fbpx

Rynek telewizorów: preferencje zakupowe Polaków

TNS Polska zaprezentował wyniki badań preferencji zakupowych Polaków na rynku RTV, w segmencie telewizorów. Okazuje się, że telewizor to nadal centralny punkt w większości polskich domów – wystarczy spojrzeć na kwoty jakie chcemy nań przeznaczyć.

Telewizor to nadal ważne dobro statusowe w przeciętnym polskim domu. Na tyle istotne, że jesteśmy w stanie przeznaczyć na nie bez większych wyrzeczeń 1/12 rocznego wynagrodzenia.

To nie żart, mediana zarobków w Polsce w roku 2012 oscylowała poniżej 3000 pln, zaś badanie TNS wskazuje, że 32% badanych jest skłonnych wydać na nowy telewizor kwotę między 2 a 3 tysiące złotych. Kolejne 32% chciałoby wydać między 1500 a 2000 pln, zaś 16% jest skłonna zainwestować w płaski ekran nawet 3 do 5 tysięcy złotych.

 

Z racjonalnego punktu widzenia to szokujące informacje. Z punktu widzenia naszej kultury, tradycji i zwyczajów społecznych w ostatnich 20 latach pozostaje tylko wzruszyć ramionami – ot, wszystko po staremu.

 

 

Ciekawostką są skromne wymagania jeśli chodzi o preferowaną przekątną ekranu: 37% badanych zadowoli się przedziałem 40-42 cale. Tylko 10% pragnie czegoś więcej niż cali 46.

 

 

Najciekawsza część badania to porównanie skłonności zakupowych Polaków. Poniższe wykresy znakomicie pokazują, jak osłabły możliwości zakupowe klasy średniej w Polsce. Znacząco za to wzrosły możliwości najbogatszych – blisko połowa z nich przymierza się do kupna telewizora za więcej niż 5000 zł w ciągu nadchodzących 12 miesięcy.

 

 

No i niemniej ciekawy wykres – źródło informacji o odbiornikach telewizyjnych. Dominuje doradca w sklepie, ale już na drugim miejscu mamy informacje zamieszczone na stronach www producentów. Trzecie miejsce to inne strony związane z rynkiem RTV. Prawdopodobnie tutaj ukryto sklepy internetowe, ponieważ nie pojawiają się one w ogólnym zestawieniu.

Zostaw odpowiedź