fbpx
Tomasz Czechowicz - Założyciel i partner zarządzający MCi Managemet SA, współzałożyciel JTT Computer SA

Tomasz Czechowicz MCI Management SA

Wywiad z Tomaszem Czechowiczem – Założycielem i Partnerem Zarządzającym w MCI Management SA, laureatem licznych prestiżowych nagród. M. in. został Najlepszym Menadżerem Roku 2007 za pomyślne zrealizowanie strategii Grupy MCI.

1. Krzysztof Rdzeń: Po dekadzie od pierwszego podejścia do zakupu wp.pl ponownie pojawiła szansa inwestycji w Wirtualną Polskę. Nie omieszkał Pan skorzystać z możliwości wejścia z kapitałem w tworzącą się Grupę Wirtualna Polska, dlaczego?

T. Cz.: Po pierwsze, inwestycja jest zgodna z naszą strategią, która zakłada, m.in. wspieranie spółek z obszaru mediów i e-rozrywki, które zarabiają na monetyzacji płatnych treści. Po drugie, powstająca w wyniku połączenia Grupy o2 i wp.pl Grupa Wirtualna Polska będzie, opieram się tu na listopadowych wynikach badania Megapanel PBI/Gemius, nowym liderem segmentu portali horyzontalnych i wiodącym dostawcą kont e-mail w Polsce. Po fuzji Grupa miałaby 17,4 mln użytkowników, co daje ponad 80-procentowy zasięg w polskim Internecie. To olbrzymie możliwości do zagospodarowania. Po trzecie, doświadczenie Innova Capital i MCI Management w budowaniu wartości spółek przyczynią się do uwolnienia potencjału drzemiącego w portalach z Grupy.  MCI spodziewa się istotnej poprawy wyników finansowych Grupy WP, co przełoży się na wzrost wartości jej udziałów.

Tomasz Czechowicz MCI

Tomasz Czechowicz MCI

 

2. W ostatnim kwartale 2013 zapowiadał Pan, że 2014 będzie kolejnym rokiem dynamicznych wzrostów aktywów funduszu MCI. Czy szykują się przy tym spektakularne wyjścia z inwestycji na miarę Mall.cz?

T. Cz.: Pracujemy nad realizacją kilku dużych wyjść. Posiadamy kilka projektów, których sprzedaż przyniosłaby nam każdorazowo ponad 100 mln zł wpływów. Pytanie nie brzmi więc, czy sprzedamy, tylko kiedy sprzedamy część swoich udziałów.

3. Gdzie MCI wybierze się na zakupy w 2014? Czy przyszedł czas na Dolinę Krzemową?

T. Cz.: Nasza długoterminowa strategia nie zmieniła się. Interesuje nas szeroko pojęty rynek CEE. W ramach dywersyfikacji portfela, która zmniejsza nasze ryzyko inwestycyjne, planujemy jednocześnie umacniać się na rynku polskim i rynkach zagranicznych. Wszystko wskazuje na to, że pod względem inwestycyjnym rok 2014 będzie jeszcze intensywniejszy od przecież bardzo aktywnego roku 2013. Przypomnę, że w minionym roku biznesowym obok inwestycji w Wirtualną Polskę zrealizowaliśmy też inwestycję w Indeks Biligisayar, największego dystrybutora IT w Turcji, serwis Answear.com, czyli największy polski multibrandowy sklep z markową odzieżą, mGenerator, a więc platformę B2B umożliwiającą automatyczne i półautomatyczne tworzenie mobilnych stron firmowych, platform e-commerce i aplikacji, Feedo, spółkę działającą na rynku sprzedaży artykuł dla dzieci czy Hojo.pl – platformę umożliwiającą zamawianie profesjonalnych usług sprzątania.

4. Szeroko pojęty biznes internetowy odpowiada za około 90% portfela MCI. W kierunku jakich modeli biznesowych aktualnie spogląda fundusz?

