraz mocniej dostrzegają konieczność zmierzenia się z nowymi wyzwaniami, co widać w poniższym badaniu. Dwie pierwsze pozycje możemy spisać na stracenie, gdyż należą do pobożnych życzeń dyrektorów, które nie wynikają bezpośrednio z wiedzy na temat aktualnego stanu marketingu internetowego. Trzy kolejne są za to ciekawe: zbieranie, pomiar oraz korzystanie z danych o zachowaniach konsumentów, pozyskiwanie nowych adresów do bazy subskrypcji, poprawia pomiaru i wyników działania cyfrowych kanałów marketingu.

 

 

W jaki sposób amerykańscy marketingowcy zabierają się za targetowanie i personalizację w ramach RTM? Zobaczmy na ostatni wykres. Najpopularniejsza technika działania to podział klientów na segmenty lub klastry w celu zróżnicowania publikowanych treści. Niemniej popularne jest bazowanie na standardowych intuicjach biznesowych. Dopiero na trzecim miejscu mamy próbę bazowania na badaniach. Z kolei aż 71% twierdzi, że korzysta z uczących się silników analitycznych!

 


Zostaw odpowiedź