fbpx
fake reviews

UK: Facebook i eBay muszą natychmiast walczyć z fałszywymi recenzjami

Plaga fałszywych recenzji produktowych, a także negatywnych recenzji od nieuczciwej konkurencji obiega świat e-commerce i nie daje za wygraną.

Wielka Brytania ma długie tradycje w obnażaniu przemysłu produkującego fałszywe tradycje. Sięgają co najmniej 2013 roku, kiedy to redakcja The Guardiana opublikowała artykuł, który był efektem dziennikarskiego śledztwa. Już wtedy wynikało z niego, że sztuczne tworzenie opinii w Wielkiej Brytanii dzieje się na skalę przemysłową i stanowi niezły biznes.

Plaga fałszywych opinii zalewająca Wielką Brytanię była, zdaniem dziennikarzy, efektem taniej siły roboczej z krajów byłego Imperium Brytyjskiego: Bangladeszu, Indii oraz Indonezji. Dzięki masowemu dostępowi do sieci w tych krajach wielu użytkowników chętnie i za dosłowne grosze rozsiewa nieprawdziwe i nadzwyczaj pozytywne opinie w brytyjskich portalach.

W ubiegłym roku Agencja rządowa Competition and Markets Authority (Urząd ds. Konkurencji i Rynków) przeprowadziła podobne śledztwo, zaś jego wyniki okazały się równie zatrważające. Z tym, że urząd nie skończył na publikacji, ale zażądał od właścicieli konkretnych portali natychmiastowych zmian, które mają na celu ochronę konsumentów przed fałszywymi opiniami. Ich źródłem może być zarówno firma, która chce zyskać nieuczciwe opinie, jak i konkurencja, która chce obciążyć inną firmę negatywnymi opiniami.

Głównymi wezwanymi do natychmiastowego działania są Facebook oraz eBay. O ile ten drugi wybór nie jest zaskakujący, wszak eBay to drugi portal e-commerce w Wielkiej Brytanii (zaraz po Amazonie), to nacisk na Facebooka jest nowością. Wiemy o licznych przypadkach zamieszczania fejk newsów na portalu Marka Zuckerberga, z którymi administracja próbuje walczyć, ale fałszywe opinie to jednak pewna nowość.

Jak donosi CMA cała akcja trwa już od lata 2019. W tym czasie Facebook usunął aż 188 grup skupiających „producentów” fejkowych opinii i 24 konta użytkowników. To pokazuje jak skoncentrowany jest ten biznes – wystarczy kilka trafnych ruchów i można w znacznym stopniu go ograniczyć.

1 komentarz

  1. karton 13-01-2020

Pozostaw odpowiedź karton Anuluj pisanie odpowiedzi