Jak skutecznie przyciągnąć klientów do internetowego sklepu meblowego?

Jak skutecznie przyciągnąć klientów do internetowego sklepu meblowego?

W branży meblarskiej, podobnie jak w innych, wygrywające modele biznesowe skupiają się na kliencie i budowaniu z nim długotrwałej relacji. Jej początkiem jest dostarczenie konsumentowi inspiracji wnętrzarskich. 

Zmiana sposobu kupowania mebli

Pod względem zachowań konsumenckich branża meblarska zaczyna przypominać świat mody. Klienci w coraz większym stopniu są skłonni dokonywać zmian w wystroju swoich wnętrz na podstawie aktualnych trendów. Przekonuje ich do tego fakt, że czasami niewielkie i niedrogie zmiany, takie jak przemalowanie ścian czy wymiana kilku mebli i dodatków, pozwalają osiągnąć spektakularne efekty.

Jeszcze niedawno głównym kryterium decydującym o zakupie był aspekt ekonomiczny. Dzisiaj klienci najpierw poszukują mebli atrakcyjnych pod względem wizualnym, dopiero po tym etapie wzrasta zainteresowanie kwestią cenową – Robert Wolanin, Ekspert z 15-letnim doświadczeniem w branży meblarskiej, Dyrektor ds. Marketingu i E-commerce w Szynaka Meble.

Ten trend z powodzeniem wykorzystują zachodnie sieci meblowe. Wiele z nich prowadzi komunikację lifestyle’ową, korzystającą z języka magazynów modowych. Taka strategia jest ukierunkowana głównie na kobiety, ponieważ to one są najliczniejszą grupą nabywców w kategorii “Dom” we wszystkich grupach wiekowych (Raport „Gender Factor. Męskie branże w kobiecych rękach”, Mobile Institute, maj 2015).

Innowacje w branży meblarskiej: Jak skutecznie przyciągnąć klientów do internetowego sklepu meblowego?

Brytyjski portal meblowy FurnitureVillage.com pisze o trendach wnętrzarskich jak o kolekcjach modowych, używając sformułowań typu SS17, 2017 Spring/Summer, New Season czy Look Book (Źródło: https://www.furniturevillage.co.uk/trends/; dostęp: 26-10-2017)

Proces poszukiwania inspiracji

Ponieważ dziś kupujemy meble z uwagi na ich oryginalność i walory estetyczne, proces zakupowy zaczyna się zazwyczaj od poszukiwania inspiracji, czyli gotowych pomysłów na urządzenie własnego wnętrza. Rozeznanie w tym temacie przeprowadzamy w pierwszej kolejności na portalach internetowych. Oferują one znacznie większy wybór aranżacji i artykułów z poradami, a także pozwalają wygodnie przeglądać i katalogować znalezione zdjęcia. Ważną rolę odgrywają również bliscy – rodzina i znajomi, których mieszkania podpatrujemy i którzy dzielą się z nami swoimi opiniami, a nawet własnymi zbiorami inspirujących zdjęć.

Źródła inspiracji wnętrzarskich dla osób urządzających lub planujących urządzenie nowego mieszkania

Innowacje w branży meblarskiej: Jak skutecznie przyciągnąć klientów do internetowego sklepu meblowego?

Źródło: „Jak chcą mieszkać Polacy”, Raport Badawczy TNS Polska na zlecenia AGATA S.A, 2016
* Branżowe serwisy www: strony internetowe i blogi poświęcone urządzaniu mieszkania, meblom, architekturze
** Niebranżowe strony www: strony internetowe, blogi, portale społecznościowe nie związane z wystrojem wnętrz

Aby zaspokoić potrzeby klientów na etapie poszukiwania pomysłów na urządzenie wnętrza, większość zachodnich sklepów online oferuje obszerne sekcje inspiracji wypełnione atrakcyjnymi zdjęciami oraz artykułami z poradami i wskazówkami. Dzięki temu konsumenci już na początku swojej ścieżki zakupowej mogą obejrzeć rozmaite aranżacje, co pomaga im sprecyzować oczekiwania odnośnie konkretnych produktów.

Shop the look

Jak wykonać sekcję inspiracji, aby jej posiadanie w serwisie znacząco wpływało nie tylko na statystyki ruchu na stronie, ale również na podniesienie współczynnika konwersji?

Stworzenie galerii inspiracji to dopiero początek – nie wystarczy bowiem, że przyciągniemy klienta do naszego sklepu bogatym wyborem urzekających zdjęć. Trzeba jeszcze zadbać o to, by jego wizyta w galerii inspiracji została uwieńczona dokonaniem zakupu konkretnych produktów z naszej oferty. W tym celu konieczne jest powiązanie inspiracji z funkcjami e-commerce, czyli zastosowanie popularnej na zachodzie strategii sprzedażowej “Shop the look”.

