fbpx

UOKIK: Inspekcja Handlowa zasypana wnioskami o mediację

Raptem dwa lata po wejściu nowych przepisów w życie konsumenci na potęgę skarżą się na podmioty gospodarcze, szczególnie w branży finansowej.

ADR czyli Alternative Dispute Resolution to nowy wynalazek prawny Unii Europejskiej, który w Polsce wszedł w życie 10 stycznia 2017 roku. W ciągu dwóch lat od tego momentu konsumenci w Polsce złożyli aż 37 tysięcy tego typu wniosków.

Najczęściej obleganym urzędem państwowym była Inspekcja Handlowa, stąd jak nie trudno się domyślić, głównie o nieuczciwość oskarżana była przez konsumentów branża handlu, a tym samym także e-handel. W ten sposób złożono aż 17 tysięcy wniosków. Nie wiadomo jednak, ile z nich dotyczyło sklepów internetowych.

Niewiele mniej zarzutów ze strony konsumentów padło pod adresem branży finansowej – okrągłe 14 tysięcy. Tutaj solidarnie odpowiadały konsumentom trzy urzędy: Rzecznik Finansowy, Sąd Polubowny przy KNF i Arbiter Bankowy.

Konkretna liczba złożonych wniosków przedstawia się następująco:

  • Inspekcja Handlowa (17 496),
  • Rzecznik Finansowy (7 755),
  • Sądu Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego (5 348),
  • Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (3 364)
  • Arbiter Bankowy (1 665).

Z kolei Rzecznik Praw Pasażera przy prezesie Urzędu Transportu Kolejowego zwrócił uwagę na bardzo duży wzrost rozpoznawalności instytucji – w 2018 r. wpłynęło do niego o 70 proc. więcej wniosków niż w roku poprzednim. Naturalnie, można to tak odczytywać. Można też domniemać, że znacząco pogorszył się standard polskich przewoźników, w tym PKP.

Średnio postępowania polubowne trwały 89 dni. Najkrócej – przeciętnie 28 dni – przed prezesem UKE (telekomunikacja), najdłużej – średnio 316 dni – przed Rzecznikiem Finansowym.

Zostaw odpowiedź