fbpx

Tych rzeczy nie warto kupować w 2014 roku

Rozwój technologiczny ma to do siebie, że niemal zawsze wyprzedza nasze przyzwyczajenia i upodobania. To, co jeszcze wczoraj było na topie, jutro jest już passé i zostaje wyparte przez kolejne, rynkowe nowości.

Sprawdźcie, co na rynku nowych technologii jest już zupełnie zdezaktualizowane i nie warte inwestowania naszych środków.

1. Telewizja kablowa

stary telewizor

Złote lata dla operatorów telewizji kablowych już dawno minęły. Na rynku amerykańskim od 2004 cyklicznie spada liczba klientów, którzy z niej korzystają. W czasach Netflixa, Hulu i Apple TV, którzy oferują więcej za mniej, rola “kablówek” coraz częściej ogranicza się do pełnienia funkcji dostawcy internetu. Jak zaznacza serwis Marketwatch, nic wskazuje na to, aby ten trend miał się odwrócić lub chociażby zatrzymać.

2. Telefonia stacjonarna

W chwili obecnej, abonentami jedynie sieci mobilnych, jest 38 proc. dorosłej populacji USA. W 2009 było to 21 proc., a w 2003 mniej niż 3 proc. Powolne wygryzanie tradycyjnej telefonii przez sieci komórkowe nie oznacza, że Amerykanie komunikują się tylko za pośrednictwem tej technologii. Dużo korzystniej finansowo wypada korzystanie z komunikatorów internetowych, np. Skype lub z technologii VOIP.

3. Nawigacje GPS

gps

W 2009 r. w USA sprzedano rekordowe 18 mln tych urządzeń. W zeszłym roku sprzedaż spadła do 7,5 mln. Powody takiego stanu rzeczy są co najmniej dwa. Z jednej strony to smartfony, które zastępują te urządzenia. Zamiast inwestować w dedykowany sprzęt, szybciej, prościej i taniej jest ściągnąć specjalną aplikację, nierzadko darmową i korzystać z systemu nawigacyjnego przy użyciu telefonu. Drugim powodem takiego stanu rzeczy jest coraz większa liczba fabrycznie montowanych tego typu urządzeń w nowych samochodach.

4. Odtwarzacze DVD i Blu-Ray

Sprzedaż płyt DVD i Blu-Ray spada. Nic zatem dziwnego, że maleje również liczba nabywców odtwarzaczy. W erze Video on Demand i dostawców, o których wspominałem w punkcie 1, taki sposób konsumpcji treści jest skazany na wymarcie – po co kupować płytę, skoro film jest na “wyciągnięcie pilota”?

5. Laptopy i komputery

Malejąca liczba sprzedawanych na całym świecie desktopów i notebooków to temat, który dość często gości na łamach Mensis. Większość użytkowników współczesnej elektroniki użytkowej jest zainteresowana raczej konsumpcją treści (sprawdzaniem poczty internetowej, przeglądaniem portali informacyjnych i społecznościowych, oglądaniem filmów i zdjęć), niż jej tworzeniem. Do tych czynności w zupełności wystarczy tablet. Oczywiście nie każdy użytkownik będzie w stanie dokonać takiej zamiany. Profesjonaliści nadal pozostaną przy tradycyjnych komputerach.

Co ciekawe, Polacy wyłamują się z tego trendu, o czym pisałem w tym miejscu.

Zostaw odpowiedź