fbpx

Reklamy w mobile jako niewykorzystane źródło możliwości przez e-commerce

Liczne badania i prognozy związane z rynkiem mobile zwracają uwagę na wzrost liczby użytkowników korzystających z internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Jest to zjawisko przybierające na sile, a co za tym idzie – budzące znaczne zainteresowanie ze strony marketerów.

Temat powinien również zainteresować przedsiębiorców prowadzących biznesy w e-commerce. Analizując prognozy, możemy zaobserwować ciągły wzrost wartości rynku m-commerce, który aktualnie wynosi 37,4 mld dolarów.

 

Mobile’owa Polska

 

Dzięki dynamice rynku mobile’owego w Polsce smartfony stały się ogólnodostępnymi urządzeniami. Ich największą zaletą jest dostęp do internetu, który w zeszłym roku, dzięki ciekawym ofertom operatorów, stał się bardzo popularny. Te urządzenia na stałe wpisały się w naszą codzienność. Ich głównymi zadaniami są komunikacja na portalach społecznościowych, odnajdowanie informacji i promocji czy tworzenie galerii fotograficznych. To właśnie dlatego rynkiem reklam mobilnych powinni zainteresować się przedstawiciele e-commerce. Ważne jest zaznaczenie kilku istotnych faktów związanych z m-commerce, czyli mobilnymi zakupami. Jest to zjawisko, które staje się coraz bardziej popularne na rodzimym rynku. Wydaje się jednak, że to obszar niecieszący się (jeszcze) należytym zainteresowaniem ze strony reklamodawców. A przecież dane pokazują, że coraz częściej i za większe sumy Polacy dokonują zakupów za pośrednictwem smartfonów czy tabletów, tym samym kształtując nowe nawyki konsumenckie. Warto zaznaczyć, że wykorzystywanie tych urządzeń do prowadzenia kampanii reklamowych daje szerokie możliwości. Mam na myśli chociażby spersonalizowane dopasowanie przekazu, możliwe dzięki analizie wykorzystywanych aplikacji, z których korzysta użytkownik. Dzisiaj kładzie się nacisk na jakość, a nie – jak to było poprzednio – na ilość. Mowa tutaj o prowadzeniu efektywnościowych kampanii reklamowych w mobile. Zastanawiając się nad prowadzeniem kampanii reklamowych wykorzystujących urządzenia mobile, często natrafiamy na wyniki badań, które potwierdzają, że tego typu przekazy są natrętne, nielubiane przez użytkownika czy wybierane przypadkowo. Właśnie dlatego zastosowanie odpowiednich formatów reklamowych, które dopasowane są do danego kanału mobilnego, jest tak istotne. Tego rodzaju przekazy spotykają się z pozytywnym odbiorem i pozytywnym wskaźnikiem konwersji. Rich media w reklamie mobilnej zagościły na dobre i warto im poświęcić wiele miejsca, dlatego też w dalszej części materiału zostaną one szczegółowo omówione. W tym miejscu istotne jest zaznaczenie kwestii wykorzystania Real-Time Bidding (RTB) w kanałach mobilnych, czyli aukcji w czasie rzeczywistym, które zostały okrzyknięte rewolucją na rynku reklamy display. Dzięki tej technologii reklamodawca licytuje każde pojedyncze wyświetlenie przekazu reklamowego, co umożliwia mu zakupienie powierzchni reklamowej po preferencyjnych stawkach. Tym samym dociera do konkretnego użytkownika, a nie – jak to było poprzednio – do rzeszy „wykupionych” przypadkowych userów. Wydawca natomiast ma możliwość zmonetyzowania swoich wolnych przestrzeni. Idealne rozwiązanie i dla jednych, i dla drugich. Ale jak w ogóle prowadzi się kampanie reklamowe w mobile?

 

Rich media w reklamie mobilnej

 

Omawiając temat tworzenia kampanii mobilnych, należy skupić się na rich mediach. 2012 rok przyniósł poszerzenie ofert polskich sieci reklamy mobilnej o rich media, czyli o nowy format. Przyglądając się definicji rich mediów, stwierdzamy, że tym terminem określa się typ reklamy internetowej, która integruje wiele rodzajów form promocyjnych tj.: animacje, dźwięk czy interakcję. Jednym z najbardziej znanych rodzajów reklamy typu rich media są bannery internetowe wykonane w technologii Flash. Wyżej wymienione funkcje czynią ten format reklamy mobilnej alternatywą dla landing page wykorzystywanych w kampaniach nowych produktów. Jednocześnie pozwalają na oszczędności. Między innymi dlatego tak szybko zyskały na popularności wśród reklamodawców. Reklamy graficzne na platformy mobile przeważnie mają podobne parametry, jak reklamy wyświetlane na klasycznych nośnikach. Najważniejszym kryterium jest używanie najbardziej popularnych formatów reklamowych, zgodnych ze standardami Mobile Marketing Association (MMA). Najbardziej popularne w przypadku smartfonów są: 120×20 px, 168×28 px, 216×36 px oraz 300×250 px. W przypadku tabletów mówimy o formatach: 300×250 px, 468×60 px, 728×90 px i 1024×90 px. Najważniejszą cechą rich mediów jest budowanie zaangażowania, co można uczynić poprzez wykorzystywanie nietypowych rozwiązań, jakimi są np. filmstripy (mikrostrony w stronie). Najczęściej wybieranym modelem płatności jest model Pay Per Click (PPC), w którym płatność następuje w momencie kliknięcia reklamy. Oczywiście możliwe są również inne tradycyjne sposoby rozliczania kampanii, jak na przykład CPM, CPA itp.

