fbpx

Viral marketing jako komponent marketingu internetowego

Marketing wirusowy (ang. viral marketing) polega na zainicjowaniu sytuacji, w której potencjalni klienci będą sami między sobą rozpowszechniać informacje dotyczące firmy, usług czy produktów. Jest to specyficzna forma działań marketingu internetowego, oparta głównie na aspekcie interaktywności Internetu oraz sieciach powiązań pomiędzy uczestnikami rynku internetowego.

Marketing wirusowy błędnie nazywany jest reklamą wirusową – bowiem „wirusem” w sieci może być zarówno forma promocyjna (np. reklama, wówczas mówimy o reklamie wirusowej), jak i „wirusa” stanowić może produkt, cena lub inne narzędzia marketingowe. Głównym celem artykułu jest wskazanie obecnych form i zastosowań marketingu wirusowego w Internecie.

Marketing wirusowy (viral marketing) jest traktowany jako część marketingu internetowego. Wirus, jako nośnik informacji, rozprzestrzenia się on pomiędzy ludźmi i stopniowo „zaraża” kolejnych internautów. Przyczyn rozwoju działań typu Vidal marketing jest wiele, w tym w szczególności:

  1. rozwój Internetu oraz aktywności firm na tym obszarze;

  2. rozwój social mediów;

  3. spadek skuteczności innych form promocji;

  4. spadające zaufanie odbiorców odnośnie marek i firm;

  5. wzrost znaczenia marki, która jest rekomendowana

W wymienionych obszarach ważne jest zwrócenie uwagi na powiązanie marketingu wirusowego ze wzrostem znaczenia tych marek, które są użytkowane i którym ufają inni znajomi. Rysunek 1 porównuje te dwa modele marketingu – tradycyjnego i szeptanego – w uproszczony sposób. W obu przypadkach zostało zaprezentowane oddziaływanie pojedynczej akcji promocyjnej.

 

Na rysunku można zobaczyć, że za pomocą marketingu szeptanego informacja dociera do znacznie większej liczby odbiorców, niż w przypadku tradycyjnego modelu marketingu.

Nie można „odłączyć” marketingu wirusowego od marketingu szeptanego oraz marketingu rekomendacji. Marketing szeptany jest formą promocji, która znakomicie radzi sobie z tymi zadaniami. Są to działania marketingowe, które mają na celu wywołać szum medialny wokół danego produktu przy niewielkim nakładzie finansowym i które wpływają na klientów w taki sposób, aby przekazywali oni kolejnym potencjalnym konsumentom informacje na temat produktów lub usług. Marketing szeptany często traktowany jest także jako interesująca opowieść, a nie tylko tradycyjna rozmowa na temat produktu. Ta nowoczesne forma marketingu staje się coraz bardziej popularna w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu przedsiębiorstwa. Marketing szeptany opiera się więc na stymulowaniu rozmów konsumentów oraz przekazywaniu prawdziwych informacji, zarówno o zaletach, jak i wadach produktu czy usługi. Istota Word of Mouth Marketing tkwi w szczerości i obiektywnych opiniach, jego działania nie łamią zasad etyki biznesu.

Marketing rekomendacji konsumenckich stanowi odłam marketingu szeptanego. Skupia się on na reklamowaniu samego produktu, poprzez doświadczenie klientów z tym konkretnym produktem. W efekcie klienci przekazują naturalne, a przede wszystkim wiarygodne rekomendacje, które zazwyczaj skutkują podjęciem decyzji zakupowych.

Ze względu na specyfikę „wirusów” można sklasyfikować marketing wirusowy na:

  • wirusy produktowe (np. tutoriale);

  • wirusy cenowe (np. ruchome cenniki produktów);

  • wirusy dystrybucyjne (np. systemy wiki-wiki);

  • wirusy promocyjne (np. reklama wirusowa).

Najważniejszą zaletą stosowania marketingu wirusowego jest zwiększenie rozpoznawalności marki w Internecie, a poprzez marketing szeptany i rekomendacyjny – zwiększenie zaufania do marki, co w konsekwencji przynosi zwiększone zyski ze sprzedaży.

W prezentowanym artykule zostanie przedstawiona jedna z form marketingu wirusowego – promocja wirusowa.

Komunikat marketingowy jako „wirus”

Promocja wirusowa to doskonały przykład nowoczesnej formy marketingu. Opiera się on na nowatorskich pomysłach i niekonwencjonalnym podejściu do kreowania przekazów marketingowych. Warto pamiętać, iż często nie trafia on bezpośrednio do grupy docelowej, jednak nie to jest jego głównym założeniem. Odbiorcy z założenia są grupą wielopoziomową, a właśnie to jest czynnikiem sukcesu kompani tej innowacyjnej formy marketingu.

