fbpx

Użyteczność największych sklepów internetowych w Polsce

Usability LAB i nasi przyjaciele z eKomercyjnie przygotowali raport na temat pod tytułem “Użyteczność najczęściej odwiedzanych detalicznych e-sklepów w Polsce w 2013”.

Głównym powodem do przygotowania raportu były wyniki badań z USA i UK, które wskazują, że odsetek porzucanych koszyków w tych krajach wynosi 61%.

 

Metodologia badania była następująca: zbadano dwadzieścia sklepów, które wybrano na podstawie liczby odwiedzin według badań Megapanel/PBI od stycznia do kwietnia. Drugim czynnikiem kwalifikującym była liczba pozytywnych opinii w programie Zaufane Opinie Ceneo oraz według Rankingu Opineo.

 

Lista przebadanych sklepów wygląda następująco:
1. Aledobre.pl
2. Alma24.pl
3. Answear.com
4. Bonprix.pl
5. Cyfrowe.pl
6. Empik.com
7. Euro.com.pl
8. Intymna.pl
9. Komputronik.pl
10. Mediamarkt.pl
11. Merlin.pl
12. Militaria.pl
13. Motostrada.pl
14. Narzedzia.pl
15. Oponeo.pl
16. Perfumeria.pl
17. Redcoon.pl
18. Szkla.com
19. Tchibo.pl
20. Zalando.pl

 

Najbardziej interesująco wygląda opis kryteriów, według których oceniano sklepy – to istotna wskazówka jakie cechy powinien posiadać sklep internetowy zoptymalizowany pod kątem usability i konwersji.

 

Ergonomia: odpowiedni konstrast napisy/tło, liczba krojów czcionek i kolorów – maksymalnie pięć, w aktualnie edytowanym polu formularza widoczny jest migający kursor.

 

Dostępność: sklep ma responsywną witrynę, wyszukiwarka reaguje na zawężenie kryteriów wyszukiwania w czasie rzeczywistym, przycisk akcji mają wypełnione opisy ALT.

 

Architektura informacji: nazwy w menu nawigacyjnym są zrozumiałe, jednoznaczne i odpowiadające standardom, pola opcjonalne formularza mają etykiety “pole opcjonalne”, strona pozbawiona jest literówek w nagłówkach, nazwach kategorii.

 

Odporność na błędy: formularze zgłaszają komunikaty, co zrobiono źle przy próbie przejścia przy nieudanej walidacji, wyszukiwarka daje podpowiedzi/sugestie zmian zapytania, jeżeli nic nie znajduje na zadane pytanie, pole checkbox “potwierdzam,
że zapoznałem się z regulaminem” jest oznaczone jako wymagane, ale domyślnie niewybrane.

 

Starczy bicia piany, pora sięgnąć po brzytwę – poniżej wyniki największych polskich sklepów internetowych.

 
Jak widać świeżo upieczony sklep Mediamarkt ośmieszył wieloletnich uczestników rynku e-commerce. Zaskakująco słabo wypadł Komputronik, dobrą pozycję zaliczył niespójny i przeładowany na pierwszy rzut oka EURO.com.pl.

Najwyżej oceniane elementy sklepów to: karta produktu (76%), koszyk (75%) i strona główna (66%). Według wyników badań najlepszą stronę główną ma Answear.com. Gorzej było z wyszukiwarką – tutaj żaden sklep nie zasłużył na wyróżnienie, ale najlepiej poszło Mediamarkt.pl.

 

Kiepsko wypada także listing produktów – średnia ocena to 56%. Tutaj wzorcem do naśladowania jest Redcoon.pl, który zdobył aż 81%. Dobrze wypadły także Komputronik.pl oraz Intymna.pl.

3 komentarze

  1. Teo 04-10-2013
  2. Andrzej Lemański 04-10-2013
  3. Marrek 02-11-2013

Zostaw odpowiedź