fbpx

UE: płatności biometryczne już w 2019 roku, a e-sprzedawcy nieprzygotowani?

Nowy standard płatności EMV 3-D Secure zapowiada przełom na miarę błyskawicznych płatności.

Pierwszy o nowince technologicznej postanowił zatrąbić MasterCard, który przeprowadził krótkie badanie na skromnej, 300 osobowej próbie europejskich sprzedawców internetowych. Biuro prasowe MasterCard nie podało żadnych szczegółów o tym, jak zrobiono badanie. Dlatego nie można tu mówić o jakiejkolwiek reprezentatywności badania. Tak czy inaczej, wynik nie napawa optymizmem – ledwie co ósmy badany ma świadomość wdrażania nowej europejskiej dyrektywy PSD2.

Zgodnie z europejską dyrektywą PSD2 silne uwierzytelnienie klienta (SCA) będzie obowiązkowe w płatnościach elektronicznych od września 2019 r.  Zanim to jednak nastąpi, wydawcy oprogramowania e-commerce oraz operatorzy płatności powinni przygotować się do wprowadzenia zmian w sposobie przetwarzania płatności.

Nowa dyrektywa prowadza dużo lepsze i wygodniejsze metody uwierzytelniania, których celem jest minimalizacja oszustw. Głównie dzięki biometrii. Ze względu na niższe wskaźniki akceptacji transakcji i sporadycznie częściej pojawiające się oszustwa w e-commerce, rozdźwięk pomiędzy handlem elektronicznym a fizycznym pozostaje kwestią do rozwiązania. W Europie dla płatności cyfrowych wskaźnik oszustw jest dziesięć razy wyższy niż dla transakcji fizycznych, co potencjalnie może  zniechęcać klientów do transakcji online.

„Od wielu lat handel internetowy rozwija się szybciej niż fizyczny. To bardzo dobra wiadomość dla sprzedawców online, ale działalność w segmencie e-commerce zobowiązuje ich do zapewnienia, że transakcje będą przebiegać bezpiecznie i bezproblemowo. We wrześniu przeprowadziliśmy pierwszą udaną transakcję Mastercard Identity Check zgodną ze standardem EMV 3DS. Dzięki naszej usłudze możemy oferować klientom nowe metody uwierzytelnienia. Obejmują one dynamiczne hasła, jak również biometrię, w tym rozpoznawanie odcisku palca, rysów twarzy, tęczówki oka czy głosu, które zapewniają bezpieczeństwo transakcje online i są rozwiązaniem e-commerce przyszłości”

– powiedział Milan Gauder, wiceprezes Mastercard Europe ds. usług.

Przygotowując się do wprowadzenia usługi Identity Check, zespół Mastercard przeprowadził jej pilotaż. Zdaniem osób przygotowujących pilotaż potwierdza się, że nowe rozwiązanie zmniejsza liczbę oszustw i przypadków odrzucenia transakcji przez bank (lub innego wydawcę karty płatniczej) oraz zapewnia wygodniejsze uwierzytelnianie klienta. W efekcie użytkownicy otrzymują lepszą obsługę, a sprzedawcy i wystawcy odnotowują wyższe przychody.

Warto nadmienić, że MasterCard nie przygotował żadnych więcej szczegółów dotyczących tego typu płatności, w tym przykładów zastosowania.

Zostaw odpowiedź