fbpx

Social gifting – prezentowy trend w e-commerce

Współcześnie Internet umożliwia załatwienie praktycznie każdej sprawy bez wychodzenia z domu. Powszechny dostęp do sieci radykalnie zmienił nasze życie w obszarze wymiany informacji, zdobywania i utrzymywania znajomości, a także w biznesie.

Wraz z upowszechnieniem się mediów społecznościowych i wirtualnych płatności gracze na rynku e-commerce szukają rozwiązań, które pozwoliłyby połączyć potencjał kanałów online ze zmieniającymi się preferencjami i oczekiwaniami konsumentów.

Rozwiązaniem takim jest social gifting, umożliwiający przekazywanie bonów prezentowych znajomym za pośrednictwem sieci. Przykładami tego typu aplikacji jest uruchomiona niedawno usługa Facebook Gifts, szwedzki Wrapp czy polski Bonbonier.

 

Rozwój i popularność social gifting na świecie

1,4 mln – tyle kuponów prezentowych w ciągu pierwszych 4 miesięcy działalności w Szwecji sprzedał Wrapp – jeden z serwisów social gifting. Oznacza to, że w ciągu zaledwie trzeciej części roku zakup wirtualnego prezentu tylko od jednego operatora przypadł na co siódmego obywatela tego 10-cio milionowego kraju. Powyższe dane stanowią tylko jeden z przykładów na to, że tzw. social gifting, czyli filozofia obdarowywania znajomych z portali społecznościowych drobnymi podarunkami drogą elektroniczną to ciekawy i wart zainteresowania trend  w światowej branży e-commerce. Podobne rozwiązania z powodzeniem funkcjonują już od kilku miesięcy m.in. na rynku amerykańskim, brytyjskim czy norweskim. W ostatnich latach powstawały serwisy takie, jak m.in. Social Gift, Group Cards, Gifties czy Dropgifts. Ogromny potencjał ma nowy indywidualny gracz w branży – Facebook – który wcześniej zajmował się wyłącznie udostępnianiem swojej platformy zewnętrznym operatorom. Przed kilkoma tygodniami potentat branży internetowej przedstawił użytkownikom usługę Gifts.
Rozwój nowych portali, aplikacji i programów, to z jednej strony rezultat dynamicznej cyfryzacji społeczeństwa, a z drugiej – rosnącego przyzwyczajenia internautów do nawiązywania i utrzymywania relacji w sieci. Mimo, że część osób wskazuje na to, że Facebook osiągnął już kulminację swojego rozwoju, jego użytkownicy wciąż są wyjątkowo atrakcyjną i liczną grupą potencjalnych klientów dla firm z różnych branż.
W czasie, kiedy w Stanach Zjednoczonych społecznościowy potentat uruchamiał własny projekt, na naszym lokalnym rynku działał już Bonbonier. Jak podkreślają twórcy, to pierwsza aplikacja w branży, która pozwala na przekazywanie znajomym podarunków
z okazji urodzin, imienin czy innych ważnych wydarzeń. Po zalogowaniu się do usługi przez swoje konto na Facebooku, wybieramy osobę, którą chcemy obdarować prezentem. Wybieramy bon, a ten wraz z dedykacją pojawia się następnie na profilu znajomego.

Wejście na polski rynek zapowiada również szwedzki Wrapp. Obecnie projekt jest na etapie przygotowań i usługa ma zostać uruchomiona jesienią br. W najbliższym czasie serwis ma zostać uruchomiony również w Japonii, Kanadzie i we Włoszech. Za wcześnie na prognozy, czy nowe inicjatywy na rynku social gifting są skazane na sukces, ale nie brak przesłanek wskazujących na duży potencjał nowej gałęzi e-commerce. Sukces zakupów grupowych dowodzi, że internauci lubią wydawać swoje pieniądze na atrakcyjne cenowo kupony. Według badań PBI niemal 6 mln polskich klientów korzysta z serwisów takich, jak m.in. Gruper czy Groupon. Można spodziewać się dalszych zmian, ponieważ Internet w coraz większym stopniu kreuje preferencje zakupowe konsumentów.

 

Siła w social gifting

Potencjał mechanizmu działania social gifting tkwi przede wszystkim w umiejętnym łączeniu handlu tradycyjnego z szeroko rozumianym e-commerce. Platformy internetowych prezentów korzystają w zdecydowanej większości z siły największego medium społecznościowego na świecie – Facebooka. Według najnowszego zestawienia serwisu SocialBakers, w sierpniu 2012 roku liczba użytkowników serwisu w Polsce wyniosła 8,7 mln, o 8 proc. więcej, niż w styczniu br. To najsilniejsze źródło dostępu do grupy klientów, zainteresowanych aktywnym wykorzystaniem Internetu i nowych technologii w codziennych transakcjach.