Promocyjny wirus może stanowić:

  1. reklama – najczęściej na portalu You Tube lub na innych portalach społecznościowych;

  2. promocja sprzedaży – w formie gadżetów elektronicznych, wygaszaczy ekranu, kuponów rabatowych, itd.;

  3. public relations – budowanie wizerunku marki poprzez udostępnianie ciekawych, użytecznych informacji z punktu widzenia internauty lub użytkownika produktu.

Promocyjne gadżety jako wirus.

Coraz intensywniej wykorzystywane narzędzia w marketingu wirusowym to także sieciowe gadżety. Zalicza się do nich miedzy innymi:

– wygaszacze ekranu,

– interaktywne gry,

– tapety na pulpit komputera i telefonu, itd.

Wszelkiego rodzaju gadżety utożsamiane są z konkretną marką produktu. Przykładem może być firma Coca-Cola, która udostępnia internautom wygaszacze ekranu, tapety oraz innego rodzaju gadżety elektroniczne w formie marketingu wirusowego (rysunek 2).

 

 Coca Cola dzięki temu zabiegowi marketingowemu zdobyła jeszcze większą popularność, zwłaszcza wśród ludzi młodych, podążających za trendami. Dzięki tym elementom dana firma jest intensywnie reklamowana, a jej wizerunek staje się coraz bardziej rozpoznawalny.

Portale społecznościowe a marketing wirusowy

Rodzajem profilu reklamowego na Facebooku, który stosuje marketing wirusowy, jest profil o charakterze wizerunkowo-sprzedażowym Grupa Archipelag ( rysunek 3).

 

Grupa Archipelag działa w obszarze promocji wirusowej – public relations, rozsyłając do swoich „fanów” informacje na temat oszczędnego budowania domów oraz reklamy nowych projektów budowlanych, które pojawiają się w ofercie katalogowej. Grupa Archipelag prowadzi także konkursy na stronie (np. konkurs świąteczny – nagrody stanowią projekty domów pracowni projektowej Archipelag) oraz udostępnia aplikację „Graj i buduj”, zrzeszającą internautów w społeczność skupioną wokół metod budowania ekologicznych domów. Buduje markę poprzez przekazywanie informacji użytkowników i tworząc wartość dodana w postaci porad oraz inspiracji. Dodatkowo, po zarejestrowaniu się na forum Grupy Archipelag (na stronie jest forum dyskusyjne) użytkownik może pozyskać informacje dodatkowe o marce, realizacjach, itd. Użytkownicy, którzy budują domy na podstawie projektów Archipelagu na forum rozsyłają sobie w formie wirusowej informacje pozyskane od firmy oraz własne projekty z uwagami, będąc tym samym współtwórcą zmian w projektach firmy.

Reklama wirusowa na You Tubie

Marketing wirusowy najczęściej kojarzony jest ze śmiałymi i unikalnymi kampaniami, które zawierają między innymi zabawne bądź szokujące filmiki w jednym z najpopularniejszych na świecie serwisie społecznościowym YouTube.com.

Przykładem zastosowanie skutecznej reklamy wirusowej na You Tubie jest reklama marki Evian „Roller Babies international version” (rysunek 4).

 

 

W reklamie pojawiają się małe dzieci jeżdżące na rolkach. Cała reklama jest sympatyczna oraz oddziałująca emocjonalnie na odbiorców. Na temat reklamy wypowiedziało się ponad 12 tysięcy osób, swoją opinie wyraziło w formie „lubię to” ponad 50458241 osób. Link z reklamą „rozprzestrzeniał się” różnorodnymi kanałami informacyjnymi: poprzez e-mail, komunikatory informacyjne, komunikatory społecznościowe, tablice aktualności na Facebooku, itd. Użytkownicy przesyłali informacje znajomym, znajomi znajomym i całość rozwinęła się lawinowo. Powstały na You Tubie modyfikacje tej reklamy, nowe formy aktywności dzieci w reklamach, itd. Marka zbudowała wirtualną społeczność wokół reklamy, przesyłanej w formie wirusowej.

Inną forma reklama wirusowej jest reklama interaktywna. . Reklama interaktywna jest multimedialnym przekazem, którego celem jest nawiązanie interakcji z użytkownikami społeczności wirtualnej. Są to reklamy dedykowane na You Tuba, które w formie telewizyjnej nie miałyby możliwości oddziaływania na odbiorcę w formie dialogu. Przykładem może być tutaj np. reklama marki Tipp-Ex „A hunter shoots a Bear”.

Podsumowanie

Działaniem wirusowym w Internecie są najczęściej intrygujące filmy reklamowe, które użytkownicy Internetu rozsyłają między sobą. Wykorzystywana jest także zasada marketingu szeptanego, opowieści – które wędrując między potencjalnymi klientami mają zwiększać świadomość produktu i czynić z niego produkt symboliczny. Pamiętać jednak należy, że wirus może stanowić inne, oprócz reklamy, narzędzie marketingu. A efektywność marketingu wirusowego w dużej mierze zależy od pomysłowości twórców oraz formy prezentowanej treści.

Zostaw odpowiedź