 

Jak to wygląda w praktyce?

 

Korzystanie z rich mediów w kampaniach mobilnych daje wiele możliwości, które zostały opisane powyżej. Ale skoro już o nich wiemy, spróbujmy przeanalizować sposób prowadzenia kampanii w praktyce. Aby łatwiej zilustrować sposób funkcjonowania platform, które dają możliwość dostarczania reklam na urządzenia mobile, przyjrzyjmy się iBILLBOARD Mobile Adserver. Nowe funkcjonalności, które zostały do tej platformy wprowadzone, znajdą swoje zastosowanie zarówno na smartfonach, tabletach, jak i klasycznych telefonach. Jak wiadomo, środowisko mobile jest „bogate” w ogromną rozdzielczość ekranów, wielość systemów operacyjnych i różnorodność przeglądarek internetowych. Użytkownicy mogą podłączać się do mobilnego internetu, używając różnych punktów dostępu, rozpoczynając od domu, pracy poprzez tradycyjne połączenie WiFi i połączenia 3G. Wszystkie wymienione czynniki wymagają dedykowanego rozwiązania, które odpowiada na potrzeby mobilnego środowiska. I w tym miejscu pojawiają się zalety platformy iBILLBOARD, jedną z których jest np. szeroka możliwość dopasowywania formatów kreacji reklamowych. Najważniejszymi z nich są: prosty banner, formy całoekranowe (interstitial), formy podążające za aktywnością użytkownika (catfish), formy budujące interakcje (reveal wielkości połowy bannera, którego zadaniem jest zachęcenie do kliknięcia) oraz formy zawierajcie w sobie microside (banner + HTML5 layer, który ma zachęcić do interakcji, np. za pomocą interaktywnej gry w nim zawartej). Platforma iBILLBOARD Mobile umożliwia obsługę formatów richmediowych w systemach operacyjnych iOS, Android, Windows Phone i przeglądarkach, takich jak: Android Webkit, iOS Safari, Opera Mobile, Chrome czy Opera Mini. Wszystkie szablony są tak zaprogramowane, aby automatycznie dostosowywać się do rozmiaru ekranu urządzenia. Ta funkcjonalność pozwala uniknąć sytuacji, kiedy dana kreacja mająca inny rozmiar emituje się w boksie do niej niedopasowanym. Warto zaznaczyć istotność tej opcji, ponieważ jest ona dosyć unikalna na rynku, chociażby dlatego, że pozwala ograniczyć koszty produkcji materiałów reklamowych (wystarczy przygotować tylko jedną kreację), a równocześnie gwarantuje poprawne zapełnienie boksu reklamowego przez kreację reklamową na każdym urządzeniu. Jeśli chodzi o programowanie mobilnej kampanii reklamowej, to zasadniczo nie różni się od programowania standardowych kampanii. Tak też została zbudowana platforma iBILLBOARD Mobile Adserver. Jednak kluczowe jest omówienie sposobu targetowania w kampaniach mobilnych, które jest nieco odmienne niż w przypadku tradycyjnych kampanii display’owych. Targetuje się na podstawie technicznych możliwości urządzenia, na którym emitowana jest kreacja reklamowa, dzięki czemu możemy zapewnić poprawną emisję formy reklamowej. Idąc dalej tym tropem, reklamodawca może odpowiednio dobrać urządzenia, na których wyświetli się jego reklama produktowa/rabatowa. Czyli np. sieć restauracji może emitować bony rabatowe na posiłek tylko na smartfonach, które stają się ich nośnikami, a tym samym umożliwiają zapłacenie niższego rachunku. Kolejnym ważnym elementem jest możliwość targetowania po typach połączeń. Dzięki temu w połączeniu z geolokalizacją możemy idealnie, w odpowiednim czasie i miejscu, wyświetlić naszą kreację.

 

Jak widać, kreowanie kampanii richmediowych w mobile nie jest skomplikowaną procedurą, a daje szerokie spektrum możliwości. Wystarczy poświęcić kilka minut, by ustawić spersonalizowaną kampanię reklamową. Warto poszerzać swoją wiedzę na temat kampanii richmediowych, ponieważ jest to jeden z czołowych światowych trendów w reklamie internetowej, który umożliwia precyzyjne dotarcie do naszych odbiorców.

Zostaw odpowiedź