fbpx

Watson wie co kupisz. Wyjaśni nawet dlaczego.

O algorytmie Watson (a raczej zbiorze algorytmów i sprzętu) pisaliśmy już nie raz, ale praktycznie zawsze w superlatywach. Tym razem będzie trochę inaczej, ponieważ IBM ogłosił „IBM Watson Trend” czyli ranking, w ramach którego algorytm Watson rozpoznaje najlepsze okazje zakupowe.

Tym razem, akcja nie jest skierowana w stronę wielkich korporacji lub instytucji ale w stronę konsumentów, którzy nie wiedzą co kupić najbliższym na święta.

 

 

Na dedykowanej stronie www Watson na bieżąco typuje najlepsze prezenty pod choinkę. Uwzględnia przy tym setki tysięcy czynników, w tym rankingi stworzone przez inne strony www, posty w social media, na forach, rankingi, recenzje i testy, opinie o produktach wystawione w komentarzach w sklepach internetowych. Aktualnie czyni tak w trzech najpopularniejszych kategoriach zakupowych w USA: elektronice konsumenckiej, zabawkach i zdrowiu (Tech, Toys, Health).

 

Jeśli więc mierzi Was czytanie kolejnych opinii o produktach – warto zapoznać się z analizami, jakie poczynił Pan Watson. Niekoniecznie w celach zakupowych, ale to dobry przykład tego, w jakiś sposób działa zjawisko nazwane „społecznym dowodem słuszności”.

 

Aktualnie najwyżej punktowane (od 0 do 100) pomysły według Watsona to:

  • Apple Watch 100
  • Telewizor Samsung 83
  • Telewizor Sony 56
  • Klocki Lego seria Friends 33
  • Klocki Lego seria Star Wars 28
  • Telewizor LG 26
  • Microsoft Surface Pro 4 24
  • Aparaty Canon 19
  • Klocki Lego seria City 17
  • Słuchawki Beats by Dre 17
  • Tablety Samsung Galaxy 14
  • Słuchawki Sennheisera 14
  • Aparaty Sony 13
  • Telewizory Visio 12
  • R2-D2 Astromech – interaktywny Droid – 11
  • Apple iPad Air 11
  • Apple iMac 11
  • Gra GTA 11
  • Słuchawki Bose 11
  • Kamera GoPro 11

 

Czy któryś z tych wyborów zaskakuje? Absolutnie nie i tutaj kryje się siła i racja „społecznego dowodu słuszności”. Z jednej strony wybory te pokazują siłę inteligencji społecznej Watsona, który lepiej niż prawidłowo odczytał o czym się pisze w Internecie najczęściej i najpochlebniej. Z drugiej zaś strony nie jest to głos ekspercki, specjalistyczny, który wyłowiłby fakty dotychczas nam nieznane. Co więcej, ranking ten nie jest niczym więcej jak odczytaniem najpopularniejszych stereotypów, które zazwyczaj są błędne.

 

Dowodem na to jest chociażby fakt polecania słuchawek Beats by Dre przed produktami Sennheisera czy też Bose. W zgodnej opinii ekspertów, te pierwsze nie dorównują w żadnej materii produktom sklasyfikowanym na niższych pozycjach. Podobnie telewizory Sony, wieloletniego lidera technologii 4K Ultra HD nie odstają od telewizorów Samsung. Podobna dyskusja może toczyć się między zwolennikami aparatów Nikon i Canon oraz Sony.

 

Po co więc tworzyć tego typu zestawienia? Zamierzonym celem jest reklama Watsona, niezamierzonym zaś utrwalanie wyborów zakupowych kierowanych „zmysłem zbiorowym”. Mamy inteligencję 1.0, czekamy na 2.0.

Tutaj pełne zestawienie, wraz z uzasadnieniami Watsona (jest to najciekawsza część zestawienia, która podpowiada w jaki sposób algorytm działą)

https://ibmwatsontrend.com/#/

Zostaw odpowiedź