fbpx

Sektor B2B, czyli hurtownia internetowa XXI w. cz. 2

W poprzedniej części poradnika zaprezentowaliśmy szereg wskazówek dotyczących stworzenia skutecznej oraz estetycznej hurtowni internetowej funkcjonującej w sektorze B2B.

Przedstawione wskazówki skupione były wokół kreacji i interfejsu hurtowni. Jednak sam wygląd i zachęta do przejrzenia oferty to za mało, by zostać profesjonalną hurtownią i z sukcesem zawojować sektor B2B. Przysłowiowe „schody” zaczynają się, gdy kontrahent będzie chciał przeglądnąć ofertę, poznać stany magazynowe, a następnie złożyć i zrealizować zamówienie. Decydującym czynnikiem, który zaważy więc o wyborze danej hurtowni przez kontrahenta jest przebieg procesu obsługi zamówienia. „Diabeł tkwi w szczegółach”, a niestety nadal niektóre hurtownie zaniedbują przekazywanie dokładnych informacji o dostępności i czasie realizacji danych towarów. Dodatkowo wciąż niewiele hurtowni zdaje sobie sprawę, że „integration is the king”. Dlaczego te aspekty są tak ważne i na co jeszcze zwrócić uwagę prowadzać hurtownię na miarę XXI wieku? Poniżej wskazówki jak powinien przebiegać proces obsługi zamówień w profesjonalnych hurtowniach internetowych.


 

Self – service w B2B

 

Rynek B2C coraz częściej stosuje różne metody edukowania swoich klientów. Duża uwaga jest skupiona na dokładnych opisach produktów, instrukcjach obsługi, materiałach wizualnych itd. Dzieje się tak, ponieważ sklepy widzą w edukacji swoich klientów szansę na długą i owocną współpracę. A im więcej klientów mają sklepy tym częściej korzystają z oferty hurtowni. W jej interesie jest więc udostępnianie treści i różnych materiałów (nie tylko tekstów), które kontrahenci będą mogli swobodnie pobrać podczas składania zamówienia.

Dodatkowymi elementami, które automatyzują i ułatwiają obsługę wielu klientów jest możliwość pobrania dokumentacji sprzedażowej, technicznej, warunków gwarancji itp. Stąd obowiązkową funkcją nowoczesnej hurtowni B2B jest umożliwianie partnerom samodzielnego pobierania różnych treści w formie plików w różnych formatach (np. pdf lub video). Hurtownia internetowa nie musi tracić czasu na ręczne weryfikowanie i wysyłanie dokumentów do odpowiedniego partnera. Proces generacji odpowiednich materiałów jest automatyczny i uwzględnia wszystkie najważniejsze dane kontrahenta i jego zamówienia.

katalog-b2b

Nowością w hurtowniach, które oferują towary przygotowane na bardziej indywidualne zamówienia są tak zwane załączniki do towarów. Proces składania zamówienia na spersonalizowane towary np. koszulki z konkretnymi nadrukami jest dość skomplikowany. Po złożeniu zamówienia kontrahent musi dosłać niezbędne materiały drogą e-mailową na odpowiedni adres. Hurtownia musi, z kolei poprawnie przypisać nadesłane materiały do zamówień i przekazać je dalej do realizacji. Cały proces jest skomplikowany, podatny na ludzkie błędy, a przez to mało efektywny.

Dlatego coraz częściej, dla ułatwienia współpracy obu stronom, hurtownie wykorzystują specjalne moduły, które pozwalają kontrahentom na proste dołączania plików do zamawianych towarów. Pliki są najczęściej w różnych, standardowych formatach i są przypisane do konkretnego towar w danym zamówieniu. Cały proces odbywa przez kontrahenta samoobsługowo, bez niepotrzebnej i czasochłonnej korespondencji.

