fbpx

Widoczność w Google: sklepy z branż książki, filmy, muzyka, spożywka oraz art dziecięce

Siłami agencji reklamowej LeadBullet oraz pod patronatem IAB Polska, przy partnerstwie Izby Gospodarki Elektronicznej oraz Internet Standard powstał jedyny w swoim rodzaju raport SEO 2013 pod wiele mówiącym tytułem „Polske e-commerce w Google”.

Raport objął multum dziedzin i jest dostępny za darmo, my zaś korzystając z owej dostępności zaprezentujemy fragmenty dotyczące polskich sklepów internetowych.

 

Metodologia raportu opiera się o wskaźnik Searchmetrics Visibility Index, który jest liczbowym odwzorowaniem widzialności danej domeny w indeksie Google.

 

„W celu ustalenia tej widoczności w ciągu każdego tygodnia Searchmetrics poddaje badaniu zbiór około 100 000 000 najpopularniejszych w 134 krajach fraz.”

„Cały zbiór polskich fraz w Searchmetrics to kilka milionów różnych zapytań. Dodatkowo istnieje zbiór fraz z obszaru long tail o rozmiarze dochodzącym do 1 000 000 elementów. Z tego zbioru kilkaset tysięcy najważniejszych fraz używanych jest do konstruowania cotygodniowego raportu Visibilty Index, a pozostałe frazy służą do statystycznych oszacowań koniecznych w utrzymaniu i sprawdzaniu poprawności głównego indeksu widzialności.”

 

Książki, filmy i muzyka odnotowały rzecz dość niespotykaną – praktycznie cała branża doznała znaczącego spadku i trudno powiedzieć kto na tym zyskał. Być może mamy do czynienia z sytuacją, gdzie korzyści odniósł plankton małych sklepików z długiego ogona.

 

 

Na przełomie lata i jesieni ogromny spadek zanotował merlin.pl, miesiąc później Google podobnie utarło nosa empik.com. W tle systematycznie zyskiwał prowadzony pewną ręką nexto.pl. Do grudnia dobrze szło także helion.pl, który w samym szczycie sezonu stracił nieco formy. Bez zmian selkar, który na przełomie roku zmienił właściciela.

 

W sklepach spożywczych trwa hegemonia tesco.pl, którego zaciekle ściga krwiożercza biedronka.pl. Ze zmiennym szczęściem walczy z biedronką lidl.pl, zaś alma24.pl, e-piotripawel.pl oraz frisco.pl stanowią jedynie tło.

 

 

W kategorii sklepów dla dzieci dominuje smyk.com, który podobnie jak Empik i Merlin oberwał od nowych algorytmów Google’a w okolicach przełomu lata i jesieni. 51015kids.eu to jedyny wyróżniający się na tle innych sklep, który mógłby w przyszłości zagrozić pozycji Smyka. Nie wiadomo czy poradziłby sobie z tą rolą coccodrillo.pl.

 

Zostaw odpowiedź