fbpx

Segmentacja odbiorców sposobem na zwiększenie efektywności wysyłanych newsletterów

Jak zaangażować odbiorców w wysyłane wiadomości? Dostosowywać treść newsletterów do potrzeb i zainteresowań odbiorców, czyli stosować segmentację listy odbiorców.

Segmentacja odbiorców umożliwia precyzyjne dostosowanie treści wysyłanych wiadomości do potrzeb odbiorców. Najczęściej stosuje się segmentację według danych behawioralnych, geograficznych oraz preferencji odbiorców.

Segmentacja behawioralna

Pozwala tworzyć grupy odbiorców na podstawie reakcji na wysłane wcześniej newslettery. Oznacza to, że można podzielić odbiorców na grupy według takich kryteriów, jak:

  • otwarcie lub nieotwarcie określonego newslettera,

  • kliknięcie lub niekliknięcie linku znajdującego się w określonym newsletterze,

  • data wysłania lub otwarcia newslettera,

  • data kliknięcia linku w ostatniej wiadomości,

  • data zapisania się do kampanii e-mail marketingowej.

Geosegmentacja

Ten typ segmentacji umożliwia podzielenie bazy odbiorców pod względem miejsca zamieszkania – państwa, miasta, regionu czy kodu pocztowego. Może on być szczególnie przydatny firmom, które prowadzą oddziały w różnych państwach lub miastach.

 

Segmentacja według preferencji odbiorców

Pozwala grupować odbiorców na podstawie informacji zebranych za pomocą formularzy zapisu oraz ankiet online. Można w ten sposób pogrupować bazę odbiorców według takich kategorii, jak:

  • wiek,

  • płeć,

  • hobby,

  • preferencje produktowe oraz

  • pozostałe informacje, które można zebrać, odpowiadając na pytanie w ankiecie online oraz uzupełniając pola w formularzu zapisu.

Jak zbierać informacje na temat subskrybentów?

Istnieje kilka sposobów zbierania informacji na potrzeby segmentowania bazy odbiorców. Wszystko jednak zależy od tego, jaki typ segmentacji będzie stosowany. W przypadku segmentacji behawioralnej powinien nas wyręczyć serwis do e-mail marketingu, którego używamy – jeżeli oczywiście ma wśród swoich funkcjonalności ten typ segmentacji.

Natomiast w przypadku segmentacji według danych geograficznych oraz preferencji odbiorców informacje można zbierać samemu, stosując przynajmniej jeden z kilku znanych sposobów.

Dwa najpopularniejsze to formularze zapisu oraz ankiety.

Najprostszym z nich jest formularz zapisu do listy mailingowej umieszczany na stronie internetowej firmy. Zgodnie z regułą „im mniej, tym lepiej” zawiera zazwyczaj dwa podstawowe pola do uzupełnienia: imię oraz adres e-mail. Jeżeli jednak chcemy stosować szczegółową segmentację odbiorców i dostarczać im bardziej wartościową treść, należy dodać do formularza zapisu więcej pól – w zależności od tego, jakie informacje będą nam niezbędne. Mogą to być miasto, państwo, wiek, płeć, preferencje produktowe lub hobby. Warto jednak pamiętać, aby nie przesadzić z ilością pól w formularzu. Formularz zapisu z kilkunastoma polami do wypełnienia może odstraszyć potencjalnego odbiorcę.

Kolejnym sposobem na zbieranie informacji na temat subskrybentów są ankiety online. Link do ankiety można umieszczać m.in. w wysyłanych newsletterach. Podobnie jak w formularzach zapisu, możemy za ich pomocą zbierać najróżniejsze informacje na temat subskrybentów, z tą różnicą, że w ankiecie można umieścić więcej pytań.

 

Kilka pomysłów segmentacji odbiorców w praktyce

Jednym z najprostszych sposobów na pogrupowanie listy odbiorców jest podzielenie jej na grupę osób, które są już naszymi klientami, oraz te, które jeszcze nic od nas nie kupiły. Dzięki temu możemy stworzyć osobną komunikację e-mailową dla klientów (inne oferty, niższe ceny, rabaty, promocje) i zwykłych odbiorców (bardziej podstawowa oferta). Zgodnie ze znaną zasadą Pareto, że „20% klientów przynosi 80% zysków”, takie działanie może okazać się efektywne w procesie sprzedaży.

Można pójść również o krok dalej i podzielić listę klientów bardziej szczegółowo – na grupę kupującą systematycznie oraz okazjonalnie lub kupującą za duże albo małe kwoty, co pozwoli na przygotowanie jeszcze bardziej atrakcyjnej oferty. Na przykład grupie klientów, którzy zrobili zakupy w sklepie internetowym na kwotę 150 złotych, kupując książki z działu „fantastyka”, można wysłać wiadomość o otrzymanym rabacie na najnowszą powieść Andrzeja Sapkowskiego.

Równie prostym do opracowania sposobem jest podzielenie bazy odbiorców według preferencji produktowych. Wystarczy, że podczas zapisu umożliwimy odbiorcy wybór produktów lub usług, które go interesują. W ten sposób będziemy pewni, że wysyłane wiadomości zawierają informacje, których odbiorca jest ciekawy. Takie działanie pomoże zwiększyć skuteczność newsletterów oraz przełoży księgarnia internetowa może podzielić odbiorców na grupy według gatunków książek, a producent sprzętu – według typów urządzeń, które oferuje.

Z kolei firma, która ma w swojej ofercie szeroką gamę produktów skierowaną do różnych grup wiekowych, może pogrupować odbiorców według wieku, płci czy zainteresowań. Ten typ segmentacji umożliwi stworzenie co najmniej kilku wersji newsletterów, które będą mogły być dostosowane do różnych zainteresowań odbiorców lub chociażby ich płci. Na przykład perfumeria może wysyłać nowości produktowe skierowane do przedstawicieli danej płci, a z okazji świąt czy walentynek – tworzyć wiadomości dla płci przeciwnej. Może to być świetny sposób na zwiększenie sprzedaży.

Segmentacja dostosowuje treść wysyłanych wiadomości do potrzeb odbiorców, pomagając zwiększyć skuteczność kampanii e-mail marketingowych. Potwierdzają to również wyniki raportu MarketingSherpa – segmentacja kampanii e-mail marketingowych pozwala zwiększyć o 30% wskaźnik otwartych wiadomości i aż o 50% wskaźnik kliknięć.

 

Zostaw odpowiedź