fbpx

Specjaliści e-commerce

W drugim kwartale 2013 roku 93% firm działających w obszarze e-commerce zadeklarowało chęć zatrudnienia pracowników. Doświadczeni specjaliści i menedżerowie są dla firm na wagę złota – otrzymują ponad 10 zaproszeń do procesów rekrutacyjnych rocznie i nie muszą na własną rękę poszukiwać nowego zatrudnienia, a jedynie wybrać najbardziej atrakcyjną ofertę. Oczekiwania kandydatów stale rosną. Przyjrzyjmy się jednak, czy zgodnie z rynkowymi tendencjami.

Coraz częściej o doświadczonych specjalistów i menedżerów pracodawcy muszą zawalczyć. Popyt na doświadczenie w e-commerce nie ogranicza się już do małych i średnich firm prowadzących sklepy internetowe czy też liderów portali aukcyjnych. Od początku 2013 roku znacznie wzrosła prowadzona przez nas liczba projektów w sektorach związanych z finansami oraz ubezpieczeniami. To właśnie usługi bankowe oraz inwestycyjne stały się jednymi z najbardziej chłonnych branż. Zarówno lokalni, jak i globalni gracze dawno docenili znaczenie SEO czy SEM w prowadzeniu swoich firm. E-commerce to teraz sprzedaż walut, polis czy też lokat, bazująca na wyśrubowanych standardach analitycznych oraz rozbudowanych narzędziach marketingowych.

Badanie aktywności specjalistów i menedżerów, przeprowadzone przez Antal International, ukazuje nam statystyki spędzające sen z powiek pracodawcom – 39% specjalistów i menedżerów poszukuje aktywnie pracy, 46% biernie – CV jest dostępne na portalach rekrutacyjnych i społecznościowych, a respondenci są otwarci na nowe propozycje zawodowe. 15% pracowników średniego i wyższego szczebla w ogóle nie poszukuje nowego zatrudnienia. Wśród specjalistów z obszaru sprzedaży i marketingu 13% osób nie poszukuje pracy w ogóle, 45% poszukuje biernie, a 42% aktywnie. Co to oznacza dla biznesu?

Ci najbardziej efektywni pracownicy są zadowoleni z obecnej pracy. To sprawia, że rozważając jakiekolwiek zmiany w zatrudnieniu, kandydaci do pracy mają coraz wyższe oczekiwania. Najwięcej ofert otrzymują osoby będące samodzielnymi specjalistami oraz menedżerowie średniego szczebla, doświadczeni w zarządzaniu zespołem do czterech osób. Kluczową kwestią dla ich kandydatury jest umiejętność zarządzania projektem. Jest to oczekiwanie, które można ująć kolokwialnym stwierdzeniem: „człowiek, który wejdzie do firmy i zbuduje sprzedaż online”. Całościowe zarządzanie komórką e-commerce oznacza umiejętność szerokiego spojrzenia na zadanie, budowę strategii, a wszystko to poparte dogłębną wiedzą na temat technologii. Najwyżej cenieni są specjaliści oraz menedżerowie z portfolio przeprowadzonych projektów. Coraz mniej firm ma możliwość szkolenia i rozwijania potencjałów nowych pracowników. Pracodawcy zapłacą, i to słono, za efektywność oraz wiedzę, jak wprowadzić pożądane zmiany w organizacji. W branży liczy się czas reakcji, dlatego wszelkie opóźnienia są niedopuszczalne.

Jakie elementy powinny znaleźć się w ofercie pracy, aby specjaliści i menedżerowie zdecydowali się ją rozważyć? W tym obszarze dużo zależy od indywidualnych oczekiwań, natomiast respondenci wskazali elementy konieczne. Należą do nich wyższe od dotychczasowego wynagrodzenie (74%) i umowa o pracę (69%). Według badania Antal International największym motywatorem dla specjalistów oraz menedżerów w e-commerce są pieniądze. Chciałabym jednak ostudzić zapał wielu z nich – tylko ci najlepsi mogą oczekiwać ofert skutecznie podważających lojalność wobec aktualnego pracodawcy. Mogą oni oczekiwać ofert przekraczających standardy rynkowe, czyli 6000 do 12 000 zł brutto miesięcznie w przypadku specjalistów oraz 10 000 do 18 000 zł brutto miesięcznie w przypadku menedżerów średniego szczebla. Cała reszta musi pogodzić się z faktem, że na rynku doszło do racjonalizacji stawek.

Zgodnie z naszymi obserwacjami większość specjalistów oraz menedżerów zmieniających jeszcze 3 lata temu pracę otrzymałaby oferty znacznie wyższe niż w dniu dzisiejszym. Rynek pracownika stał się od tego czasu obfitszy i następuje stratyfikacja talentów oraz ich wartości. Kandydaci, dla których jedynym motywatorem są pieniądze, mogą się jednak oszukać. Doradzam zwrócenie uwagi na wszystkie aspekty związane z pojawiającymi się możliwościami. Dla wielu kandydatów niskiego szczebla zaangażowanie się w start-up lub tworzenie od zera nowej komórki w organizacji może okazać się doskonałą inwestycją w przyszłe kompetencje. Również formę zatrudnienia warto przeanalizować. W aktualnej sytuacji ekonomicznej umowa o pracę daje nam, często złudne, poczucie bezpieczeństwa, podczas gdy otworzenie się na pracę projektową może zaowocować portfolio różnorodnych projektów. Taką formę współpracy z pracodawcą najłatwiej rozważyć w przypadku specjalistów oraz menedżerów o mocno technicznym profilu kompetencji. Podczas gdy stanowiska sprzedażowe charakteryzują się ciągłością, stanowiska związane z budową strategii marketingowej lub na przykład marketingiem online mogą być realizowane projektowo.

Zapewnienie zrównoważonego wzrostu wyników oraz efektywności działań w organizacji jest tym, co na dzisiejszym rynku nie może się udać bez działalności e-commerce. Dobrym przykładem może być rynek czeski, na którym około 40% sprzedaży dokonywane jest w kanale e-commerce. Mówimy tu o sprzedaży zarówno produktów, jak i usług. W trudnej sytuacji rynkowej to właśnie online jest głównym kanałem zarówno generowania zysków, jak i komunikacji z klientem.

Dla pracodawcy z kolei istotne jest zatem zapewnienie organizacji odpowiedniego wsparcia. Osiągnąć to można, inwestując w kadry oraz pozyskując rekomendowanych menedżerów. Jak już mówiliśmy wcześniej, kluczowymi elementami będą dla nich nie tylko oferta finansowa, forma współpracy, lecz także rozwojowość stanowiska. Elastyczność firmy i możliwość wprowadzania dynamicznej strategii e-commerce są elementami, które w długotrwałej polityce organizacji przyniosą efekty w postaci zoptymalizowanego, efektywnego i zadowolonego z wykonywanych zadań zespołu e-commerce.

 


Autorem artykułu jest Agata Olkowska, lider zespołu Antal Sales & Marketing. Artykuł pochodzi z magazynu Mensis.pl nr 22


Zostaw odpowiedź