fbpx

RTB w e-commerce gdzie i dla kogo?

E-commerce potrzebuje RTB. Real Time Bidding pozwala na optymalizację kosztów i precyzyjne targetowanie, dzięki czemu kampanie reklamowe stają się dostępne także dla małych i średnich przedsiębiorców.

Na ratunek małym i średnim podmiotom e-commerce przychodzi RTB. Real Time Bidding (RTB) to narzędzie dzięki któremu reklamodawca (czyli zwykle właściciel e-commerce) z pomocą własnego komputera i dostępu do platformy, działającego w tym ekosystemie, może samodzielnie stworzyć i przeprowadzić kampanię reklamową.

Real Time Bidding (RTB) to aukcje powierzchni reklamowej, prowadzone w czasie rzeczywistym, pozwalające znacznie zwiększyć efektywność zakupu przestrzeni reklamowej. Aż 38% wydatków na reklamę w Polsce w 2012 roku przeznaczonych zostało na reklamę display, w tym RTB.
Do aukcji przystępują reklamodawcy rywalizujący między sobą o pojedynczą odsłonę. Co więcej, platformy RTB przeznaczone również dla rynku e-commerce pozwalają na dotarcie z przekazem reklamowym do sprecyzowanego użytkownika, zwiększając tym samym konwersję. Jest to tak zwane targetowanie behawioralne oparte na dostosowaniu danej reklamy do tego, jak odbiorca zachowuje się w sieci. W sytuacji gdy raz wyświetlony komunikat nie przyniósł oczekiwanego efektu, RTB zapewnia możliwość retargetowania, czyli ponownego dotarcia do tego samego odbiorcy z jeszcze precyzyjniej dostosowanym przekazem.
Kolejną niezwykle istotną zaletą RTB jest samodzielne ustanawianie stawki przez
reklamodawcę. Oznacza to, że może on przeznaczyć na kampanię dowolny budżet,
a nie – jak w przypadku tradycyjnych kampanii – dostosować się do obowiązującego cennika. Reklamodawca dokonuje bowiem zakupu powierzchni reklamowej w czasie
rzeczywistym, wraz z określoną pulą odsłon swojego komunikatu, a przeznaczone przez niego środki zostaną optymalnie wykorzystane do poszczególnych wyświetleń.
Real Time Bidding jest zatem idealnym rozwiązaniem dla wszystkich przedsiębiorców online, pragnących maksymalnie optymalizować koszty i docierać z przekazem
do sprecyzowanej grupy docelowej.

W jaki sposób RTB generuje ruch w e-commerce?

Właściciele sklepów internetowych nastawieni są przede wszystkim na efekty.
W związku z tym skupiają się głównie na tym, do kogo trafia ich przekaz reklamowy, jakie koszty generuje oraz jakie wyniki zakupowe udaje się dzięki temu osiągnąć. Dzięki
inteligentnym algorytmom RTB zapewnia lepsze efekty przy wydajniejszym budżecie, co szczególnie online retailerom zapewnia wiele korzyści.
Kluczowym zagadnieniem są tu dane, które dzięki wklejonym na stronie kodom
pozwalają na zbieranie informacji o użytkownikach i precyzyjne targetowanie. Jedną
z największych zalet RTB jest możliwość zbierania doświadczeń, optymalizowania
i nieustannego modyfikowania kampanii.
Co więcej, RTB pozwala na prowadzenie kampanii crossmediowych,  richmediowych
i wideo. Każde wyświetlenie reklamy w modelu RTB jest unikalną szansą zysku, jako że wyświetla się ona jedynie tym użytkownikom, których faktycznie dana oferta może zainteresować. Szacuje się, że prawie 90% użytkowników odwiedzających sklep online opuści stronę bez zakupu. Retargeting pozwala na odnalezienie tych potencjalnych klientów i wyświetlanie im spersonalizowanego komunikatu reklamowego na innych przeglądanych przez nich stronach, dzięki czemu szanse na zwiększenie konwersji radykalnie wzrastają. Jeśli klient odwiedzający sklep online sprzedający obuwie ogląda kilka wybranych par, a jednej z nich poświęcił szczególnie dużo uwagi – szukał rozmiaru i innych kolorów, komunikat reklamowy właśnie z tymi butami będzie wyświetlał mu się na kolejnych, niezwiązanych z obuwiem stronach. Jeśli natomiast zdecyduje się na ich zakup od razu, kolejne skierowane do niego kampanie obejmować mogą akcesoria obuwnicze lub buty w podobnej stylistyce. Bannery wykorzystywane w RTB świetnie sprawdzają się
w e-commerce, ponieważ charakteryzuje je dopasowanie do odbiorcy. Konkretny odbiorca otrzymuje bowiem kilka spersonalizowanych informacji w jednym przekazie reklamowym – wszystko to generowane w czasie rzeczywistym.
Przykładem skutecznego zastosowania RTB jest jedna z kampanii reklamowych
zrealizowana przez firmę iBILLBOARD dla producenta mebli. Firma zakupiła pliki
cookies od jednej z największych porównywarek cenowych z kategorii „meble i wykończenie wnętrz” i do tych konkretnych użytkowników wyemitowała kampanię
o bardzo dużym zasięgu (ponad 1400 witryn). Efektem był kilkuprocentowy CTR dla płaskich formatów. Takie rozwiązanie bardzo skutecznie ogranicza koszty – limitowana ilość cookiesów powoduje, że nasza kampania jest dobrze stargetowana, a budżet
rozsądny.

 

Jakie są koszty RTB?

Aby jeszcze lepiej zrozumieć różnicę istniejącą pomiędzy tradycyjnym modelem zakupu reklamy display a RTB, warto przyjrzeć się poniższemu zestawieniu. Dotyczy ono przykładowej kampanii dla firmy z sektora turystycznego z użyciem rzeczywistych
stawek.

rtb-koszty
Wyższość RTB nad tradycyjną reklamą jest oczywista. Jednakowy budżet przekłada się tu
na ośmiokrotnie większą ilość odsłon, a tym
samym na znacznie większą skuteczność.

 


Artykuł pochodzi z magazynu Mensis.pl nr 20-21. Autorem artykułu jest Jakub Oleksy


Zostaw odpowiedź