 

Co może być e – prezentem?

Do tej pory jedną z popularniejszych form wirtualnego giftu stanowiły okolicznościowe grafiki udostępniane przez serwisy takie, jak chociażby NK.pl (dawniej Nasza Klasa). Użytkownicy tego portalu mają możliwość podarowania znajomym kawałka wirtualnego tortu czy wirtualnych kwiatów. Podobny system wykorzystuje także komunikator internetowy GG (dawniej Gadu-Gadu). Jednak od czasu pojawienia się na rynku e-commerce takich serwisów, jak Bonbonier czy Wrapp, na popularności zyskują również bony prezentowe. Od swoich poprzedników różnią się tym, że można je wymieniać na realne produkty. Im więcej partnerów z różnych branż współpracuje z serwisem, tym szersza jest oferowana gama podarunków. Jak wskazuje Tomasz Borowy, menadżer projektu Bonbonier, za pośrednictwem serwisu można podarować znajomym książki, płyty, gry komputerowe czy audiobooki. W Bonbonierze nie mogło zabraknąć również bombonierki, czyli słodyczy. Jak podkreśla, z każdym miesiącem oferta portalu będzie się powiększać, ponieważ są prowadzone rozmowy ze sklepami sieciowymi i internetowymi z całej Polski. Portal ma w planach rozbudowywanie oferty zarówno o atrakcyjne oferty dużych marek charakteryzujących się rozbudowaną siecią sprzedaży, jak i współpracę z mniejszymi partnerami.

 

Social gifting w służbie promocji

Serwisy social gifting, szczególnie opierające się na bonach i kartach podarunkowych, mogą stanowić doskonałe narzędzie marketingowe. Potwierdzają to chociażby Badania „eGain 2012”, przeprowadzone wśród konsumentów z całej Europy wykazały, że w handlu coraz większą rolę odgrywają rekomendacje produktów, pojawiające się w social media. Badani z grupy wiekowej 18-34 aż w 29 proc. przypadków decydowali się na zakup pod wpływem rekomendacji znajomych z sieci.
Bony prezentowe, przekazywane konkretnej osobie przez znajomych w ich ulubionej restauracji, sklepie, gabinecie kosmetycznym – to dla firm nie tylko źródło zysku, ale także narzędzie skutecznej reklamy. Otrzymany w prezencie bon można realizować, w zależności od profilu działania partnera, w sklepach internetowych oraz tradycyjnych placówkach na terenie całej Polski.
Serwisy social gifting nawiązują współpracę zarówno z pojedynczymi podmiotami, jak i dużymi sieciami. Praktycznym wykorzystaniem potencjału serwisów podarunkowych może być np. tworzenie wraz z nimi niestandardowego i skutecznego we wdrożeniu pakietu lojalnościowego, kierowanego do nowych klientów. Aplikacje social gifting działające na Facebooku znacznie ułatwiają proces dotarcia do konsumenta. Ponadto umożliwiają określenie płci i przedziału wiekowego odbiorców. Mogą to być również osoby korzystające z nowych, mobilnych urządzeń technologicznych takich jak smartfony czy tablety. Odgrywają one coraz większą rolę w pozyskaniu klienta i zwiększają udziały w przychodach rozwijającego się rynku m-commerce. Warto wspomnieć, że możliwość poznania aplikacji, styczność z marką i produktem będą mieli nie tylko bezpośrednio korzystający z tego rozwiązania ale również ich znajomi. Udostępnianie wiadomości o prezentach na profilu oraz proces wspólnego tworzenia podarunku przez kilka osób sprawia, że styczność z całym procesem transakcji ma szerokie grono użytkowników.

 

Łatwa współpraca

Wejście we współpracę z serwisami social gifting zwykle nie wymaga dużych inwestycji ze strony partnera. W przypadku wspomnianego Bonboniera konieczne jest zgłoszenie drogą mailową propozycji nawiązania relacji z serwisem. Jeżeli firma spełnia opracowane przez portal kryteria, zostaje podpisana prosta umowa. Po integracji technicznej z portalem partner zostaje dodany do systemu. Jak podkreślają eksperci Bonboniera, wdrażanie tego rodzaju projektów nie jest trudne, ponieważ rośnie zapotrzebowanie na takie rozwiązania. Jednak bardzo ważną rolę przy ich skutecznym prowadzeniu pełni silny zespół sprzedażowy oraz możliwość zbudowania szerokiej bazy użytkowników.

 

 


Autorem artykułu Social gifting – prezentowy trend w e-commerce jest Agnieszka Porębska. Materiał pochodzi z 12 wydania magazynu Mensis.pl


Zostaw odpowiedź