fbpx

Systemy rekomendacji – możliwość czy konieczność w dzisiejszym e-commerce

Systemy rekomendacji są ważnym ogniwem działalności sklepu internetowego i bez nich sprzedaż jest i będzie niższa. Według różnych danych systemy rekomendacji przyczyniają się do wzrostu przychodów nawet o jedną trzecią.

Obecnie obserwujemy rosnący trend używania zaawansowanych systemów rekomendacji wykorzystujących rozwiązania spersonalizowane. Polskie sklepy zaczynają doceniać zalety takich systemów i dołączają do tego globalnego trendu. A ponieważ obniżają się bariery wejścia i czas uruchomienia systemu rekomendacji, coraz więcej sklepów będzie je u siebie stosowało.

Czy istnieje sposób, by sprawdzić efektywność systemu rekomendacji?

Tak. Jedną z najbardziej wiarygodnych metod sprawdzania skuteczności systemów rekomendacji są testy A/B. Dzięki nim można porównać dwa warianty sklepu internetowego, w których będą wykorzystywane różne mechanizmy rekomendacji.
 
W pierwszym wariancie np. na stronie głównej umieszcza się rekomendacje towarów najczęściej kupowanych. W drugim wariancie wyświetlane są rekomendacje wygenerowane z użyciem zaawansowanej metody. Dzięki testom A/B możliwe jest obiektywne porównanie skuteczności obu metod rekomendacji w generowaniu sprzedaży.
 
Najlepsze systemy rekomendacji to takie, które mają możliwość wykonywania testów A/B. Taka opcja wprowadzona jest np. w IAI-Shop.com. Dzięki temu właściciel sklepu internetowego, który korzysta z tej usługi, może w prosty sposób sprawdzić, czy system rekomendacji faktycznie sprawdza się w jego przypadku.
 
Warto przy tym podkreślić, że w przypadku gdy jakaś firma sprzedająca system rekomendacji nie stosowała w żadnym sklepie testu A/B, to tak naprawdę nie można powiedzieć, że będzie on skuteczniejszy w stosunku do „nieinteligentnych” rekomendacji w rodzaju „inni klienci z tym towarem najczęściej kupowali”.

 

Z czym właściciele sklepów internetowych mają największe problemy przy używaniu, tworzeniu, konfigurowaniu i wyborze systemów rekomendacji?

W modelu SaaS użytkowanie systemów rekomendacji w minimalnym stopniu
angażuje właścicieli sklepów. System rekomendacji jest częścią usługi i konfigurowany oraz rozwijany jest przez specjalistów z firmy dostarczającej usługę. W tym momencie pozostaje jedynie uruchomienie takiego systemu. Nie są więc wymagane zaawansowane umiejętności informatyczne. Poza tym skorzystanie z systemu w modelu SaaS zapewnia właścicielom sklepu dostęp do najnowszej wersji oprogramowania odpowiedzialnego za generowanie rekomendacji.
Przy wyborze systemu do innego typu rozwiązań trzeba jednak wykazać się wiedzą statystyczną oraz techniczną. Trzeba również poświęcić czas oraz zasoby na testowanie
systemów i wybór najlepszego rozwiązania. Dodatkowym utrudnieniem są skrypty
zbierające dane i wyświetlające rekomendacje, które muszą być dostosowane
do e-sklepu.
 

Lepsze wdrożenie indywidualne czy specjalistyczne oprogramowanie?
Jakie są tego koszty i korzyści?

Podstawową wadą indywidualnego systemu rekomendacji jest to, że opracowanie takiego systemu na zamówienie jest bardzo kosztowne i czasochłonne. Ze względu na wysoką specjalizację konieczne jest znalezienie firmy posiadającej odpowiedni potencjał. Na rozwiązanie takie mogą sobie pozwolić jedynie największe firmy. Aczkolwiek nawet dla nich rachunek ekonomiczny wcale nie musi być korzystny.
 
Systemy rekomendacji spełniają idealnie założenia modelu SaaS. Dzięki ciągłemu
rozwojowi i doskonaleniu systemu klient cały czas korzysta z najlepszej możliwej
technologii. To stosunkowo nowa i prężna dziedzina, która bardzo szybko się rozwija. Żeby mieć dostęp do najnowszych rozwiązań oraz trendów, trzeba poświęcić dużo czasu na śledzenie specjalistycznych publikacji. Dodatkowo w modelu SaaS właściciele sklepów uzyskują narzędzie, które mogą w pełni kontrolować oraz na bieżąco monitorować jego efekty. Koszty usługi uzależnione są z reguły jedynie od efektów systemu, tj. wygenerowanych sprzedaży. Dzięki temu klienci płacą wyłącznie za rzeczywiste efekty
systemu rekomendacji. Nie bez znaczenia jest także łatwy, a co za tym idzie – szybki proces wdrożenia.

 


Autorem artykułu jest Natalie Palacz, specjalista PR w IAI-Shop


1 komentarz

  1. adam 26-10-2013

Zostaw odpowiedź