fbpx
reklama

Rynek reklamy powoli wychodzi z kryzysu

Starlink szacuje, że 2014 rok będzie bardziej przychylny dla rynku reklamowego niż 2013. Dom mediowy prognozuje, że w bieżącym roku wydatki na reklamę w Polsce wzrosną o 0,5-0,9 proc.

Specjaliści Starlinka podają, że w ubiegłym roku wartość wydatków netto na reklamę wyniosła jedynie około 6 mld 995 mln zł. To znaczący spadek w porównaniu z 2012 rokiem. Wydatki na reklamę zmalały prawie o 328,5 mln zł.

Spadek przychodów reklamowych dotyczył praktycznie wszystkich mediów. Wzrostową dynamikę zaobserwowano jedynie w Internecie, a to za sprawą przede wszystkim reklamy video emitowanej in-stream (wzrost o 42,6 proc.) oraz dynamicznie rozwijającej się reklamy mobilnej, powiązanej z rosnącą sprzedażą tabletów.

Wydatki na reklamę radiową pozostały w stosunku do 2012 roku na niezmienionym poziomie. Największy kryzys dopadł najpotężniejsze reklamowe medium w Polsce, czyli telewizję. W 2013 cztery największe stacje straciły łącznie 12,3 proc. przychodów z reklam. Jednocześnie swoją pozycję umacniały stacje tematyczne. Ich udział w przychodach całej telewizji wzrósł do 21,5 proc. W czwartym kwartale ubiegłego roku nastąpił przełom. Po dziewięciu kwartałach wyraźnego kryzysu, w okresie od października do grudnia 2013 roku telewizja odnotowała wzrost przychodów z reklam o 0,3 proc.

Zdaniem ekspertów Starlinka negatywna sytuacja na rynku reklamy jest w dużej mierze konsekwencją ograniczenia budżetów reklamowych przez sektor telekomunikacji i segment tzw. dóbr szybko zbywalnych (FMCG). Przedsiębiorstwa telekomunikacyjne przeznaczyły w ubiegłym roku o jedną czwartą mniej pieniędzy na reklamę niż w 2012. Także FMCG przeznaczył na reklamę o 93,3 mln mniej niż w roku 2012 (spadek o 5,2 proc.). Te działania najmocniej odbiły się na rynku.

Niepokonanym liderem inwestycji w reklamę został handel. To właśnie w tej branży wydatki na reklamę w telewizji, Internecie, a nawet w magazynach rosły dwucyfrowo. Największy pozytywny wpływ na rynek reklamy miała przede wszystkim branża e-commerce, wielobranżowe sklepy wielkopowierzchniowe oraz sklepy oferujące sprzęt AGD i RTV.

reklama

Zostaw odpowiedź