fbpx

Waze – Google wie jak wyświetlać reklamy w aucie!

Waze to projekt rozwijany od 2008 roku, na tyle skutecznie, że zyskał sobie zyskał sobie już 55 milionów dolarów dokapitalizowania. A to było przed tym, gdy został przejęty w lipcu 2013 roku przez Google za ponad 1 miliard dolarów.

Czym jest ta zjawiskowa aplikacja przeznaczona dla kierowców, i dlaczego Google wierzy, że przyniesie mu miliardy?

 

Waze (czytamy ways, czyli drogi), to specyficzna nawigacja w postaci aplikacji przeznaczonej na smartfony z modułami GPS. Występuje w wersji iOS, Android, Windows Phone, Symbian, Blacberry, Windows Mobile. Wyjątkowość Waze polega na tym, że drogę do celu podpowiada społeczność, a nie algorytm – jak w klasycznej nawigacji. Pod pewnymi względami Waze przypomina nieco polskiego Janosika.

 

Głównym problemem każdej klasycznej nawigacji jest niezdolność do reagowania w czasie rzeczywistym. Waze podejmuje ten problem – użytkownicy aplikacji udostępniają informację o wypadkach, zagrożeniach, korkach, podobnie ma się sprawa ze zmianami tras, które są wywołane przez remonty lub otwarcia nowych dróg. Nowa funkcja to aktualizacja cen paliw – dzięki codziennym aktualizacjom przez innych tankujących użytkownicy mogą porównywać ceny paliw na swojej trasie. Ale gdzie tu reklamy Google?

 

W tym miejscu warto przywołać artykuł Digiday o reklamodawcach Waze’a. Najciekawszy kazus dotyczy Taco Bell, amerykańskiej sieci barów szybkiej obsługi, która serwuje dania kuchnię meksykańską. Otóż Taco Bell skusiło się aby nanieść na mapę przejazdów osób w określonej odległości lokacje swoich restauracji wraz z wyświetleniem odpowiedniej reklamy. Zrobiło to bardzo rozsądnie dobierając porę i czas tak aby w dużej mierze trafiać w potrzeby kibiców zmierzających na mecz futbolowy.

 

Reklama odniosła wielki sukces, średni CTR kliknięć „poprowadź mnie do Taco Bell” wyniósł 3% – można podejrzewać, że współczynnik konwersji był niewiele niższy. W dodatku ilość użytkowników korzystających z Waze w USA gwałtownie rośnie – w ciągu dwóch lat o 46.8 procenta, z 2.9 miliona w grudniu 2012 do 4.3 miliona w grudniu 2013.

 

Zostaw odpowiedź