fbpx

Smartfony do oglądania, nie do kupowania

McCANN Worldgroup, ogłosił skrót z wyników globalnych badań „Prawda o zakupach”, które zostały przeprowadzone na potężnej próbie 10.000 respondentów z całego świata. Wynika z nich, że konsumenci są bardziej świadomi, niż moglibyśmy ich o to podejrzewać.

W dodatku, nie chcą kupować przez smartfony i tablety.

 

 

70% konsumentów deklaruje, że komórki i tablety są dobre do przeglądania produktów, ale nie do robienia za ich pomocą faktycznych zakupów. Z drugiej zaś strony 49% konsumentów spośród tych, którzy robili zakupy mobilne w ciągu ostatnich 6 miesięcy, wyobraża sobie siebie robiących zakupy wyłącznie w ten sposób.

 

Z naszych analiz wynika, że zakupy tradycyjne nadal są dla konsumentów formą spędzania wolnego czasu i generowania pozytywnych emocji. Urządzenia mobilne sprowadzają natomiast proces robienia zakupów do obszaru racjonalnego – za ich pomocą wolimy weryfikować cenę produktów i sprawdzać, czy oferta, jaką dostajemy w sklepie, rzeczywiście jest tą najlepszą – komentuje Wojciech Borowski, Prezes McCANN Worldgroup.

 

To ciekawa opinia, która dotychczas była pomijana w badaniach. W teorii wraz ze wzrostem e-commerce galerie handlowe powinny obumierać. A jak wiemy, paradoksalnie Polska jest liderem wzrostu zarówno handlu detalicznego, ilości budowanych galerii jak i handlu internetowego.

 

Współczesny konsument zdaje się być podzielony między handlem ultra-racjonalnym a klasycznym, nastawionym na wrażenia i relacyjność. Ponad 66% badanych deklaruje, że poszukuje podczas zakupów inspiracji. Robiący zakupy oczekują wręcz ludzkiego i osobistego podejścia, w miejsce personalizacji bazującej na algorytmach. 52% zbadanych przez McCann Truth Central osób wyraziło opinię, że zakupy stały się dla nich zbyt bezosobowym doświadczeniem, i że niepokoi je zależność od sklepowych algorytmów, które dyktują ich wybory zakupowe.

 

Druga twarz współczesnego konsumenta skierowana w stronę elektronicznych rozwiązań została nakreślona przez następujące dane:

71% badanych chciałoby np. skorzystać z interaktywnych paneli pozwalających na przymierzanie ubrań bez potrzeby przebierania się. Zaznaczają jednak, że ciągle zależy im na autentycznej relacji ze sprzedawcą

  • 57% martwi się, że nadmierna personalizacja oferty ogranicza ich szanse na odkrycie nowych produktów
  • 84% osób biorących udział w badaniu jest świadomych, że firmy, których produkty kupują, śledzą odwiedzane przez nie strony i na tej podstawie budują spersonalizowane rekomendacje kolejnych towarów
  • 71% osób deklaruje, że martwi je ilość informacji, które sklepy posiadają na ich temat
  • 59% konsumentów jest gotowa do dzielenia się danymi o swojej osobie w zamian za jasne i konkretne korzyści

Zostaw odpowiedź