Millward Brown, jedna z najbardziej cenionych firm badawczych na świecie przedstawiła coroczny raport Top Brandz.
Poza ogólnym zestawieniem Millward Brown pokusił się o szeroką rozpiskę na temat każdej branży w tym handlu w wydaniu tradycyjnym i elektronicznym.
20 najwartościowszych marek w świecie handlu o:
1. Amazon +34%
2. Walmart +5%
3. The Home Depot +43%
4. eBay + 40%
5. Tesco -9%
6. Ikea +31%
7. Target +13%
8. Woolworths
9. Aldi -5%
10. Lowe’s +26%
11. Carrefour -6%
12. Costco +33%
13. Whole Foods
14. Walgreens
15. CVS
16. Falabella +7%
17. M&S +7%
18. Asda +19%
19. Lidl -2%
20. Coles.
Jest pewną hipokryzją fakt, że w czołówce najbardziej wartościowych marek najwięcej jest tych, które walczą o klienta jak najniższą ceną.
Druga tendencja to mocny wzrost marek trudniących się handlem internetowym. Przeciętny wzrost dla tej kategorii o mocne 17%. Mocniej urosły marki z kategorii ubrania – o 21%, piwo – o 36%, banki – o 23%, ubezpieczenia – o 19%. Handel trzyma się więc mocno.
Z raportu wynika także, że największa sprzedaż online występuje w Chinach (41%), Indiach (30%) oraz Brazylii (18%). Dobrze radzą sobie także Wielka Brytania (10%), USA (7%) oraz tutaj niespodzianka – Rosja – 5%.
6 złotych porad od Millward Brown dla marek handlowych to:
1. Upraszczaj proces zakupowy – zawsze istnieje możliwość poprawienia nawigacji i ścieżki finalizacji zakupowej. Sprzedawcy muszą do granic możliwości ułatwiać konsumentom: poruszanie się, oglądanie, testowanie i zakup produktów.
2. Buduj markę – najlepsza walka z showroomingiem to mocno marka z kompletnym asortymentem. MB szacuje, że w około 50% wszystkich dokonanych zakupów pojawiło się zjawisko showroomingu.
3. Dowartościuj konsumenta – klienci zawsze poszukują najlepszej ceny, szczególnie w przypadku niedrogich produktów. Istota sprawy to umiejętność sprawienia złudzenia, że wybierając produkt z naszą ceną konsument odczuwa satysfakcję z wyboru niskiej, dobrej ceny.
4. Walcz o częsty kontakt marki z konsumentami – każda metoda jest dobra. Najlepszy przykład to tanie restauracje w Ikeach.
5. Postaw na jakość – wytworzony w głowie konsumenta obraz marki musi odpowiadać faktycznemu stanowi rzeczy. Konfrontacja tych stanu umysłu konsumenta z rzeczywistością to najbardziej krytyczny moment w budowaniu wartości marki.
6. Marka komunikuje pewne wartości – brak umiejętności artykulacji wartości, jakie przyświecają marce to brak fanów oraz brak społeczności skupionej wokół marki.
Na koniec kilka rankingów ogólnych, a przede wszystkim top 10:
1. Apple +1%
2. Google +5%
3. IBM -3%
4. McDonalds -5%
5. Coca-Cola +6%
6. AT&T +10%
7. Microsoft -9%
8. Marlboro -6%
9. Visa +46%
10. China Telecom +18%
10 największych wzrostów w ciągu roku odnotowały:
1. Prada +63%
2. Brahma +61%
3. Zara +60%
4. Tencent +52%
5. Calvin Klein +52%
6. Samsung +51%
7. Gucci +48%
8. Visa +46%
9. The Home Depot +43%
10. Disney 40%
W ciągu ostatnich 8 lat największymi wzrostami pochwalić się mogą:
1. Subway +5145%
2. Apple +1045%
3 Amazon +470%
4 Hermes +297
5. Verizon +230%
6. McDonald +228%
7. IBM +221%
8. Google +188%
Czy silna marka oznacza silne finanse i sprzedaż? Sprawdźcie na wykresie w poniższej infografice.