fbpx

ROPO i odwrócone ROPO w polskim e-commerce

Research online, purchase offline, czyli ROPO to efekt, który zaobserwowano w polskim handlu już kilka lat temu. Od tego momentu, zjawisko to rokrocznie wzmagane jest gwałtownie rosnącą popularnością zakupów internetowych w Polsce.

Ponieważ jak pokazują badania „E-commerce w Polsce 2014. Gemius dla e-Commerce Polska” strony sklepów internetowych to jedno z najpoważniejszych źródeł wiedzy o produktach dla polskich konsumentów.

 

 

Efekt ROPO najczęściej pojawia się w przypadku kategorii produktowej RTV/AGD – respondenci potwierdzili, że „ropują” aż w 56% przypadków. Co ciekawe, korelują z tym wynikiem zakupy przez Internet – te same osoby, aż w 66% wypadków kupowały produkty RTV/AGD przez sieć.

 

Podobnie ma się sprawa z odzieżą, dodatkami oraz akcesoriami, gdzie efekt ROPO pojawił się w przypadku 45% respondentów, zaś ci sami badani przyznali, że w 80% kupowali już sklepach internetowych.

 

Najrzadziej ROPO występuje w przypadku biżuterii i multimediów, które są dość chętnie kupowane przez Internet.

 

 

Odwrócone ROPO, czyli sytuacja, w której konsument dokonuje rozeznania w sklepie stacjonarnym, a następnie kupuje online to zjawisko, które mocno daje się we znaki lokalnym sprzedawcom na całym świecie.

 

Tutaj także bryluje branża RTV/AGD (57% wskazań). Na drugim miejscu, ciekawostka, kosmetyki i perfumy (43%), meble i wystrój oraz obuwie wnętrz to numer trzy (38%). 37% to wynik odzieży, dodatków i akcesoriów.

 

Z kolei najmniej chętnie idziemy tylko pooglądać biżuterię.  

 

Zostaw odpowiedź