fbpx
logo_komisja_europejska

UE: 2/3 sklepów internetowych nie szanuje praw konsumenta

Komisja Europejska wystąpiła z mocnymi wnioskami na temat praworządności sklepów internetowych w Europie. Zapowiada też, że za owymi wnioskami pójdą także stosowne czyny.

Jak sklepy internetowe przestrzegają prawa konsumenta na terenie UE? Nie najlepiej.

A przynajmniej tak wynika z poglądowego badania zleconego przez Komisję Europejską. Skrócone badanie tzw. screening ujął raptem 500 sklepów z branży odzieżowej, elektrycznej, akcesoriów domowych i mebli ujawniło, że normą jest ukrywanie przed konsumentami podstawowych informacji o ich prawach.

Chodzi o tak fundamentalne prawa jak:

14 dniowe prawo zwrotu i 14 dniowy czas zwrotu towaru – 50% badanych sklepów

2 lata rękojmi na towar – 30% badanych sklepów

Warunki doręczenia przesyłek i opłaty logistyczne – 20% badanych sklepów

Korzystanie z platformy ODR – 45% badanych sklepów

Zakaz geo-blokowania – 20% badanych sklepów

Przy czym należy zwrócić uwagę, że 500 sklepów w skali całej Unii nie jest w pełni reprezentatywną próbą. Komisja nie zdradza w jaki sposób dobrano do próby badawczej mocno skrytykowane sklepy, a jest to kwestia absolutnie kluczowa. Nie poinformowano także jakie były kryteria badania tzn kiedy uznawano, że dany sklep ukrywa informacje o prawach konsumenta.

Nieco więcej dowiedzą się sprzedawcy, którzy „wpadli” w badaniu. Komisja zapowiedziała, że wezwie ich do wyjaśnień i nakaże skorygowanie informacji zamieszczonych na stronach sklepów internetowych. Ponadto o sprawie dowiedzą się krajowi regulatorzy rynku, którzy zostaną zobowiązani do poprawy niekorzystnej sytuacji.

 

Więcej o badaniu zleconym przez Komisję Europejską

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_156

Zostaw odpowiedź