Jak donosi dziennik Rzeczpospolita padające, w tym roku jak muchy, biura podróży tworzą spore problemy dla serwisów zakupów grupowych. W artykule mowa przede wszystkim o Grouponie i Gruperze.
Tego lata Groupon już dwukrotnie musiał interweniować w momencie, gdy upadało biuro podróży. Jak na razie wszystko wskazuje na to, że klienci serwisów zakupowych mogą się czuć bezpiecznie.
Przynajmniej tak zapewnia rzecznik Groupon Polska, który powiedział, że klienci otrzymają pełny zwrot gotówki lub możliwość wymiany wycieczek na inne. W grę wchodzą niebagatelne sumy – w lipcu, gdy upadło Alba Tour Groupon musiał wysupłać okrągły milion złotych. Podobnie postąpił Gruper, który zdecydował się w pełni zrekompensować stratę gotówki swoim klientom – pomimo tego, że środki na turnusy zostały już przelane na konta upadłego biura podróży. Stąd widoki na odzyskanie tych kwot są raczej niewielkie.
Wygląda na to, że na interesie wyprzedażowym zdecydowanie lepiej wychodzą serwisy zakupów grupowych niż biura podróży.
“Wygląda na to, że na interesie wyprzedażowym zdecydowanie lepiej wychodzą serwisy zakupów grupowych niż biura podróży.” – chyba jest na odwrót ?
W dzisiejszym Dzienniku Gazecie Prawnej Patrycja Otto również poszła tym tropem i zwróciła uwagę, że nowe na rynku i słabo radzące sobie biura podróży bazowały na serwisach zakupów grupowych oferując rabaty poniżej własnych kosztów.
Stąd odpowiedź brzmi – nie jest na odwrót. Serwisy zakupów grupowych skasowały prowizje w momencie sprzedaży i nikt im już tego nie odbierze.
Andrzej dziękuję za odpowiedź – nikt im tej prowizji nie odbiera – sami oddają:)- sam tytuł wskazuje że “poszkodowanym” są serwisy grupowe – biorą na siebie “pełne” straty Swoich klientów – zakładam że to jest z ich strony dobra wola – ( w regulaminie punkt 13. ODPOWIEDZIALNOŚĆ GROUPON
13.2. Groupon ni
e ponosi odpowiedzialności za jakość wykonania przez Partnera usług lub doręczonych towarów. Określone w kuponie świadczenia spełnia wobec Użytkownika dany Partner w swoim imieniu i na własny rachunek, dlatego Groupon nie ponosi odpowiedzialności wobec Użytkownika za niedopełnienie przez Partnera jego obowiązków przy realizacji usługi lub sprzedaży towarów.) – i teraz Państwa podsumowanie że na tym wszystkim i tak Groupon jest na plusie w stosunku do biur podróży jest naciągane-( starałem się zrozumieć to ostatnie Wasze zdanie – “zarobili tyle że stać ich na taki gest?” – ) moim zdaniem za te wszystkie oferty płacimy my – podatnicy- gdy na Nasz koszt ściągani są turyści (ubezpieczenia pokrywają tylko cześć tych kosztów) – a patrząc na ceny akcji Grouponu w Stanach – ten model biznesowy się nie sprawdził. Andrzej jeśli stawiasz taka tezę na końcu to może po prostu powinieneś zatytułować ten wpis “Zakupy grupowe na plusie po spalonej ofercie wakacyjnej”
Podstawą rzetelnego dziennikarstwa jest oddzielnie faktów od komentarza, stąd powołując się na Rzeczpospolitą starałem się oddać sens artykułu.
Komentarz pojawia się na końcu i faktycznie jego rozumienie powinno być jednoznaczne: “zarobili i stać ich na taki gest”.
Co do sprawdzania się tego modelu biznesowego – trzeba to dookreślić: gdzie, w jakim okresie i na ile. Trudno jednoznacznie napisać: model się sprawdził lub nie. Dobry przykład to Polska, gdzie niektóre serwisy się zwijają (patrz Agora czy Grupa O2), a inne bez ceregieli wypłacają klientom milion złotych odszkodowania – chociaż wcale nie muszą.