 

Liczy się dokładność i informacja

 

Dobrej hurtownie internetowe rozumieją, że kluczem do najważniejszych drzwi na drodze do odniesienia sukcesu w sektorze B2B jest powodzenie kontrahenta. Aby to zapewnić, hurtownie muszą rzetelnie informować o dostępności towarów i dokładnym czasie realizacji zamówień. Jest to szczególnie ważne dla klientów hurtowni, którzy prowadzą sklep detaliczny w modelu just in time, czyli w swoich e-sklepach prezentują pełną ofertę przy jednoczesnym braku magazynu własnego. Oznacza to, że towar jest zamawiany przez sklepy w hurtowniach dopiero w momencie, gdy sklep otrzyma zamówienie od klienta.

 

Nie może więc dojść do sytuacji, kiedy partner hurtowni zamawia 10 sztuk danego towaru, który w trakcie realizacji zamówienia jest niedostępny w tej liczbie. W takiej, niekorzystnej sytuacji sklep sprzeda towary, których nie tylko sam nie ma, ale też nie ma możliwości zamówienia od swojej hurtowni. Skutkiem tego będzie spadek lojalności klientów końcowych. Stracą oni zaufanie do sklepu detalicznego i kolejne zamówienia złożą u konkurencji. Z kolei, sklep detaliczny nie będzie więcej współpracował z mało wiarygodną hurtownią.

Tak samo wysokie standardy informacji dotyczą czasu realizacji zamówienia. Powinien być podany przy każdym towarze i nigdy nie może pokazywać krótszych terminów realizacji zamówień niż są w rzeczywistości. W przeciwnym razie, jak w przypadku dostępności, doprowadzi to do wielu komplikacji. Partnerzy czują się pewni i bezpieczni kiedy mają jasny komunikat podsumowujący ich zamówienie oraz dokładny status realizacji. Dlatego hurtownie powinny na bieżąco wysyłać e-maile podsumowujące zamówienia oraz potwierdzające ich czas realizacji.

 

pakiet-b2b

 

Osoby, które w imieniu kontrahentów hurtowni robią zamówienia firmowe, zwykle w czasie wolnym wykorzystują sklepy internetowe do zamówień prywatnych. Stąd ich oczekiwania i przyzwyczajenia naturalnie migrują z sektora B2C to B2B. Jeśli dokonują oni zakupów prywatnych w e-sklepach i szukają produktu, który jest niedostępny zwykle udają się do innego sklepu. Tak samo będę postępować szukając towarów w hurtowniach.

Sposobem na utrzymanie partnera jest automatyczne wysyłanie informacji e-mail lub SMS, gdy oczekiwany towar będzie ponownie dostępny. Hurtownie nie wymagają przy tym rejestracji. Wystarczy, że partner wypełni prosty formularz, dostępny na stronie danego towaru. W ten sposób hurtownia automatycznie wyśle wiadomość na wskazane przez odwiedzającego dane kontaktowe.

 

Excel z opisami produktów to prehistoria w B2B

 

Integracje między hurtownią a partnerami są naturalnymi funkcjami w B2B, jednak w dalszym ciągu nie każdy system B2B umożliwia przeprowadzenie ich w wygodny i efektywny sposób. Jak sprawić aby hurtownia internetowa i jej kontrahenci współpracowali na najwyższym poziome przy minimalizacji kosztów oraz czasu obsługi transakcji? Odpowiedzią są automatyczne mechanizmy wymiany wszelkich istotnych danych o towarach takich jak np. opisy, ceny, stany magazynowe, parametry zdjęcia i inne dokumenty.

Korzystanie z uniwersalnego formatu wymiany danych buduję przewagę konkurencyjną. Według danych z ECOMMERCE and B2B w USA aż 68% klientów hurtowni podejmuje decyzję o wyborze danego partnera B2B na podstawie sposobu przedstawienia szczegółowej oferty. Możliwość prostej wymiany danych między parterami również nie pozostaję bez znaczenia. Aż 72% kontrahentów deklaruję, że łatwa możliwość importu danych od hurtowni internetowej jest przeważającym czynnikiem przy wyborze dostawcy.

