fbpx

Rekrutacja przez social media? Część I

Największy problem z rekrutacją przez portale społecznościowe zdaje się wynikać z przekonania, że social media równa się Facebook. Wielu pracodawców zapomina, że social media to także profesjonalne portale zawodowe takie jak Linkedin, czy GoldenLine.

O tym, że rekrutacja przez social media ma sens świadczą wyniki badań przeprowadzone przez Adecco.

 

 

W badaniu wzięło udział ponad 600 specjalistów ds rekrutacji z Europy Środkowo-Wschodniej i Rosji, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. Wśród uczestników największą grupę stanowili Polacy. Badanie wskazuje, że firmy rekrutacyjne nie boją się social media – 60% przedstawicieli tej branży przyznało, że w ich organizacjach korzystanie z social media w działaniach rekrutacyjnych jest obowiązkowe lub rekomendowane.

 

Co innego firmy, które prowadzą rekrutacje własnymi siłami. Najgorzej jest w usługach i przemyśle, gdzie blisko 29% specjalistów ds rekrutacji przyznało, że ich pracodawca rekomenduje lub wymusza korzystanie z mediów społecznościowych. W branżach teleinformatycznej i spożywczej odsetek ten wyniósł odpowiednio 54,5% i 31,3%. Pewnym wyjaśnieniem tej sytuacji może być podział rekrutacji na niższe stanowiska w ramach przedsiębiorstwa oraz zlecanie jej na zewnątrz, gdy firma stara się o poszukiwanego specjalistę. Jak wiadomo, z social media najchętniej korzystają head hunterzy.

 

Najmniej chętnie z mediów społecznościowych korzystają także mikroprzedsiębiorstwa – robi tak tylko 28.5%. Ten sam odsetek w przypadku firm 50-250 wyniósł 47,4%, a firm zatrudniających powyżej 250 osób 51,8%. Najlepiej jest w firmach z przedziału 10-50 pracowników (66,1%).

 

– To, że branża rekrutacyjna, poszukując kandydatów na pracowników, jest tak aktywna w mediach społecznościowych nie powinno dziwić – mówi Michał Gołgowski, Permanent Placement Director w Adecco Poland – Dla firmy takiej jak Adecco skuteczne i wydajne procesy rekrutacyjne to fundamentalna część biznesu. W dzisiejszym świecie to co dzieje się w sferze social media to nie jest jakiś wirtualny, oderwany od rzeczywistości świat. Dla coraz większej grupy uczestników rynku pracy Facebook, LinkedIn, czy Twitter to tak samo istotna część rzeczywistości, jak każda inna. Co więcej, powszechność urządzeń mobilnych takich jak smartfony, czy tablety, które dają właścicielom nieprzerwany dostęp do Internetu czyni z mediów społecznościowych najbardziej dynamiczny kanał dotarcia do potencjalnych kandydatów. Social media to oczywiście także skarbnica wiedzy o kandydatach – dodaje Gołgowski.

 

Jeśli już chcielibyśmy skorzystać z portali social media to co też możemy w nich uczynić? Zerknijmy na najpopularniejsze odpowiedzi specjalistów ds rekrutacji:

72.4% – publikacja ofert pracy

68.3% – pozyskiwanie kandydatów z profilami, którzy nie poszukują aktywnie pracy

61.3% – przyjmowanie ofert od kandydatów

60.3% – promowanie pracodawcy

59.7% – weryfikowanie przyjętych CV (bardzo cenna opcja)

55.4% – analizowanie powiązań zawodowych kandydatów

50.4% – analizowanie publikacji kandydatów

49.4% – analizowanie referencji kandydatów

 

Cześć II

Zostaw odpowiedź