Podstawą jest tu zapewnienie użytkownikowi informacji, jakie produkty z oferty sklepu zostały wykorzystane w danej aranżacji. Bez tego inspiracja będzie tylko kolejnym ładnym zdjęciem znalezionym w sieci, które klient zapisze na swoim dysku w katalogu z setkami podobnych fotografii z innych portali. Kluczem do sukcesu jest zwrócenie uwagi konsumenta na konkretne produkty dokładnie w chwili, gdy jest on zainteresowany danym zdjęciem.

Sposobem na osiągnięcie tego celu jest odpowiednie powiązanie każdego zdjęcia w sekcji inspiracji z produktami, które zostały wykorzystane do stworzenia poszczególnych aranżacji. W ten sposób klient może wygodnie kontynuować ścieżkę zakupową – bez opuszczania strony z interesującą go inspiracją może poznać ceny użytych w niej produktów, dowiedzieć się o aktualnych promocjach, przeczytać opisy, zapoznać się z różnymi wariantami kolorów, konfiguracji czy wykończeń, dodać wybrane artykuły do listy życzeń lub od razu umieścić je w koszyku.

Sposobów na zapewnienie takiej funkcjonalności jest wiele, jednak analiza największych zachodnich portali meblowych pokazuje, że dominują tu dwa główne rozwiązania.

Rozwiązanie 1: Lista produktów przy zdjęciu z aranżacją

W tym przypadku zdjęcie nie jest “klikalne”, ale w jego bezpośrednim sąsiedztwie znajduje się lista wszystkich produktów z oferty sklepu, które zostały użyte w danym projekcie. Tego typu inspiracje bardzo często znajdujemy na blogach, gdzie zdjęciom towarzyszy artykuł z opisem aranżacji oraz adekwatnymi poradami wnętrzarskimi. Przy tej okazji proponowane są również inne produkty, które pasują do danego stylu i kolorystyki.

Innowacje w branży meblarskiej: Jak skutecznie przyciągnąć klientów do internetowego sklepu meblowego?

Rozwiązanie 2: Interaktywne oznaczenie produktów na zdjęciu
Rozwiązaniem najbardziej optymalnym i zapewniającym największą konwersję jest oznaczenie na zdjęciu wszystkich artykułów z oferty sklepu za pomocą specjalnej ikonki umożliwiającej interakcję z produktem: wyświetlenie jego skróconej karty zawierającej najważniejsze informacje – np. zdjęcie, nazwę, cenę i opis – a także umożliwiającej dodanie go do listy ulubionych czy nawet natychmiastowy zakup. Takie rozwiązanie – z mało inwazyjnym oznaczaniem produktów interaktywnymi etykietami – pozwala na wyróżnienie nawet kilkunastu mebli i dodatków w pojedynczej aranżacji.

Innowacje w branży meblarskiej: Jak skutecznie przyciągnąć klientów do internetowego sklepu meblowego?

Innowacje w branży meblarskiej: Jak skutecznie przyciągnąć klientów do internetowego sklepu meblowego?

Podoba ci się aranżacja? Kup ją w całości!
Pepperfry.com, największy indyjski portal internetowy z meblami i wyposażeniem wnętrz, na swojej stronie internetowej pokazuje gotowe aranżacje pomieszczeń przygotowane przez profesjonalnych projektantów i architektów. To, co wyróżnia tę galerię inspiracji od innych, jest możliwość nabycia wszystkich elementów aranżacji jednym kliknięciem. Służy do tego przycisk “Buy this look”. Dodatkową korzyścią dla klienta jest znaczący rabat przy zakupie całego kompletu mebli i dodatków.

Innowacje w branży meblarskiej: Jak skutecznie przyciągnąć klientów do internetowego sklepu meblowego?

Źródło: https://www.pepperfry.com/upper-crust-contemporary-bedroom-design-1301.html; dostęp: 26-10-2017

Inspiracje to nie tylko tradycyjne zdjęcia. W maju 2017 r. sieć Target udostępniła wizualizacje pozwalające klientom oglądać aranżacje wnętrz w 360 stopniach – dokładnie tak, jakby sami stali pośrodku pomieszczenia. W każdym z pokojów wyraźnie oznaczono produkty, które klient może zakupić lub dodać do swojej listy życzeń. Tym samym proces przeglądania inspiracji został przeniesiony na nowy poziom. Ale prawdziwa rewolucja dopiero przed nami. Nie można bowiem zapominać, że najwięksi gracze, tacy jak IKEA, już dziś testują rozwiązania pozwalające klientom na obcowanie z produktami firmy w rzeczywistości wirtualnej.

Inspiracje elementem omnichannelowej Customer Journey

Pamiętajmy, że sekcja inspiracji to świetny pomysł na pozyskanie klientów, ale nie możemy jej rozpatrywać w izolacji. To element kompleksowej podróży zakupowej klienta, która rozgrywa się dziś na wielu urządzeniach i w wielu kanałach.

Dowiedz się więcej!
Pobierz bezpłatny, 90-stronicowy raport e-point Customer Journey w branży meblarskiej

Patronami publikacji są Izba Gospodarki Elektronicznej i Ogólnopolska Izba Producentów Mebli.
Autor: Jacek Polkowski, PR & Marketing Specialist, e-point

Zostaw odpowiedź