fbpx

Twój e-commerce o zasięgu zagranicznym? Dlaczego nie!

Naszymi Klientami mogą być nie tylko Polacy mieszkający za granicą, ale również docelowo cały rynek danego kraju.

Zatem, zastanówmy się nad tym co powstrzymuje polskich przedsiębiorców przed ekspansją na zewnętrzne rynki. Odpowiedź jest prosta – obawy przed wzrostem kosztów: zapewnienie obsługi klienta w obcym języku, organizacja optymalnych rozwiązań dostaw produktów, obsługa płatności oraz znajomość przepisów dotyczących wymiany handlowej na terenie danego kraju. Zatem czy e-commerce na rynkach zagranicznych ma sens? Zdecydowanie tak. Klienci w poszukiwaniu nowych produktów w Internecie nie chcą się ograniczać jedynie do granic terytorialnych.

Efektywne rozwiązania w obsłudze klienta
Jakość obsługi klienta jest jednym z kluczowych czynników. Należy zadbać o poprawne opisy produktów w danym języku. Najlepiej zlecić profesjonalne tłumaczenie sklepu internetowego, szczegółowych opisów produktów oraz regulaminu sklepu. Ważne jest by klient zagraniczny mógł poruszać się po sklepie z taką samą swobodą, jak klient krajowy. Możliwość kontaktowania się Klienta z naszą firmą w tym języku jest kluczowa.  Klient nie może odczuć różnicy w poziomie obsługi, jedynie ze względu na bariery językowe. Zapewnienie kontaktu e-mail, jak również telefonicznego to standard, z którym należy się liczyć.

Sprawnie organizowane i tanie przesyłki zagraniczne
Kolejną istotną kwestią jest organizacja dostaw zakupionych produktów. Z pomocą przyjdą zautomatyzowane rozwiązania dedykowane sklepom internetowym, które pozwolą zaoszczędzić czas i uniknąć błędów. Jednym z ciekawych rozwiązań jest korzystanie z usług operatorów logistycznych, którzy zapewniają usługi wielu firm kurierskich na warunkach bardziej korzystnych niż bezpośrednio u przewoźnika. Pośrednik logistyczny zajmuje się wysyłkami kompleksowo – co pozwala na uniknięcie nieporozumień, opóźnień wynikających z niedopełnienia formalności celnych, jak również w naszym imieniu zajmuje się procedurami reklamacyjnymi. Należy pamiętać, że przepisy dotyczące wysyłek zagranicznych – niezbędnych formalności, ceł, przedmiotów zakazanych, różnią się w zależności od Państwa, nawet jeśli ograniczamy się do wysyłek na obszarze Europy. Każdorazowo należy sprawdzić czy dopełniliśmy wszelkich formalności. Wszystkim tym, którzy dopiero zaczynają wysyłać swoje produkty za granicę, a także tym, którzy chcą usystematyzować wiedzę z zakresu przesyłek zagranicznych polecamy zapoznanie się z darmowym e-bookiem „10 sposobów skutecznej wysyłki za granicę”.

Wysyłki zagraniczne a obowiązek podatkowy
Pamiętać należy również o prawidłowym opodatkowaniu naszych transakcji. Sprzedaż produktów za granicę, np. do krajów należących do Unii Europejskiej jest transakcją wewnątrzwspólnotową. Co istotne, obowiązek opodatkowania transakcji leży po stronie sprzedawcy zgodnie z obowiązująca w Polsce stawką VAT. Dopiero po przekroczeniu limitu transakcji – ustalonej w danym państwie na podstawie dyrektywy Unii Europejskiej w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, obowiązek podatkowy następuje w kraju do którego wysyłamy towary. W takim przypadku, sprzedawca ma obowiązek zarejestrować się jako podatnik w kraju, do którego prowadzi sprzedaż. Sprzedawca zawsze ma obowiązek stosowania się do przepisów prawa obowiązujących na terenie państwa, do którego wysyła towary. Przed rozpoczęciem transakcji handlowych na obszarze danego kraju należy wnikliwie przeanalizować prawa i obowiązki, którym będziemy podlegać.

Płatności z zagranicy za zakupy online.
Dokonywanie transakcji z zagranicy obecnie nie stanowi większej bariery w wymianie handlowej. Przedsiębiorca ma możliwość skorzystania z konta walutowego lub przewalutowania na rachunku bankowym. Konieczne jest wskazanie numeru rachunku bankowego przez sprzedawcę w formacie IBAN (Międzynarodowy Numer Rachunku Bankowego) oraz kodu BIC (SWIFT). Niestety operacja przewalutowania płatności wiąże się z dodatkową prowizją banku oraz zależna jest od kursu waluty, co może zniechęcić kupującego do transakcji. Bardzo popularną metoda płatności jest obecnie system PayPal, który zyskuje opinię zapewniającego ochronę kupującemu. Wszyscy sprzedawcy akceptujący płatności przez system PayPal muszą zostać zweryfikowani, a pieniądze są rejestrowane na koncie PayPal zaraz po zapłaceniu.

Branża e-commerce rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie, dlatego ograniczenie się tylko do rynku krajowego może okazać się niewystarczające by utrzymać pozycję w branży. Spełnienie wymogów poszerzenia zasięgu działania o rynki zagraniczne nie stanowi przeszkody nie do pokonania, a stanowi dużą szansę rozwoju biznesu. Klientowi zależy nie tylko na znalezieniu atrakcyjnego produktu, ale również na szybkiej i kompetentnej obsłudze transakcji, a to skąd dotrze do niego towar nie ma większego znaczenia.

Autor artykułu:
Ekspert e-Izby Klaudia Mądry – Dyrektor ds. sprzedaży i rozwoju relacji z klientem w firmie GlobKurier.pl.
GlobKurier.pl to profesjonalny operator logistyczny, który już od 10 lat zajmuje się świadczeniem usług kurierskich na terenie Polski jak i do ponad 190 krajów na całym świecie.

Zostaw odpowiedź