T. Cz.: Dostrzegając dynamikę rozwoju i bardzo dobre perspektywy stojące przed branżą internetową, MCI w centrum swojego zainteresowania postawił firmy, które w różnym stopniu rozwijają swój model biznesowy w oparciu o Internet. Zaktualizowana strategia inwestycyjna funduszu opiera się na trzech filarach wzrostu:

I. Inwestycjach w tzw. digital disruption MCI rozważa i realizuje inwestycje w czyste
modele internetowe (tzw. pure players). Największe wzrosty prognozuje dla spółek działających w segmentach: media cyfrowe, e-commerce, marketplaces, Fintech, Internet of Things, Software as a Service, cloud computing, mobilny Internet oraz rozrywka cyfrowa.

II. Inwestycjach w tzw. digital ecosystem MCI bierze pod uwagę inwestycje w spółki działające na rynku rozwoju infrastruktury internetowej, takie jak telekomy i centra
gromadzenia danych.

III. Inwestycjach w tzw. digital adaptation MCI wspiera inwestycyjnie spółek, które po
osiągnięciu wiodącej pozycji w tradycyjnej gospodarce, mają ambicje, aby wspiąć się na poziom europejski i globalny dzięki wykorzystaniu możliwości Internetu. Fundusz poszukuje spółek, które mają potencjał osiągnięcia sukcesu na miarę strategie takich polskich czempionów jak Empik.com, mBank i GPW.

5. Jakie sklepy internetowe – na jakim etapie rozwoju – mogą starać się o inwestycje z subfunduszy MCI? Czy widzi Pan w Polsce wiele podmiotów spełniających kryteria inwestycyjne MCI?

T. Cz.: Szukamy podmiotów o atrakcyjnym modelu biznesowym z silnym i doświadczonym zespołem zarządzającym. Najbardziej interesują nas spółki, które mają potencjał powalczenia o udziały na zagranicznych rynkach, a wręcz z aspiracjami odniesienia sukcesu w skali globalnej. Pod względem inwestycyjnym Polska ma wiele do zaoferowania. Wystarczy wspomnieć, że w naszym kraju znajduje się około 50 proc. biznesu operacyjnego spółek portfelowych MCI, a w naszym portfolio znajdują się tacy liderzy e-commerce jak morele.net, frisco.pl, czy answear.com.

6. Dużo mówimy o rosnącym dwucyfrowo handlu elektronicznym w Polsce ale przytaczane liczby dotyczą głównie biznesów B2C. Jak to wygląda z perspektywy największych graczy e-commerce sektora B2B w Polsce (ABC Data) i na świecie (Index Grup Turcja)?

T. Cz.: W krajach takich jak Polska czy Turcja wymiana handlowa przez Internet ma olbrzymi potencjał wzrostu. Segment B2B w tych krajach naturalnie będzie dążył do standardów istniejących w innych państwach Unii Europejskiej czy też Stanach Zjednoczonych. Dobry obraz tego potencjału dają wyniki operacyjne obu spółek [przyp. red. ABC Data 4,8 mld zł przychodów w 2013 r. wobec 3,7 mld zł przychodów w 2012r. W tym 2,6 mld zł w 2013 r. na rynku krajowym], które rok w rok zwiększają swoje przychody z dwucyfrową dynamiką.

7. 15 lat w biznesie inwestycyjnym pozwala z pewnością skuteczniej
oceniać potencjał wzrostu firm z sektora e-commerce. Jaki wspólny mianownik mają biznesy szybko przekraczające próg rentowności na tym rynku?

T. Cz.: Perspektywiczny model biznesowy i silny management to kluczowe kompetencje każdej spółki, która ma szanse odnieść sukces. Im bardziej skalowalny model biznesowy, tj. posiadający umiejętność do łatwego zwiększania skali działalności, i bardziej doświadczony na arenie międzynarodowej zespół, tym większe prawdopodobieństwo, że taka firma szybciej wypracuje zyski.

8. Znany jest Pan z zamiłowania do gór. Wspinaczka to piękny i niebezpieczny sport, więc analogia do inwestycji nasuwa się sama – czy istnieje tutaj również element synergii wpływający np. na większą tolerancję ryzyka?

T. Cz.: W górach podobnie jak w inwestycjach – trzeba umieć szybko oceniać ryzyko i podejmować właściwe decyzje. Obydwa zajęcia wiążą się z pewną nieprzewidywalnością, co z kolei przysparza wielu silnych przeżyć.

 

źródło: mensis.pl nr 28

Zostaw odpowiedź