fbpx

Widoczność w Google: sklepy z branż RTV/AGD, dom i ogród, sport i hobby oraz motoryzacja

Siłami agencji reklamowej LeadBullet oraz pod patronatem IAB Polska, przy partnerstwie Izby Gospodarki Elektronicznej oraz Internet Standard powstał jedyny w swoim rodzaju raport SEO 2013 pod wiele mówiącym tytułem „Polske e-commerce w Google”.

Raport objął multum dziedzin i jest dostępny za darmo, my zaś korzystając z owej dostępności zaprezentujemy fragmenty dotyczące polskich sklepów internetowych.

 

Zanim przejdziemy do omówienia wyników – niezwykle dynamicznych w skali roku, warto zwrócić uwagę na opinie autorów raportu, którzy słusznie zauważyli, że SEO przestaje być metodą rozsiewania linków, a staje się tworzeniem kontentu i robieniem porządnego public relations w Internecie. Zaś pozycjonowanie jest niejako efektem ubocznym prac wokół kreowania marki na eksperta w danej dziedzinie.

 

Metodologia raportu opiera się o wskaźnik Searchmetrics Visibility Index, który jest liczbowym odwzorowaniem widzialności danej domeny w indeksie Google.

 

„W celu ustalenia tej widoczności w ciągu każdego tygodnia Searchmetrics poddaje badaniu zbiór około 100 000 000 najpopularniejszych w 134 krajach fraz.”

 

„Cały zbiór polskich fraz w Searchmetrics to kilka milionów różnych zapytań. Dodatkowo istnieje zbiór fraz z obszaru long tail o rozmiarze dochodzącym do 1 000 000 elementów. Z tego zbioru kilkaset tysięcy najważniejszych fraz używanych jest do konstruowania cotygodniowego raportu Visibilty Index, a pozostałe frazy służą do statystycznych oszacowań koniecznych w utrzymaniu i sprawdzaniu poprawności głównego indeksu widzialności.”

 

Przegląd raportu zacznijmy od widoczności w Google sklepów internetowych z polskiej branży RTV/AGD.

 

 

Zaskakująco słabo wypada w zestawieniu neo24.pl , którego pozycja ulega stopniowemu osłabieniu w ciągu całego 2013 roku. Znakomicie radzi sobie mediamarkt.pl – nie tak dawno debiutujący sklep wysunął się na drugą pozycję, zaraz za bezdyskusyjnym liderem zestawienia, który samotnie piastuje swoją pozycję.

 

Sukcesywnie traci także agito.pl i avans.pl ujęte na końcu zestawienia. Niezwykle wygląda pozycja saturn.pl – od lidera do przeciętniaka i ponownie w pogoni za peletonem najlepszych. Wybitną końcówkę roku miał tkże mixelectronics.pl.

 

Najlepiej w zestawieniu wygląda morele.net i komputronik.pl – stopniowe i sukcesywne wzrosty przez cały rok świadczą o uczciwej i konsekwentnej polityce SEO.

 

W kategorii dom i ogród przepotężne wzrosty zanotowało leroymerlin.pl – kolejny nie tak dawny debiutant w e-commerce, za którym stoją potężne pieniądze. Tylko w 2013 roku leroymerlin.pl zanotował wzrost widoczności w SERPach o dobre 200%.

 

Uwagę zwraca także falujący wynik ikea.com – być może to efekt sezonowych promocji. Z koeli meble.pl mogą pochwalić się zdrowym wykresem, podobnie jak reszta graczy w stawce. Uwagę zwraca skutecznie rosnące w siłę nomi.pl.

 

Sport i hobby to ciekawa kategoria, w której zacięty bój toczyły shopalike.pl oraz decathlon.pl, gdzie końcowym zwycięzcą okazał się ten drugi. Zaś rzutem na taśmę w grudniu numerem trzy został sklep tchibo.pl, który należy pochwalić za stabilny równomierny wzrost. Czwarty w zestawieniu sklep-presto.pl zaprezentował ładną i stabilną formę, zaś goniące go militaria.pl, intersport.pl oraz toys4boys.pl mocno zyskiwały przed świętami.

 

 

Motoryzacja z kolei wygląda jak wykres rytmu serca osoby w stanie zawałowym. Czwarty zawodnik na początku roku (motointegrator.pl) wylądował na pozycji lidera w lato i tam pozostał do zimy, zaś pierwsze oponeo.pl spadło na pozycję numer trzy – jakże by inaczej, w lato. Solidarne spadki były domeną opony.com oraz iparts.pl, z kolei opony.pl wysforowały się na pozycję numer dwa ze startowej 5.

 

2 komentarze

  1. vegeta 20-01-2014
    • Andrzej Lemański 20-01-2014

Zostaw odpowiedź