fbpx

UE: 1 miliard euro kary dla Google za faworyzowanie swojej porównywarki cenowej

Jak donosi New York Times Google może po raz kolejny oberwać finansowo za faworyzowanie usługi Shopping kosztem innych porównywarek cenowych np. Ceneo.pl.

Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że po zbadaniu sprawy Komisja Europejska stoi na stanowisku, że Google utrudniał innym porównywarkom cenowym równą walkę z usług Shopping w ramach pracy swojej wyszukiwarki. Jak na razie nie znamy żadnych szczegółów, ale miałoby chodzić o lepsze prezentowanie wyników wyszukiwania z Shopping względem innych porównywarek. Nie wiadomo jak wygląda linia argumentacji prawnej Komisji Europejskiej.

Czy miałaby ona w domyśle domagać się od Google’a prezentowania w ramach zakładki „Zakupy” innych dostawców porównywarek jako konkurencyjna usługę? Czy też Google miałby zrezygnować z prezentowania produktów w formie boksów reklamowych, tak aby nie odciągać większej uwagi od klasycznych wyników wyszukiwania? Czy też, jak nie trudno zauważyć, od kiedy wprowadzono usługę Shopping dużo trudniej spotkać w organicznych wynikach wyszukiwania strony produktowe sklepów lub porównywarek cenowych. Google zawsze może wyjaśnić, że jest to efekt różnicowania wyników wyszukiwania, tak aby trafiać do różnych odbiorców.

To kolejne z szeregu innych postępowań, jakie Komisja Europejska toczy przeciwko Google’owi. W 2014 roku doszło do pierwszego porozumienia między stronami, ale nie doczekaliśmy się jego wdrożenia. Jak w praktyce miała wyglądać zmiana wyglądu organicznych SERPów? Komisja Europejska załączyła kilka zrzutów ekranu. Wystarczy uważniej się przyjrzeć aby zobaczyć nowe okno, które zajmie najlepsze miejsce w wynikach wyszukiwania – jego nazwa to alternatywy „alternatives”, zaś zadanie to wyświetlanie wyników wyszukiwania z innych wyszukiwarek lub porównywarek.

google2-1

Zostaw odpowiedź