fbpx

Sprzedaż na Allegro

W połowie maja za sprawą zmian wprowadzonych w serwisie Allegro oraz głośnych artykułów opublikowanych w największych serwisach technologicznych (Antyweb i Spidersweb) podjęliśmy temat spadków sprzedaży na Allegro.

Rzekome spadki obrotów serwisu Allegro, o których zrobiło się głośno w gronie allegrowych sprzedawców, miały być efektem wdrożenia nowej kreacji graficznej serwisu.

Na Cafe Allegro zawrzało, a serwisy technologiczne podjęły temat sprzedaży. Redakcja Mensis.pl również zabrała głos w tej sprawie przeprowadzając szybką analizę sprzedaży na Allegro. Doszliśmy wtedy do wniosku, że dopiero kolejne miesiące roku pozwolą nam powiedzieć więcej o zaistniałej sytuacji.

 

Dziś po raz kolejny wykorzystując możliwości narzędzia analitycznego TradeWatch.pl wziąłem pod lupę sprzedaż w serwisie Allegro. Ciężko jednoznacznie stwierdzić czy sytuacja po trzech miesiącach od debiutu nowej wersji serwisu jest już klarowna. Wzrost lub spadek sprzedaży wciąż nie jest jednoznaczny. Warto jednak spojrzeć na liczby.

 

StyczeńKwiecieńMajCzerwiecLipiec (do 21.07)
2012920 mln831 mln884 mln1 010 mln594 mln
2013877 mln929 mln900 mln1 862 mln585 mln

Na pierwszy rzut oka całościowe zestawienie sprzedaży serwisu rok do roku wygląda dobrze. Poza styczniem 2013 kolejne miesiące bieżącego roku, czyli luty, marzec i kwiecień to wzrosty obrotów serwisu. W kwietniu 2013 został wprowadzony nowy layout, który spotkał się z dużym sprzeciwem ze strony allegrowych oferentów i miał być powodem wszechobecnych spadków sprzedaży. Tymczasem, można zauważyć, że spadków nie ma, a maj to kolejne wzrosty, natomiast czerwiec, na tyle niewiarygodne, że postanowiłem poszukać głębiej…

Podczas poszukiwań okazało się, że obroty z czerwca 2013 są zawyżone o bagatela 1 mld zł. Jeden sprzedawca wygenerował transakcję o wartości 1 mld zł i tym sposobem z realnych 862 mln zł obrotu w czerwcu 2013 (vs 1 010 mln obrotu w czerwcu 2012) zrobiła się znaczna przewaga na korzyść bieżącego roku.

sprzedaz na allegro
Można zadać sobie pytanie, kto i po co wystawia aukcje w niedzielę 09.06 by sfinalizować ją tego samego dnia o godzinie 4 rano . Sprawa jest dość intrygująca, bo konto sprzedawcy pomimo ponad 1400 pozytywnych komentarzy za dokonane zakupy, nie posiada ani jednego komentarza za transakcję sprzedaży. Po prostu z tego konta nikt nigdy sprzedaży nie prowadził, a samo konto posiada status prywatny. Transakcję można zatem uznać za fikcyjną, a wracając ponownie do powyższej tabeli okazuje się, że obroty w czerwcu 2013 w stosunku do czerwca 2012 zmniejszyły się o 148 mln zł, a to już znaczący bo ok. 15-procentowy spadek sprzedaży.


sprzedaż na allegro

StyczeńKwiecieńMajCzerwiecLipiec (do 21.07)
2012920 mln831 mln884 mln1 010 mln594 mln
2013877 mln929 mln900 mln862 mln585 mln

Analiza pierwszych trzech tygodni lipca także wskazuje na delikatny spadek obrotów w bieżącym roku w stosunku do roku 2012 ale trend ten może się jeszcze odwrócić.

Spoglądając natomiast na miesiąc poprzedzający nieszablonowy czerwiec – maj, również można odnaleźć kilka fikcyjnych i interesujących transakcji. Tym razem to aukcje testowe wystawiane przez obsługę iStore, platformę e-commerce Grupy Allegro. Oferty sprzedaży “czarnego powietrza” – cokolwiek ktoś miał na myśli, w metrach sześciennych, na kilogramy, a nawet jako sprzęt marki Apple wygenerowały w maju kilkadziesiąt tysięcy złotych. Same transakcje nie mają znaczącego wpływu na całkowity wzrost obrotów i z pewnością można je potraktować jako obustronne testy platformy.

sprzedaz-allegro
Warto jednak zestawić jeszcze dwa elementy, a mianowicie dynamikę wzrostów rok do roku w pierwszym i drugim kwartale. A dokładniej do chwili wprowadzenia nowej kreacji graficznej, czyli okres styczeń – połowa kwietnia i tutaj nie ma wątpliwości, że nowy rok to minimalne wzrosty w pierwszym okresie oraz niewielkie spadki w drugim, tj. od połowy kwietnia do 21 lipca w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

StyczeńLutyMarzecKwiecieńMajCzerwiecLipiec (do 21.07)
2012920 mln778 mln931 mln831 mln884 mln1 010 mln594 mln
2013877 mln833 mln943 mln929 mln900 mln862 mln585 mln

Oczywiście za taki stan rzeczy mogą odpowiadać również liczne ataki DDOS na serwis, które skutecznie utrudniały korzystanie z Allegro w analizowanym okresie. W ogóle spoglądając na przytoczone liczby należy stwierdzić, że ciężko mówić o znaczących zawirowaniach sprzedaży w serwisie. Na pewno mowa o 30-procentowych dołkach była mocno przesadzona. Niemniej trzeba zaznaczyć, że 7-miesięczny bilans rok do roku kończy niemal identyczna amplituda, a to przy dwucyfrowym potencjalne wzrostu rodzimego e-commerce, a także największej od 13 lat transformacji serwisu, może oznaczać, że rok prac nie przynosi oczekiwanych owoców.

 

Z drugiej strony można bezpiecznie założyć, że zysk Allegro zgodnie z oczekiwaniami grupy ma tendencję zwyżkową, a to za sprawą odpowiedniej strategii zarządzania prowizjami, zwiększeniem wpływów ze sprzedawanych powierzchni reklamowych (w tym strona główna Allegro i mailingi komercyjne) czy nawet pozostałymi działaniami grupy w obszarze e-commerce. Wygląda więc na to, że duże ilości “czarnego powietrza” wymieniane między współpracownikami grupy nie przeszkadzają w świeżym spojrzeniu na biznes.
 
[Zobacz też: Allegro stworzy system do e-mail marketingu]

3 komentarze

  1. Marcin Buty 02-09-2013
  2. tomek 02-11-2013
  3. becqon 03-01-2014

Zostaw odpowiedź