fbpx

Skuteczny PR dla e-sklepu

Public Relations to pojęcie, które w biznesie funkcjonuje już od dobrych kilkudziesięciu lat. Często jest ono mylnie traktowane jako tańsza forma marketingu. Praktyka pokazuje jednak, że PR jest znacznie skuteczniejszy niż standardowe działania marketingowe. Czym więc jest PR i jak go wykorzystać w promocji e-handlu?

Relacje z otoczeniem (tak w wolnym tłumaczeniu określa się Public Relations) to dla sprzedawców internetowych bardzo ważna kwestia. Działania te należy jednak odpowiednio dostosować do danego typu biznesu. Często PR skupia się bowiem tylko wokół budowania relacji w mediach, czyli aktywności polegających na kontaktach z dziennikarzami, którzy mogą zaprezentować dany biznes na szerszym forum. Istnieją utarte schematy w kwestii publikacji informacji prasowych czy organizacji konferencji dla mediów. Tego typu podstawowe działania mają sens głównie w przypadku największych marek w handlu online.

PR pozwala jednak na znacznie więcej niż tylko budowanie relacji z dziennikarzami. Może także oznaczać komunikację z niezadowolonym klientem, prowadzenie bloga firmowego czy aktywność wśród społeczności internetowych. Dlatego warto zaangażować się w te działania, które przyniosą możliwie dobre rezultaty, a jednocześnie pozwolą zaoszczędzić fundusze przeznaczone na reklamę.

Strategia

Po pierwsze, warto odpowiednio podejść do zagadnienia PR i przed podjęciem jakichkolwiek dorywczych działań przygotować kompleksową strategię. Należy przede wszystkim określić, w jakim miejscu jest nasz biznes w stosunku do konkurencji. Prostym i przydatnym narzędziem do zbadania aktualnego stanu firmy jest analiza SWOT, czyli zestawienie mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń e-sklepu. Dokonanie tej analizy pozwoli nam określić kierunki przyszłej komunikacji, czyli dowiedzieć się, jakie mamy przewagi konkurencyjne, jakie są nasze wyróżniki oraz gdzie tkwią ewentualne zagrożenia. W dalszej kolejności należy postawić sobie pytania o wizerunek i ocenę marki, tj.: Czy media poruszały temat danej marki? Co mówią o niej internauci? Jakie są powtarzające się oceny i komunikaty?
W następnych krokach musimy zdefiniować cele komunikacyjne i narzędzia, jakie wykorzystamy w dążeniu do nich. W przypadku niewielkiego sklepu z kawą może to być np. budowanie świadomości na temat szerokiej oferty produktów z różnych stron świata. W tym wypadku skutecznym narzędziem będzie komunikacja z blogerami, którzy otrzymają próbki wybranych mieszanek kawy. Im większy sklep, tym bardziej śmiałe cele może sobie stawiać, a przy tym korzystać z szerszej gamy narzędzi. W przypadku dużych sklepów internetowych korzystne może okazać się zatrudnienie profesjonalnej agencji PR, która zajmie się zarówno przygotowaniem strategii, jak również jej późniejszą realizacją. To jednak wiąże się z większym kosztem działań przeznaczonych na budowanie relacji z otoczeniem.

Biuro prasowe

W ramach rozpoczęcia aktywności sklepu internetowego na polu PR, dobrym rozwiązaniem może być utworzenie sekcji biura prasowego, prezentującego aktualności na temat oferty i funkcjonowania e-sklepu. Na początek wystarczy publikacja jednej informacji prasowej w miesiącu. Ważne, aby na stronie znalazła się widoczna sekcja, w której będzie wyeksponowany kontakt dla mediów oraz materiały do pobrania, np. logotyp sklepu. Początkowo można zacząć od publikacji aktualności w formie bloga, a z czasem wysyłać gotowe teksty jako materiały prasowe do wybranych, potencjalnie zainteresowanych mediów. Należy wybierać takie media, które będą związane z tematyką komunikatu, np. w przypadku podsumowania ciekawych wyników sklepu mogą to być media e-commerce, jak właśnie mensis.pl, a w przypadku tematów produktowych – media piszące o danej tematyce. Ciekawym rozwiązaniem dla sklepów internetowych może być pozycjonowanie eksperckie w danym kontekście, np. sprzedawca wózków dziecięcych może udzielić ciekawej porady w magazynie dla rodziców. Media chętnie sięgają po merytoryczne materiały poradnikowe, a publikacje podpisane odpowiednim adresem sklepu mogą przyciągnąć do niego rzesze nowych klientów.

Działania niestandardowe

Najodpowiedniejsze dla sklepów internetowych będą niestandardowe działania PR, prowadzone za pośrednictwem mediów społecznościowych. Są to tzw. działania e-PR, polegające np. na stworzeniu fanpage’a na Facebooku i komunikowaniu się za jego pośrednictwem z klientami.Warto pamiętać, że skuteczna i angażująca komunikacja wymaga dostarczania społeczności ciekawych treści, dlatego należy zarezerwować odrobinę czasu na administrację każdego z zakładanych w serwisach społecznościowych profili firmowych. Co więcej, takie kanały komunikacyjne są dobrym miejscem zbierania opinii klientów oraz dają możliwość prowadzenia komunikacji kryzysowej, np. w przypadku awarii strony sklepu można szybko poinformować klientów o szacowanym czasie naprawy i fakcie, że wszystkie złożone zamówienia będą realizowane bez problemów. Trzeba też wziąć pod uwagę, że aktywność klienta, związana z profilem sklepu na Facebooku, będzie widoczna dla wszystkich jego znajomych.

Inną formą działań e-PR jest komunikacja z klientami na forach dyskusyjnych. W tym celu można stworzyć profil, np. na stronie jednego z serwisów oceny konsumenckiej (m.in. opineo.pl), i tam prowadzić aktywny dialog z użytkownikami.

Ze względu na ograniczoną ilość miejsca, przyjrzeliśmy się jedynie ułamkowi możliwości komunikacyjnych, jakie PR otwiera przed sklepami internetowymi. Warto jednak pamiętać, że realizacja dobrze zaplanowanych działań wymaga znacznego nakładu pracy, a na efekty często trzeba poczekać.

1 komentarz

  1. Ala 05-11-2012

Zostaw odpowiedź