Wedel zdecydował się na sprzedaż swoich produktów przez Groupon. Choć są to tylko 3 zestawy słodkości do wyboru, a sama akcja jest testem, to symbolizuje ona zmiany – duże marki próbują sił online, zaś Groupon przesuwa powoli swój profil od usług do markowych produktów.
Przeanalizujmy sytuację z punktu widzenia obydwu podmiotów tj. marki Wedel oraz Groupon’a.
Grupa Groupon to ciągle trzeci największy gracz e-commerce w Polsce (zaraz po Grupie Allegro i Nokaut.pl) docierająca do 11,2% internautów (wg Megapanel PBI/Gemius – marzec 2013). Choć liczba użytkowników serwisu zmniejszyła się w stosunku do złotego okresu zakupów grupowych, to jest to liczący się gracz na rynku z silnym zespołem marketingu internetowego i co ważne dysponujący znaczącą bazą adresów e-mail.
Tym samym staje się dobrą platformą do testowania obecności marek w e-commerce czy nawet w lansowaniu nowych produktów np. znana marka X wprowadza produkt, który na początku można kupić tylko przez Groupon.
Wedel dzięki obecności nie zyska dużej sprzedaży tj. większej niż w analogicznym czasie w kanale tradycyjnym lub supermarketach, ale obecnością na Grouponie dotrze do kilku milionów internautów. Komunikacja marki, zwłaszcza przed okresami prezentowymi (np. dzień matki) może mieć wymierne korzyści na sprzedaż produktów Wedla w każdym z kanałów, przy czym jednorazowy test może być niewystarczający do zbadania pełnego potencjału nowego dla Wedla kanału.
Słabo… słabo…
Wedel niczego nie testuje. Możliwe, że nawet nie wie o całej akcji sprzedażowej na grouponie, sprzedającym jest Inlogistyka sp. z o.o. spółka która bardzo mocno współpracuje z Grouponem i sprzedaje to, co ma szanse sprzedać się na Grouponie w ilości powyżej 100 (sprzedawali np. zestawy herbat, pezenty pod choinkę).
I to ona jest ofertodawcą i to ona sprzedaje, kupując wcześniej od Wedla
Właścicielem Inlogistyki jest Integer, który kompleksowo obsługuje Groupon logistycznie. Wedel testuje świadomie, a przynajmniej tak twierdzi Pani kierownik komunikacji firmy Wedel na łamach PB.
Maciej – Technicznie zgoda – to nie Wedel jest finalnym sprzedawcą zestawów, tak jak w przypadku zakupów w sklepie osiedlowym – nie kupujesz czekoladki od Wedel, tylko od właściciela sklepu. Wedel po prostu nie ma kompetencji w sprzedaży online, więc obsługa idzie przez trzeci podmiot. Tak jak akcje w punktach sprzedaży, tak i ta organizowana jest przez Wedel, czego potwierdzenie znajdziesz w wywiadzie w Pulsie Biznesu.