fbpx

W Internecie kupujemy od poniedziałku do czwartku

Takie wnioski płyną z bardzo ciekawych danych, jakie upublicznił KIR, który prowadzi system bezpośrednich płatności internetowych Paybynet. Kłóci się to z dość powszechną opinią, że szczyt obrotów w polskim handlu internetowym przypada na niedzielny wieczór.

Według KIR szczyt w polskim e-commerce przypada na poniedziałek, wtedy to realizowana jest blisko co piąta transakcja z całego tygodnia przy średnim koszyku 163 złote.

 

 

Różnica między szczytowym poniedziałkiem a senną sobotą to aż 60 procent! Dodatkowo, wartość transakcji w sobotę jest zdecydowanie najgorsza i znacząco odstaje także od ilości. Innymi słowy, w soboty Polacy składają najmniejsze koszyki w całym tygodniu handlowym (siedmiodniowym na szczęście dla handlu internetowego) – różnica względem poniedziałku przekracza 90 procent! Jeśli ktoś szuka oszczędności w marketingu internetowym, to z powodzeniem może praktycznie wyłączyć wszystkie narzędzia online w szóstym dniu tygodnia.

 

 

Zdaniem Artura Wojtczuka, dyrektora Linii biznesowej płatności internetowe w KIR, taki rozkład transakcji może mieć kilka przyczyn. Im bliżej końca tygodnia tym mniejsze są szanse na otrzymanie przesyłki przed weekendem. – W weekend nie funkcjonują usługi kurierskie czy pocztowe, czyli nie możemy ani wysłać ani odebrać towaru, a zazwyczaj nie można też zrealizować odbioru osobistego. Mimo, że wykorzystując Paybynet, który działa 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, za zakupy zapłacimy w każdej chwili, a sklep natychmiast otrzyma informację o płatności, to procesy związane z dostawą zwykle są uruchamiane dopiero w poniedziałek – komentuje A. Wojtczuk. – Mamy też świadomość, że co prawda w sklepach internetowych zakupy zrobimy także w sobotę czy niedzielę, ale fizycznie ktoś obsłuży nasze zamówienie pierwszego dnia roboczego po dniach wolnych. Mniej zakupów w dni wolne to również pochodna naszego stylu życia. Ten czas często spędzamy poza domem i – jak zaobserwowaliśmy – im ładniejsza pogoda i dłuższy weekend, tym mniej odnotowujemy transakcji – dodaje A. Wojtczuk.

 

liczba_wartość_transakcji_PBN_w_poszczególne_dni_tygodnia

Jeśli spojrzymy na poszczególne godziny w danym dniu to dominują pory wieczorne, co
jest już zgodne z potocznymi intuicjami. Największa liczba transakcji w ciągu doby zlecana jest między godz. 20:00 a 21:00, a najwięcej na zakupy on-line wydajemy między 19:00 a 20:00. Co ciekawe, Polacy nie ograniczają się w zakupach internetowych w pracy – pierwszy szczyt dnia przypada między 11 a 12 i nie ustępuje wiele temu z przedziału 19-21.

 

liczba_wartość_transakcji_PBN_w_ciągu_doby

 

W jaki sposób można wykorzystać tego typu informacje? W dniach i godzinach szczytu warto chociażby eksperymentalnie podnieść stawki w systemach marketingu automatycznego, takich jak Google Adwords. Ciekawe rezultaty może przynieść także celowanie w godziny szczytu z newsletterami promocyjnymi.

 

Zostaw odpowiedź