fbpx

Szablon aukcji Allegro cz. 1

Gigantyczny magazyn skupiający tysiące otwartych portfeli – tak w jednym zdaniu można opisać to, co serwis Allegro.pl osiągnął przez lata działalności w e-commerce. Tak można powiedzieć o tym, co dzieje się w tym serwisie wraz z każdą upływającą minutą.

Chyba nikt nie zaprzeczy faktom, które od lat nieubłaganie mówią o liderze e-handlu generującym przychody na poziomie miliona złotych na godzinę. Takiego „targetu”, jaki każdej minuty przepływa po stronach rzeczonego serwisu, nie znajdziemy ani w wyszukiwarce, ani nawet w porównywarce cen, tym bardziej „otwartych portfeli” internautów nie doświadczymy na Facebooku i w innych portalach społecznościowych.

Argumenty za tym, aby istnieć na Allegro i promować się tam mądrze, są niepodważalne.

„Aukcja, która sprzedaje” – w każdym przypadku jej wygląd i składowe determinują ostateczną konwersję, w każdym przypadku powinna też posiadać większość omówionych poniżej elementów:

1. Top strony ofertowej, zwany bannerem. W topie strony ofertowej (w lewej górnej części), zgodnie z konwencją użyteczności stron internetowych, powinno znaleźć się logo sprzedawcy. Logo złożone ze znaku graficznego i hasła identyfikującego zawartość oferty czy też profil działalności e-sprzedawcy. Dobór nicku sprzedawcy w postaci: „sklep_pl” lub „sklep-pl” – to dziś jednoznaczne promowanie marki sklepu internetowego „sklep.pl”, zarówno wśród sprzedawców, jak i części kupujących.

Top strony ofertowej może uatrakcyjnić odpowiednia kompozycja graficzna wraz z ekspozycją wizualną przedmiotów sprzedaży. Zestawienie w nagłówku rozpoznawalnych brandów, haseł będących cechami prezentowanej oferty lub krótkiego opisu uwiarygodniającego sprzedawcę – to elementy, które mogą pojawić się w nagłówku strony ofertowej.

2. Menu. Obligatoryjne menu poziome nie tylko podsuwa allegrowiczom akcje, których poszukują (przy nieustannie zmieniającym się wyglądzie „aukcji” dotarcie do komentarzy sprzedawcy lub wysłanie zapytania do sprzedawcy jest ułatwione dzięki dobrze zaprojektowanemu menu), ale także ułatwia nawigacje po długiej ofercie sprzedaży (odsyłacze do etykiet w języku HTML).

Do niedawna niewielu sprzedawców prezentowało w menu pełną ofertę firmy. Kilka miesięcy temu odpowiednie menu pionowe lub poziome, kierujące na strony kategorii z całym asortymentem sprzedawcy, zyskało na znaczeniu, bo w serwisie pojawił się koszyk ułatwiający realizowanie zakupów na różnych „aukcjach”.

3. Nagłówek oferty, czyli wstęp do opisu oferowanego produktu lub usługi. To istotny, acz pomijany, bo niedoceniany lub zapomniany przez sprzedawców internetowych element rozpoczynający skuteczne oferty sprzedażowe. Według podstawowego modelu oddziaływania reklamy na konsumenta – AIDA – to właśnie zwrócenie uwagi (A – Attention) determinuje to, czy klient zechce zapoznać się z ofertą mniej czy bardziej szczegółowo.

Co może być zaskakującym, przyciągającym uwagę konsumenta wstępem do dobrej oferty?

Wszelkie elementy mające na celu uwiarygodnienie sprzedawcy, złamanie pewnych przyzwyczajeń allegrowiczów (zawsze tanio, zawsze szybko, zawsze na 100% itd.) oraz inne rzadko powielane schematy lub – mówiąc językiem kategorii Allegro – „umiarkowanie osobliwe dziwactwa”. Z wielu ofert sprzedażowych, które realizowałem na potrzeby Allegro, wybrałem wstęp jednej, by przedstawić istotę skutecznego zwrócenia uwagi potencjalnego nabywcy.


Artykuł pochodzi z miesięcznika Mensis.pl nr 3 styczeń 2012. Autor: Krzysztof Rdzeń
Jest to pierwszy z cyklu artykułów o szablonach aukcji i ofertach sprzedażowych na allegro


Zostaw odpowiedź