Dlatego istotnym elementem obsługi zamówień partnerów jest możliwość eksportu towarów i danych do plików, które za pomocą wygenerowanego linku można przekazać odbiorcom hurtowni. Uniwersalny format wymiany danych oparty o np. pliki XML i CSV pozwala na łatwe przygotowanie zarówno eksportu jak i importu oferty handlowej. To satysfakcjonujące rozwiązanie,które ułatwia pracę obu stronom. Hurtownia internetowa w szybki i prosty sposób udostępni swoją ofertę wszystkim partnerom. Z kolei partnerzy błyskawicznie wprowadzą asortyment i przedstawią najważniejsze informacje dla finalnych klientów. Możliwość łatwego zarządzania najpotrzebniejszymi informacjami na temat towarów stwarza profesjonalną i czytelną ofertę ze wszystkimi szczegółami.

 

Integracje to podstawa

 

Sposób zapisu pliku w uniwersalnym formacie jest dużą zaletą i znacznie ułatwia pracę hurtowniom jak i partnerom, ale niestety ma też swoje ograniczenia. Podstawową wadą jest brak możliwości automatyzacji procesów związanych z importem plików i aktualizacją oferty. Jeśli w pliku dojdzie do nawet drobnej zmiany oferty ze strony hurtowni, parter może źle odczytać lub zinterpretować zawarte tam informacje. Dojdzie to zdublowania lub przedstawienia niepoprawnej oferty. Ponadto plik jest generowany w hurtowni w różnych odstępach czasowych, a pobierany przez parterów co jakiś czas. Częstą sytuacją jest więc pobranie pliku z informacjami, które w danym momencie mogą już być niekatulane. Jest to szczególnie niekorzystne w momencie zmian cen danych towarów na wyższe, czego parter nie uwzględni w swojej ofercie.

Dlatego tak ważne są skuteczne integrację między system partnera, a hurtowni. Najbardziej pożądana funkcją dla odbiorców hurtowni jest możliwość automatycznej aktualizacji oferty. Dzięki temu w sklepie wyświetlane są te produkty, które dostawca posiada, natomiast znikają te, które są wyprzedane. Można też pokusić się o stwierdzenie, że integracja jest niezbędna – ręczna kontrola w większości branż się po prostu nie sprawdza. Jest zbyt czasochłonna, a ryzyko popełnienia błędu bardzo duże.

Istotnym elementem jest więc odpowiednia aplikacji, która umożliwi sprawną i skuteczną integrację i usprawni pracę obu stronom. Taką aplikacją jest na przykład IAI Downloader. Łączy ona sklepy z hurtownią, pobiera ofertę wraz z cenami, opisami i zdjęciami oraz w kilka chwil umieszcza ją w sklepie. Dzięki opcji łączenia towarów i przypisaniu ich do kategorii wskazanej przez sklep, możliwe jest zarządzanie marżami. Każda hurtownia powinna mieć swobodę określenia pożądanej marży dla ceny detalicznej i hurtowej dzięki czemu może bardziej personalizować swoją ofertę.

Automatyczne aktualizacje danych w sklepie lub hurtowni w razie zmiany dostępności i cen towarów są koniecznością każdego profesjonalnej platformy e-handlu. Oferta przedstawiona w sklepach lub hurtowniach musi być zawsze aktualna. Ma to wpływ na rzetelność dostawców i minimalizuje ryzyko popełnienia błędów czynnika ludzkiego, których nie sposób uniknąć przy tak dużej ilości pojedynczych czynności, bez automatyzacji. Prezentowanie w sklepie internetowym lub hurtowni stanów magazynowych czy cen niezgodnych z rzeczywistymi będzie blokowało lub bardzo opóźniało możliwość obsługi zamówień.

 

integracja-b2b
 
Należy pamiętać, że hurtownie, które zapewniają sprawną integracje przyciągają wielu parterów. Nie tylko takich, które mają już ugruntowaną pozycję na rynku, ale też przedsiębiorstwa, które zaczynają swoją przygodę z biznesem. Dla nich korzystanie z modelu just in time jest znakomitym rozwiązaniem, a więc możliwość szybkiego pobrania aktualnej oferty i przekazania jej dalej do klientów ostatecznych jest obowiązkowym elementem. A kto wie może małe, dopiero rozwijające się przedsiębiorstwo, które wybrało daną hurtownię internetową w przyszłości będzie kluczowym graczem na swoim rynku? Tego życzymy wszystkim profesjonalnym hurtowniom…

Zostaw odpowiedź