fbpx

Sprawdź swoje podejście do analityki webowej cz. II

Sam fakt obecności tagów śledzących na witrynie, magicznie nie zwiększy twoich zysków i nie nasunie wskazówek do optymalizacji. Przy tworzeniu i zarządzaniu kontem należy zwrócić uwagę na kilka podstawowych kwestii, które pozwolą przygotować ci się do analizy zebranych danych.

Monitorowanie ilości odwiedzin i fluktuacji ruchu jest istotne, jednak wykorzystanie Google Analytics nie powinno kończyć się na sprawdzeniu liczby wizyt, czy ilości konwersji w określonym zakresie czasu. Zwłaszcza jeśli prowadzisz działalność e-commerce.


Druga część artykułu „Sprawdź swoje podejście do analityki webowej” Artykuł pochodzi z drugiego wydania miesięcznika Mensis.pl, Autor: Marcela Krzemień, zobacz część nr I.


 

Google Analytics. Masz czy korzystasz?

 

1. Implementacja
Jeśli aktualnie planujesz wdrożyć Analytics, zastanów się nad celem analiz oraz strukturą samego konta. Google Analytics nie zlicza danych wstecz, zatem im precyzyjniej określisz swoje oczekiwania na początku, tym mniejsze ryzyko, że w przyszłości narazisz się na przymusowe zmiany, stratę danych, lub odkrycie faktu, że dane z twojej witryny zliczają się nieprawidłowo i nie mają odniesienia do rzeczywistości.

Przemyśl układ jaki ma twoja witryna i wybierz prawidłowy rodzaj kodu. Będziesz mógł podejść indywidualnie do poszczególnych części witryny. Unikniesz nieprawidłowej agregacji danych np. popularnego pojawiania się własnej domeny w raportach jako witryny odsyłającej. Najczęściej to nieprawidłowo zaimplementowany kod powoduje kończenie się sesji użytkownika w momencie, w którym to nie nastąpiło, a przejście z punktu A do B traktowane jest jako kolejna wizyta.

Jeśli już korzystasz z Analytics zwróć uwagę, czy posiadasz na witrynie kod w najnowszej wersji. Jest dokładniejszy niż jego poprzednik (ga.js), a migracja do kodu asynchronicznego wpływa na szybkość ładowania się stron oraz pozwala na eliminację problemów związanych z wywoływaniem się JavaScriptu.

 

2. Profile

Na każdym z kont Analytics do naszej dyspozycji pozostaje 50 profili. Mogą one zostać wykorzystane do śledzenia danych z uwzględnieniem różnych scenariuszy oraz służyć różnym celom.

Od definitywnego usunięcia profilu z danymi dzielą nas tylko dwa kliknięcia. Warto zabezpieczyć się kopią zapasową przed utratą cennych informacji.
Filtry, które stosowane są w profilach wpływają na wygląd oryginalnie zebranych danych. Filtr działa od momentu zaaplikowania, a modyfikacji nie da się odwrócić. Poszczególne filtry powinny być wykorzystywane na dedykowanych profilach. Zwłaszcza jeśli celem filtru jest mocna zmiana wyglądu raportów, lub jesteśmy na etapie testów.
Dedykowana segmentacja ruchu umożliwia szybsze i dokładniejsze analizy konkretnych danych. Źródła ruchu istotne dla rozwoju witryny również dobrze jest uwzględnić w osobnych raportach.
Profile pomagają także przy zarządzaniu dostępem do danych. Możesz swobodnie zdecydować kto i w jakim zakresie będzie korzystał z informacji dotyczących ruchu na stronach.
 
3. Konfiguracja interfejsu

Cele biznesowe, które chcesz osiągnąć w narzędziu analitycznym mogą zostać przedstawione jako konwersje odpowiadające poszczególnym wizytom. Standardowo funkcjonują na zasadzie adresu url, gdzie trafia wyłącznie użytkownik, który wykonał czynność, jakiej od niego oczekiwałeś.
Jeśli chcesz poznać ruch na witrynie i znaleźć rozwiązania, które pomogą ci zwiększyć współczynnik konwersji, zastanów się, czy obecna konfiguracja maksymalnie to umożliwia.

Pomimo, że ścieżka celu jest opcjonalna, nie rezygnuj z jej ustawienia. Pomaga zrozumieć, gdzie i dlaczego w krokach procesu zakupowego, użytkownicy dokonują porzuceń. Bez ścieżki nie posiadasz informacji o ewentualnych problemach i nie możesz odpowiednio zareagować.

 

Śledź cele biznesowe w odpowiedni sposób. Jeśli posiadasz sklep internetowy, konfiguracja na poziomie adresu url nie będzie dla ciebie wystarczająca. Skorzystaj z modułu e-commerce, który w Analytics służy do śledzenia transakcji dokonywanych na twojej witrynie. Sama informacja o zakupie może utrudnić, lub nawet zaszkodzić w decyzjach dotyczących optymalizacji.

 

Informacje o transakcjach bez modułu e-commerce

Na koszyk składa się zazwyczaj kilka różnych produktów, a zamówienia posiadają różną wartość. W tym przypadku moduł e-commerce możne dostarczyć nam zupełnie innych wniosków.

Pomimo, że informacje o przychodach oraz wartości dla poszczególnych zamówień można śledzić bezpośrednio w panelach zarządzania sklepami internetowymi, powiązanie odpowiednich wartości z konkretnymi źródłami prezentuje moduł e-commerce. Pozwala na dotarcie nie tylko do wyników łącznych, ale również do przychodów i trendów w oparciu o poszczególne elementy jak konkretne słowo kluczowe, czy kreacja graficzna (użyta np. w kampanii mailingowej).

Jedną z cech dobrego sklepu internetowego jest dobra wyszukiwarka, która pozwala użytkownikom na szybkie znalezienie interesujących produktów. Jeśli takową posiadasz, nie pomijaj przy konfiguracji Google Analytics danych dotyczących wewnętrznej wyszukiwarki.

Wyszukiwane podczas wizyt hasła są kopalnią wiedzy na temat użytkowników. Dane możesz wykorzystać zarówno podczas planowania strategii marketingowych, analiz związanych z treścią, a przede wszystkim wyciągnąć wartościowe wnioski na temat potrzeb klientów.

Metoda na chybił/ trafił bardzo rzadko bywa skuteczna. Tendencja ta odzwierciedla się także w przypadku decyzji dotyczących witryny internetowej. Na drodze do sukcesu analityka powinna być zawsze priorytetem. Tylko jeśli prawidłowo przygotujesz swoje narzędzie do zbierania danych, jesteś w stanie skutecznie badać ruch, dokonywać rzeczowych analiz i podejmować się właściwych zmian.

Zostaw odpowiedź