fbpx

SEM w Polsce – raport IAB Polska

Ledwo zdążyliśmy się uporać z jednym raportem autorstwa IAB Polska, a już otrzymaliśmy do lektury kolejny, tym razem zgłębiający temat: „Marketing w wyszukiwarkach”. Według danych, do których dotarł IAB Polska w ubiegłym roku na reklamę SEM przeznaczono w Polsce ponad 1 miliard złotych!

W ostatnim roku dynamika wzrostu tego segmentu reklamy internetowej powróciła do dwucyfrowego poziomu blisko 13 procent. Jest więc o czym pisać i jest co badać.

Zacznijmy od pewnej ciekawostki. Otóż zdaniem IAB Polska SEO i SEM nie są działaniami oddzielnymi, ale ściśle od siebie zależnymi w następujący sposób:

SEM (ang. Search Engine Marketing) obejmuje szereg działań promocyjnych, takich jak:

• płatne linki w wyszukiwarkach (ang. Paid Search),

• reklama kontekstowa/intextowa,

• pozycjonowanie (and. SEO – Search Engine Optimization).

Należy zwrócić uwagę, że pierwsze dwa obszary wiążą się z zakupem powierzchni reklamowej (co koresponduje z zakresem badania IAB Polska/PwC AdEx), podczas gdy ostatni z nich koncentruje się na działaniach zmierzających do osiągnięcia jak najwyższej pozycji danej witryny w tzw. organicznych wynikach wyszukiwania.

 

Proporcja między poszczególnymi segmentami SEM w Polsce wygląda jak poniżej. Tym samym, statystycznie, budżety na SEO stanowią mniej niż połowę płatnych wyszukań.

statystyki-sem

 

Potwierdza to kolejny wykres, gdzie najczęściej wskazywaną przez przebadane organizacje formą promocji on-line jest SEM, zaraz za Display. W dodatku średnio na SEM idzie aż 41 procent budżetów firm, które korzystają z tej formy reklamy.

narzedzia-promocji-online

Nic dziwnego, że jest to tak duży odsetek. Większość działań z zakresu SEM zlecane są na zewnątrz, czyli w ramach outsourcingu. A jest to niewątpliwie wysoki koszt. Szczególnym problemem dla przedsiębiorstw jest SEO – tylko co piąte decyduje się na realizację działań pozycjonerskich w ramach własnej organizacji. To bardzo źle, ponieważ tego typu praca ma charakter ciągły i mocno uzależnia od zewnętrznych podmiotów. Co innego wyszukiwana płatne czy też reklama kontekstowa.

outsourcing-sem

Metodologia: sondaż CAWI

Realizacja: bazy mailingowe IAB Polska, Eniro oraz firm członkowskich Grupy Roboczej SEM

Grupa docelowa: reklamodawcy

Fieldwork:

–Platforma: webankieta.pl

–Realizacja: Q4’2015–Q1’2016

Wielkość próby: N=135

Uwaga: odpowiedzi nie zawsze sumują się do 100%. Wynika to z możliwości udzielenia wielu odpowiedzi lub zaokrągleń. Przykładowo: 68,45% + 19,44% + 12,11% = 100%, podczas gdy 68% + 19% + 12% = 99%.

Zostaw odpowiedź