fbpx
uokik

UOKiK w 2018: 50 tys. interwencji i pół miliona porad konsumenckich

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podsumował swoje działania w 2018 roku – a działo się naprawdę sporo.

W 2018 r. miejscy i powiatowi rzecznicy praw konsumenta udzielili dokładnie 475 929 porad. To nieco więcej niż w 2017 r. (447 tys.). Konsumenci najczęściej zgłaszali problemy z wadami produktów – ponad 243 tys. Zgodnie z trendem zaznaczonym w ubiegłych latach były to głównie reklamacje ubrań i butów – ponad 78 tys. spraw, ale ich liczba już trzeci rok z rzędu się zmniejsza. Niewiele mniej problemów wywołał sprzęt RTV, AGD i komputery (prawie 66 tys.). A wyraźniej mniej meble (prawie 37 tys.). Przy czym w ostatnim przypadku skarg było o 15%  więcej niż rok wcześniej.

W telegraficznym skrócie osiągnięcia urzędu za rok 2018 (to nie błąd, urząd podaje zagregowane dane z rocznym opóźnieniem)  to:

  • ponad 475 tys. porad
  • 52 tys. interwencji u przedsiębiorców
  • pomoc procesowa w blisko 4 tys. spraw

– Rzecznicy konsumentów to bardzo ważna instytucja. Są jak lekarze pierwszego kontaktu w sprawach konsumenckich: zdiagnozują problem, udzielą porady, podejmą się interwencji u przedsiębiorcy, pomogą w sprawie sądowej. Wielu z nich zajmuje się też profilaktyką – edukują konsumentów, aby unikali pułapek i byli świadomi swoich praw. Zależy nam, aby rzecznicy byli łatwo dostępni dla mieszkańców i oferowali im jak najwyższy poziom ochrony. Często tak właśnie jest. Niestety, wciąż są powiaty, gdzie rzecznik pracuje na ułamek etatu albo pełni równolegle inne funkcje w starostwie – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Rzecznicy często interweniowali w sprawie usług – porad w tym temacie było prawie 157 tys. Najwięcej skarg – tak jak rok wcześniej – dotyczyło telekomunikacji: 35 tys. Ich liczba spadła jednak aż o 25 proc.

– Przyczyną może być ograniczenie działalności nieuczciwych firm, które podszywały się pod dotychczasowego operatora i podsuwały do podpisu nową umowę jako aneks do starej. Poskutkowały kary nakładane przez UOKiK i nagłośnienie tematu, które zwiększyło czujność konsumentów. Wiele takich firm już upadło. Podobnie jest w branży energetycznej – tam też spadła liczba skarg na alternatywnych sprzedawców – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Ponadto, do rzeczników konsumentów trafia także coraz mniej spraw finansowych. Przybyło natomiast skarg na branżę turystyczną – aż o 44 proc. w porównaniu do 2017 r. Rzecznicy mają też coraz więcej spraw powiązanych z opieką zdrowotną.

Zostaw odpowiedź